Komunikaty PR

Usłyszeć krzyk duszy. Zrozumieć AZS.

2020-05-13  |  15:10
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 1.07 MB )

Odrzucenie ze strony społeczeństwa i niezrozumienie jakiego doświadczają pacjenci oraz  ból ciała i duszy to motyw przewodni wyjątkowego projektu zdjęciowego Polskiego Towarzystwa Chorób Atopowych oraz znanego fotografa Jacka Poremby, przygotowanego w ramach kampanii Zrozumieć AZS.

- Depresja, frustracja, izolacja, ból to emocje, które każdego dnia towarzyszą pacjentom
z atopowym zapaleniem skóry – chcieliśmy je pokazać światu by mógł nas lepiej zrozumieć.
– mówi Hubert Godziątkowski prezes PTCA. Wystawę już od 12 maja można oglądać online na stronie www.zrozumiecazs.pl.

Atopowe zapalenie skóry to jedna z najczęstszych przewlekłych chorób skóry, dotykająca ok. 15-30% dzieci i 2-10% dorosłych. W przypadku dorosłych pacjentów, AZS częściej występuje u kobiet od
30 roku życia i mężczyzn po 65 roku życia.[1]

Jest schorzeniem o genetycznym podłożu, którego cechą charakterystyczną jest bardzo uporczywy
i trudny do opanowania świąd oraz bolesne zmiany zapalne pojawiające się na skórze, na dużych
i wrażliwych częściach ciała, najczęściej w zgięciach łokciowych i kolanowych, na twarzy i szyi, zajmujące ponad 50% jego powierzchni.

- Atopowe zapalenie skóry w Polsce postrzegane jest jako choroba wieku dziecięcego, jako nieistotna błaha wysypka lub wręcz przeciwne jako choroba zakaźna. Oba podejścia są niezwykle krzywdzące dla pacjentów, którzy skazani są na tę chorobę do końca życia – mówi Hubert Godziątkowski, prezes Polskiego Towarzystwa Chorób Atopowych.

- Atopowe zapalenie skóry to dla mnie ciągła walka ze świądem, bólem, wykluczeniem ze strony środowiska, wyalienowaniem się ze świata. To ciągły dyskomfort, strach, bezsilność, ale też nadzieja na remisję – mówi Ola z Warszawy uczestniczka sesji zdjęciowej. - To również ogromne poczucie wstydu – dodaje Kasia z Warszawy, która z AZS zmaga się od 17 lat.

Nieraz zmiany są tak duże a świąd tak uporczywy, że nie chce się rano wstać z łóżka, nie chce się iść do pracy, do szkoły, nie chce się ubierać. W takich dniach chcemy zostać po prostu w łóżku, zaszyć się, unikamy kontaktów z innymi ludźmi – puentuje Irmina z Łodzi.  

 

Portret duszy

Ciągły ból skóry, świąd, pękające jątrzące się rany. Frustracja spowodowana wciąż nawracającą chorobą. Strach przed nawiązywaniem nowych relacji, obawa przed odrzuceniem. Negatywne reakcje otoczenia i wykluczenie z życia społecznego. Stany lękowe i depresja. To codzienność atopika.

Codzienność, którą Jacek Poremba tak trafnie przedstawił na swoich zdjęciach.

- Wziąłem udział w tym projekcie żeby przybliżyć społeczeństwu w jak trudnej sytuacji są w tej chwili osoby dotknięte tą chorobą. Pomyślałem, że wykorzystanie obdrapanych ścian do tych szczególnie ważnych portretów mogą symbolizować zarówno wygląd pacjenta z AZS w trakcie zaostrzenia, jak i wszystkie uczucia, które towarzyszą tej chorobie. Mam nadzieję, że ta kampania i nasza wystawa pozwolą zrozumieć społeczeństwu jak trudne może być życie z tą chorobą – mówi Jacek Poremba, znany i ceniony fotograf.

 - Chcemy zostać wreszcie zauważeni, usłyszani i zrozumiani przez społeczeństwo. Zdjęcia, na których są prawdziwi ludzie i prawdziwe emocje połączone z mocnymi trafiającymi treściami to idealne narzędzie by pokazać to, co do tej pory było bagatelizowane – podkreśla Hubert Godziątkowski – Atopowe zapalenie skóry odciska ogromne piętno na życiu pacjenta, wpływa na jego psychikę, relacje społeczne i wreszcie aktywność zawodową. Z powodu ograniczeń wywołanych przez chorobę pacjenci niejednokrotnie tracą pracę, mają problemy ze znalezieniem nowej. Wpadają w problemy finansowe. Tracą sens życia. Ból całego ciała, który towarzyszy im każdego dnia jest tak silny, że nie są w stanie normalnie funkcjonować. Ci ludzie wymagają opieki holistycznej i multidyscyplinarnej. Wiemy też, że istnieją nowoczesne skuteczne formy leczenia, leki biologiczne. Możliwość zastosowania tego rodzaju terapii wśród pacjentów z umiarkowaną i ciężką postacią AZS pomogłoby im normalnie funkcjonować, prowadzić zwyczajne życie bez ciągłego świądu, bólu  – zaznacza Godziątkowski.

Sesja zdjęciowa zorganizowana została w starej opuszczonej fabryce FSO w Warszawie.

Kulisy powstawania sesji zdjęciowej pacjentów z AZS można obejrzeć pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=yMxAkwl-H6c&t=8s.

O PTCA

Powołanie Stowarzyszenia wynikało z narastających potrzeb i wyzwań, jakie przed rodzinami dotkniętymi chorobami atopowymi stawia codzienność. Koszty leczenia, jak również trud w zapewnieniu właściwych preparatów, w połączeniu z niską świadomością społeczną w zakresie chorób skóry i alergii, powodują osamotnienie, a także zagubienie w walce z zaostrzającymi się skutkami chorób atopowych. Głównym celem Polskiego Towarzystwa Chorób Atopowych jest rzetelna pomoc, wsparcie dla rodzin oraz edukacja, fachowe doradztwo i dialog ze środowiskiem lekarskim.

Jacek Poremba - rocznik 1966, to legendarna postać polskiej fotografii. Fotograf modowy, portrecista i pejzażysta. Swoją karierę zawodową rozpoczął w 1990 roku. Pracował dla największych polskich magazynów, takich jak: „Viva”, „Uroda”, „Pani”, „Gala”, „Cosmopolitan”, „Twój Styl” czy „Marie Claire”. Fotografował największe nazwiska świata kultury, sportu i polityki. Autor klasycznych już sesji okładkowych Kory, Katarzyny Nosowskiej, Edyty Bartosiewicz czy Kayah, które trwale zapisały się w społecznej świadomości. Laureat wielu międzynarodowych konkursów fotograficznych. Artysta o niezwykłej wrażliwości. W ostatnich latach swoją twórczość skupia wokół portretu. Do najbardziej znanych należą fotografie Lecha Wałęsy, Agaty Buzek, Kuby Wojewódzkiego, Kory Jackowskiej, Artura Rojka, Marka Edelmana, Tomasza Stańki czy Dalajlamy.

Więcej informacji na temat kampanii Zrozumieć AZS na www.zrozumiecazs.pl.

 


[1] Katrina Abuabara, et al. “The prevalence of atopic dermatitis beyond childhood: A systematic review and meta¬analysis of longitudinal studies.” Allergy. 2018. Available at: doi:10.1111/all.13320

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy Biuro prasowe
2025-03-26 | 19:00

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Strach, bóle i skurcze mięśni nie dawały Monice spać. Zaczęła długą wędrówkę po lekarzach w poszukiwaniu diagnozy. – Nie zliczę, ile było tych wizyt,
Zdrowie Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
2025-03-12 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Z apelem o jak najszybsze uchwalenie przepisów, zgodnie z którymi Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejąłby wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia
Zdrowie Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
2025-03-11 | 06:00

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Z badania opinii przeprowadzonego przez SW Research dla marki Domowe Laboratorium wynika, że wielu Polaków postrzega raka jelita grubego jako chorobę nieuleczalną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.