W starożytnym porcie Soli Pompeiopolis rozpoczęły się wykopaliska
Synertime
Aleja Wyścigowa
02-681 Warszawa
e.potocka|synertime.pl| |e.potocka|synertime.pl
668132416
www.synertime.pl
Ministerstwo Kultury i Turystyki Republiki Türkiye (Turcji) rozpoczęło wykopaliska mające na celu odkopanie starożytnego portu Soli Pompeiopolis, jednego z najważniejszych i największych portów we wschodniej części Morza Śródziemnego.
Zainicjowane przez Ministerstwo Kultury i Turystyki Republiki Türkiye (Turcji) wykopaliska w starożytnym porcie Soli Pompeiopolis będą prowadzone pod kierunkiem prof. dr. Remzi Yağcı, kierownika Katedry Muzeologii na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Dokuz Eylül. Pochodzący z II wieku, liczący 1800 lat starożytny port Soli Pompeiopolis znajduje się w Mersin, w południowej części Türkiye (Turcji). Wykopaliska mają potrwać około dwóch miesięcy.
Celem pierwszego etapu prac wykopaliskowych jest odsłonięcie falochronów portu. Natomiast w końcowej fazie projektu powinno zostać odkryte połączenie portu z ulicą z kolumnadą.
W czasach świetności był to jeden z największych portów we wschodniej części Morza Śródziemnego. „To port należący do miasta założonego przez wielkiego Pompejusza. W swoim czasie Soli Pompeiopolis było ważnym ośrodkiem, a port podkreślał jego znaczenie gospodarcze. Pomimo tego, że większość portu nadal pozostaje pod ziemią, był to jeden z najbardziej aktywnych portów Cesarstwa Rzymskiego. Od dawna planowaliśmy te prace wykopaliskowe i nareszcie się rozpoczęły” – mówi prof. dr Remzi Yağcı.
„To majestatyczny port”
Zespół pracuje obecnie na zachodnim falochronie –„Na razie widać obszar o długości 160 metrów. Całkowita długość portu wynosi 320 metrów, a odległość między dwoma falochronami to 180 metrów. Znaleziono tutaj beton hydrauliczny stosowany w dużych portach. Badania prowadzone w rzymskich przystaniach wykazały, że Pompeiopolis i port we Włoszech miały podobne proporcje. Solidną, dwupiętrową konstrukcję portu można zobaczyć na monecie wybitej w 249 rocznicę założenia miasta. Na okazałość tej przystani wskazują posągi, które znajdują przy falochronach. Oczywiście odsłonięcie całego portu to projekt długoterminowy” – kontynuuje prof. dr Remzi Yağcı.
Historia portu sięga II wieku – „Port powstał prawie dwa tysiące lat temu. Teraz ważnym zadaniem jest połączenie portu z ulicą z kolumnadą. Prawie trzy czwarte portu przykryte jest piaskiem, dlatego, żeby udowodnić, że port istnieje najpierw chcemy odsłonić falochrony” – dodaje prof. dr Yağcı.
Historia starożytnego miasta Soli Pompeiopolis
Według historycznych źródeł miasto portowe Soli założyli greccy koloniści z Rodos. Podobnie jak inne miasta Anatolii, Soli znalazło się później pod panowaniem perskim, ale cieszyło się dość dużą autonomią, posiadając prawo do emisji własnych pieniędzy. Po pokonaniu Persów przez Aleksandra Wielkiego w 333 r. p.n.e. cały region znalazł się pod panowaniem władców hellenistycznych.
Swój szczytowy okres miasto przeżywało po śmierci Aleksandra, pod rządami jego dowódcy Seleucusa. Wraz z osłabieniem potęgi Greków, miasto było narażone na ataki piratów. Ponowny rozkwit miasta nastąpił wraz z przybyciem w 67 r. p.n.e. rzymskiego generała Pompejusza, który pokonał piratów i wprowadził nowe rozwiązania.
Cesarz rzymski Hadrian odwiedził miasto w 130 roku i udzielił wsparcia finansowego na rozbudowę portu. W okresie bizantyjskim Soli zyskało rangę biskupstwa. W 525 roku n.e. Pompeiopolis zostało doszczętnie zniszczone przez potężne trzęsienie ziemi w Cylicji i nigdy już nie odzyskało dawnego znaczenia. Następnie osady aluwialne transportowane przez rzekę Liparis przykryły miasto.
Pisma XIX-wiecznych europejskich podróżników, które można znaleźć w Mersin odnotowują również istnienie na tym terenie teatru, nekropolii i łaźni.

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
Prezenterka zaznacza, że wraz z ostatnim klapsem na planie zdjęciowym programu, który wcześniej realizowała z Darkiem „Stolarzem”, nie zakończyła się ich znajomość. Nadal utrzymują ze sobą kontakt i planują kolejne wspólne przedsięwzięcia. Dorota Szelągowska uważa, że każdy powinien maksymalnie wykorzystywać swój potencjał, dlatego nie można siedzieć bezczynnie, tylko trzeba podejmować nowe wyzwania, korzystać z dostępnych propozycji i szans. Teraz co prawda obydwoje pracują dla konkurencyjnych stacji, ale nie rywalizują ze sobą, tylko nadal się wspierają.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Robotyka i SI
Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć

Z analiz Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że w ok. 90 proc. wypadków drogowych decydującą rolę odgrywa czynnik ludzki. Dzięki inteligentnym pojazdom liczba wypadków może się zmniejszyć o ok. 30 proc. Stopniowe udoskonalanie czujników i algorytmów ma kluczowe znaczenia dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Obecnie samochody osiągają drugi i trzeci poziom autonomii w sześciostopniowej skali SAE.