Wakacje nie (zawsze) dla kobiet. To one przygotowują uroczystości domowe
ZOOM BSC
Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl
Latem częściej bierzemy udział w spotkaniach z rodziną i przyjaciółmi, np. przy okazji wesel, imienin, urodzin czy grilli w ogrodach. Przy pięknej pogodzie łatwo zapomnieć, ile pracy kosztuje przygotowanie takich uroczystości. W szczególności dotyczy to kobiet, które odpowiadają za większość obowiązków organizacyjnych, wynika z raportu Grupy INCO „Czy obowiązki domowe mają płeć?”. W 7 na 10 domów wyłącznie panie dbają o posiłki, a w 6 na 10 samodzielnie planują spotkanie i przygotowują przestrzeń. Najbardziej solidarnym zajęciem jest sprzątanie po wyjściu gości, w które w 54 proc. domów po równo angażują się kobiety i mężczyźni.
– Przygotowanie uroczystości domowej takiej jak chrzciny, urodziny czy po prostu spotkanie w ogrodzie przy grillu wiąże się z mnóstwem pracy. Choć wielu Polaków na specjalne okazje organizuje przyjęcie w lokalu, to i w tym przypadku wybór odpowiedniego miejsca, dnia, menu i zaproszenie gości zajmuje sporo czasu. Zdecydowanie więcej zadań czeka podczas organizacji spotkań rodzinnych w domach, które wiele osób preferuje ze względu na większą swobodę w kwestii czasu uroczystości i luźniejszą atmosferę. Jak wynika z naszego badania, w większości polskich domów za przygotowanie takich spotkań odpowiadają kobiety. Co więcej wiek, płeć czy miejsce zamieszkania respondentów nie wpływa znacząco na podział związanych z tym obowiązków – mówi Agnieszka Augustyniak, Dyrektor Marketingu i Rozwoju Produktowego, Grupa INCO S.A.
Planowanie
Przygotowanie listy gości, ustalenie terminu i menu to podstawa każdej uroczystości. W 62 proc. polskich domów zajmują się tym kobiety. Po równo dzieli się tym 28 proc. par, a jedynie w 3 proc. przypadków więcej obowiązków bierze na siebie mężczyzna. Co ciekawe, największą równość przy podziale obowiązków związanych z planowaniem uroczystości prezentują pary ze średnich miast, w których kobiety przejmują większość zadań w 53 proc. przypadków, ale już w 35 proc. sytuacji dzielą się po równo.
Zakupy
Zakupy przed imprezą w 4 na 10 gospodarstw robią kobiety. Identyczny odsetek osób deklaruje równy podział tych obowiązków, a w 16 proc. sytuacji po sklepach biegają głównie mężczyźni. Wyróżniają się pary w wieku 25-34 lata, wśród których 54 proc. w takim samym stopniu zaopatruje dom w produkty niezbędne do realizacji uroczystości.
Przygotowanie domu
Przygotowanie domu przed imprezą to bardzo pojemne zadanie. Trzeba przecież posprzątać, przygotować miejsca dla gości, a często także zrobić okazjonalne ozdoby. W 6 na 10 domów zajmują się tym głównie kobiety, 34 proc. gospodarstw dzieli się po równo, a jedynie w 5 proc. sytuacji to zadanie mężczyzn. Szczególnie na wsiach przygotowaniem domu zajmują się przede wszystkim panie. Zadeklarowała tak jedna trzecia ich mieszkańców, w 3 na 10 sytuacji podział jest wyrównany, a jedynie w 2 proc. dominują panowie.
Przygotowanie jedzenia
W 7 na 10 domów przygotowanie jedzenia na uroczystość to przede wszystkim zadanie kobiet. Blisko jedna czwarta par dzieli się tym po równo, a mężczyźni królują w kuchni w 5 proc. gospodarstw. Co ważne, im młodsza para, tym częściej gotuje wspólnie. Wśród osób w wieku 18-44 lata razem posiłki przed imprezą przygotowuje jedna trzecia, a w parach starszych niż 55 lat działa tak jedynie 19 proc. respondentów. Jednocześnie w najstarszej grupie wiekowej za gotowanie w trzech czwartych przypadków odpowiadają wyłącznie kobiety.
Obsługa gości
Kolejnym zajęciem, w którym dominują panie jest obsługa gości podczas imprezy. W ponad połowie (51 proc.) gospodarstw biorą na siebie więcej z tych obowiązków, po równo z panami dzielą się w 41 proc. przypadków, a tylko w 4 proc. dbanie o gości to zadanie przede wszystkim mężczyzn. W grupie osób w wieku 25-34 lata podział jest najbardziej wyrównany. Ponad połowa (54 proc.) takich par wspólnie dba o gości, w 32 proc. to domena pań, a w 7 proc. panów. Z kolei w domach osób starszych niż 55 lat częściej niż średnia obsługą gości zajmują się kobiety.
Sprzątanie po imprezie
Po pożegnaniu gości czas na sprzątanie. To jedyne zadanie, przy którym w większości domów (54 proc.) równy udział mają kobiety i mężczyźni. W 36 proc. to panie zaprowadzają porządek, a w 8 proc. sprzątają głównie mężczyźni. Najrzadziej, bo w 17 proc. domów, po imprezie sprzątają przede wszystkim kobiety w związkach w wieku 25-34 lata. Z kolei częściej niż przeciętna dzieje się to wśród osób starszych niż 55 lat, gdzie jest to obowiązek 4 na 10 pań.
– Pamiętajmy, że uroczystości rodzinne i spotkania ze znajomymi to nie tylko obowiązki, a przede wszystkim radość ze wspólnie spędzonego czasu. Nawet sprzątanie może być przyjemnością, zwłaszcza jeśli robimy to wspólnie. To moment, w którym możemy pobyć tylko z najbliższymi, dzieląc się wrażeniami po uroczystości. Jeśli wybierzemy do tego celu bezpieczne i ekologiczne produkty, takie jak Ludwik Ekologiczny czy BIOstar Cleaning Products, do sprzątania możemy z powodzeniem zaangażować nawet dzieci – mówi Agnieszka Augustyniak, Grupa INCO S.A.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.