Komunikaty PR

Większe mieszkanie nie oznacza większego szczęścia

2022-06-20  |  17:00
Biuro prasowe

Mieszkanie marzeń to nie tylko liczba metrów kwadratowych i dobra lokalizacja, ale w dużej mierze szereg innych elementów jakościowych, które składają się na nasz „szczęśliwy dom” – wynika z najnowszego raportu Otodom i ThinkCo „Mieszkałbym. Czego od domu oczekują Polacy?”1. Wśród istotnych czynników składających się na szczęście w domu, znajdują się przede wszystkim elementy odpowiadające naszym aktualnym potrzebom.

Szczęście wykracza poza mury naszego domu

Jak wynika z raportu Otodom i ThinkCo, aż 79% Polaków lubi swój dom, a 91% wskazuje, że jest to miejsce, w którym mogą się w pełni zrelaksować. Wiele osób jest na tyle mocno przywiązanych do swojego mieszkania, że przebywanie poza nim budzi w nich uczucie tęsknoty. Co jednak istotne, na poczucie szczęścia składa wiele czynników zewnętrznych, wynikających m.in. z lokalizacji naszego domu. Aż 57% Polaków zwraca uwagę, że czują się szczęśliwi w mieście, w którym mieszkają, gdzie mają bliski dostęp do sklepów (29%), ich miejsce zamieszkania jest eco-friendly (21,7%), dobrze skomunikowane (23,9%), bezpieczne (21,7%) i oferujące liczne rozrywki oraz formy relaksu (21,1%). 53% Polaków docenia też tereny zieleni w swojej okolicy bardziej niż przed pandemią.

Metraż ważny, ale nie najważniejszy

– Choć dane rynkowe pokazują, że z roku na rok średnia liczba metrów kwadratowych na mieszkańca rośnie, to sam metraż nie jest dla Polaków najważniejszym wyznacznikiem szczęścia w ich domu – komentuje Marta Buzalska, ekspertka Otodom.

– Badanie, które przeprowadziliśmy jeszcze w trakcie trwania pandemii wspólnie z SWPS Innowacje2 pokazało, że choć Polacy co do zasady poszukiwali wówczas większych metraży, to po samej przeprowadzce najczęściej okazywało się, że nowe mieszkanie miało metraż podobny do poprzedniego. Mimo wszystko czuli się szczęśliwsi w nowym miejscu, gdyż percepcja przestrzeni wiąże się nie tylko z jej metrażem, ale też jej dobrą organizacją – uzasadnia ekspertka.

Funkcjonalność przede wszystkim

Dla Polaków ważnym aspektem wpływającym na szczęście w ich domu jest jego praktyczność – aż 87% badanych funkcjonalne wnętrza i praktyczne rozwiązania uważa za priorytet. 58% respondentów wskazało ważną rolę estetyki i stylu wnętrza, 57% jakość materiałów i wyposażenia, a 40% cenę. Tylko dla 15% decydującymi wyznacznikami są bezpieczeństwo dzieci oraz ich potrzeby, a 14% podkreśla modne rozwiązania i trendy przy urządzaniu domu.

Mieszkańcy Polski nie są eko?

O ekologicznym budownictwie mówi się przede wszystkim w kontekście nieruchomości komercyjnych, gdzie kwestia certyfikacji i efektywności energetycznej budynków jest pewnego rodzaju standardem. Jeśli chodzi o budownictwo mieszkaniowe, Polacy dostrzegają trendy ekologiczne – jest nimi zainteresowanych przeszło 88% – jednak tylko 37,6% zwraca lub zwróciłoby uwagę na to, czy ich nowe cztery kąty są, lub będą wykonane z materiałów ekologicznych. Więcej niż 40% respondentów ignoruje ten aspekt.Główną przeszkodą, która powstrzymuje Polaków przed wprowadzeniem rozwiązań ekologicznych, jest brak finansowania. Taki powód wskazało aż 70% badanych.

Prawie 35% osób zadeklarowało, że byliby skłonni dopłacić za wykorzystanie ekologicznych materiałów w budowie ich nieruchomości, podczas gdy 33,2% nie chciałaby tego robić. Zapłacić za rozwiązania ekologiczne, takie jak odnawialne źródła energii, oświetlenie LED, zieleń wokół domu czy też odpowiednio przygotowane miejsce do segregacji śmieci, byłoby skłonnych aż 56% ankietowanych.

Więcej w najnowszym raporcie Otodom i ThinkCo: https://www.otodom.pl/wiadomosci/raporty/mieszkalbym.

 

1 Raport Otodom i ThinkCo "Mieszkałbym. Czego od domu oczekują Polacy?” (czerwiec 2022): https://www.otodom.pl/wiadomosci/raporty/mieszkalbym

2 Szczęśliwy dom. Badanie dobrostanu Polaków - Raport Otodom i SWPS Innowacje (sierpień 2021): https://www.otodom.pl/wiadomosci/raporty/szczesliwy-dom-pobierz

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od
Dom Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących
2025-06-17 | 10:30

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

Własna szklarnia to marzenie wielu ogrodników, gdyż dzięki niej można cieszyć się świeżymi, naturalnymi warzywami i ziołami. Chcąc stać się jej posiadaczem, powinniśmy
Dom BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
2025-06-02 | 16:00

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Wyobraź sobie, że urządzasz salon marzeń albo wreszcie wymieniasz kuchnię na nową, a wszystko to bez czekania na wypłatę czy wizyty w banku. Teraz to możliwe dzięki nowej metodzie

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych

Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.

Konsument

Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.

Dom i ogród

Sandra Kubicka: Najpierw kupiłam małą domową szklarnię na zioła. A teraz zamówiłam duży model do ogrodu i będę tam mieć pomidory, ogórki i truskawki

Modelka czerpie dużą radość z własnoręcznie wyhodowanych ziół i warzyw. Swoją przygodę z ogrodnictwem zaczęła od małej domowej szklarni kupionej w sklepie internetowym, a już niedługo będzie miała szklarnię z prawdziwego zdarzenia. Sandra Kubicka nie ukrywa, że teraz z dużą niecierpliwością czeka na to, jaki plon wydadzą sadzonki pomidorów. Na razie rosną jak na drożdżach.