Wakacje nie (zawsze) dla kobiet. To one przygotowują uroczystości domowe
ZOOM BSC
Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl
Latem częściej bierzemy udział w spotkaniach z rodziną i przyjaciółmi, np. przy okazji wesel, imienin, urodzin czy grilli w ogrodach. Przy pięknej pogodzie łatwo zapomnieć, ile pracy kosztuje przygotowanie takich uroczystości. W szczególności dotyczy to kobiet, które odpowiadają za większość obowiązków organizacyjnych, wynika z raportu Grupy INCO „Czy obowiązki domowe mają płeć?”. W 7 na 10 domów wyłącznie panie dbają o posiłki, a w 6 na 10 samodzielnie planują spotkanie i przygotowują przestrzeń. Najbardziej solidarnym zajęciem jest sprzątanie po wyjściu gości, w które w 54 proc. domów po równo angażują się kobiety i mężczyźni.
– Przygotowanie uroczystości domowej takiej jak chrzciny, urodziny czy po prostu spotkanie w ogrodzie przy grillu wiąże się z mnóstwem pracy. Choć wielu Polaków na specjalne okazje organizuje przyjęcie w lokalu, to i w tym przypadku wybór odpowiedniego miejsca, dnia, menu i zaproszenie gości zajmuje sporo czasu. Zdecydowanie więcej zadań czeka podczas organizacji spotkań rodzinnych w domach, które wiele osób preferuje ze względu na większą swobodę w kwestii czasu uroczystości i luźniejszą atmosferę. Jak wynika z naszego badania, w większości polskich domów za przygotowanie takich spotkań odpowiadają kobiety. Co więcej wiek, płeć czy miejsce zamieszkania respondentów nie wpływa znacząco na podział związanych z tym obowiązków – mówi Agnieszka Augustyniak, Dyrektor Marketingu i Rozwoju Produktowego, Grupa INCO S.A.
Planowanie
Przygotowanie listy gości, ustalenie terminu i menu to podstawa każdej uroczystości. W 62 proc. polskich domów zajmują się tym kobiety. Po równo dzieli się tym 28 proc. par, a jedynie w 3 proc. przypadków więcej obowiązków bierze na siebie mężczyzna. Co ciekawe, największą równość przy podziale obowiązków związanych z planowaniem uroczystości prezentują pary ze średnich miast, w których kobiety przejmują większość zadań w 53 proc. przypadków, ale już w 35 proc. sytuacji dzielą się po równo.
Zakupy
Zakupy przed imprezą w 4 na 10 gospodarstw robią kobiety. Identyczny odsetek osób deklaruje równy podział tych obowiązków, a w 16 proc. sytuacji po sklepach biegają głównie mężczyźni. Wyróżniają się pary w wieku 25-34 lata, wśród których 54 proc. w takim samym stopniu zaopatruje dom w produkty niezbędne do realizacji uroczystości.
Przygotowanie domu
Przygotowanie domu przed imprezą to bardzo pojemne zadanie. Trzeba przecież posprzątać, przygotować miejsca dla gości, a często także zrobić okazjonalne ozdoby. W 6 na 10 domów zajmują się tym głównie kobiety, 34 proc. gospodarstw dzieli się po równo, a jedynie w 5 proc. sytuacji to zadanie mężczyzn. Szczególnie na wsiach przygotowaniem domu zajmują się przede wszystkim panie. Zadeklarowała tak jedna trzecia ich mieszkańców, w 3 na 10 sytuacji podział jest wyrównany, a jedynie w 2 proc. dominują panowie.
Przygotowanie jedzenia
W 7 na 10 domów przygotowanie jedzenia na uroczystość to przede wszystkim zadanie kobiet. Blisko jedna czwarta par dzieli się tym po równo, a mężczyźni królują w kuchni w 5 proc. gospodarstw. Co ważne, im młodsza para, tym częściej gotuje wspólnie. Wśród osób w wieku 18-44 lata razem posiłki przed imprezą przygotowuje jedna trzecia, a w parach starszych niż 55 lat działa tak jedynie 19 proc. respondentów. Jednocześnie w najstarszej grupie wiekowej za gotowanie w trzech czwartych przypadków odpowiadają wyłącznie kobiety.
Obsługa gości
Kolejnym zajęciem, w którym dominują panie jest obsługa gości podczas imprezy. W ponad połowie (51 proc.) gospodarstw biorą na siebie więcej z tych obowiązków, po równo z panami dzielą się w 41 proc. przypadków, a tylko w 4 proc. dbanie o gości to zadanie przede wszystkim mężczyzn. W grupie osób w wieku 25-34 lata podział jest najbardziej wyrównany. Ponad połowa (54 proc.) takich par wspólnie dba o gości, w 32 proc. to domena pań, a w 7 proc. panów. Z kolei w domach osób starszych niż 55 lat częściej niż średnia obsługą gości zajmują się kobiety.
Sprzątanie po imprezie
Po pożegnaniu gości czas na sprzątanie. To jedyne zadanie, przy którym w większości domów (54 proc.) równy udział mają kobiety i mężczyźni. W 36 proc. to panie zaprowadzają porządek, a w 8 proc. sprzątają głównie mężczyźni. Najrzadziej, bo w 17 proc. domów, po imprezie sprzątają przede wszystkim kobiety w związkach w wieku 25-34 lata. Z kolei częściej niż przeciętna dzieje się to wśród osób starszych niż 55 lat, gdzie jest to obowiązek 4 na 10 pań.
– Pamiętajmy, że uroczystości rodzinne i spotkania ze znajomymi to nie tylko obowiązki, a przede wszystkim radość ze wspólnie spędzonego czasu. Nawet sprzątanie może być przyjemnością, zwłaszcza jeśli robimy to wspólnie. To moment, w którym możemy pobyć tylko z najbliższymi, dzieląc się wrażeniami po uroczystości. Jeśli wybierzemy do tego celu bezpieczne i ekologiczne produkty, takie jak Ludwik Ekologiczny czy BIOstar Cleaning Products, do sprzątania możemy z powodzeniem zaangażować nawet dzieci – mówi Agnieszka Augustyniak, Grupa INCO S.A.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.