Komunikaty PR

Wieszanie wianków i puszczanie latawców, czyli obchody Święta Pracy w Europie

2024-04-30  |  11:00
Biuro prasowe

Majówka to zdecydowanie nasze polskie “narodowe święto”, które wielu z nas wykorzystuje na odpoczynek i spotkania z rodziną i przyjaciółmi przy grillu. Jednak 1 maja, czyli Międzynarodowe Święto Pracy, jest obchodzone w wielu krajach Europy i wiążą się z tym ciekawe tradycje, jak na przykład wręczanie konwalii we Francji czy puszczanie latawców w Grecji. Warto je znać, spędzając w tych krajach majówkowy urlop. 

Odpoczynek, rodzinne spotkania i pikniki, udział w wydarzeniach kulturalnych i demonstracjach - to wspólne elementy obchodów Międzynarodowego Święta Pracy w wielu europejskich krajach. Jednak wiele z nich ma swoje wyjątkowe, charakterystyczne dla danego miejsca obrzędy, które zaobserwować można m.in. w Hiszpanii, Grecji czy Włoszech. Udział w nich może stanowić ciekawe urozmaicenie majówkowego urlopu, co warto wykorzystać, bo tego typu atrakcje często mają miejsce tylko raz w roku. Getaway, platforma pełniącą funkcję kreatora podróży “szytej na miarę”, wyszukała warte uwagi tradycje związane z obchodami 1 maja. 

Francuskie życzliwości na 1 maja

1 maja we Francji obchodzi się "Fête du Travail" (Święto Pracy) lub "Fête des Travailleurs" (Święto Pracowników). Najbardziej charakterystyczną tradycją związaną z obchodami święta w tym kraju jest zwyczaj wręczania bliskim muguety, czyli konwalii. Tego dnia ulice francuskich miast są wypełnione straganami, na których można kupić bukiety tych białych kwiatów, symbolizujących szczęście i powodzenie. Zebrane środki często przekazywane są na cele charytatywne. Wręczanie konwalii w ten dzień ma historię sięgającą aż XVI wieku. W 1560 roku, król Charles IX po raz pierwszy zauważył zwyczaj ofiarowywania sobie konwalii w Drôme. Ten gest bardzo mu się spodobał i następnego roku ofiarował kwiaty damom na swoim dworze, co w kolejnych latach stało się zwyczajem. Oprócz tego, 1 maja w wielu francuskich miejscowościach organizowane są festyny, na których można kupić lokalne produkty oraz uczestniczyć w różnych atrakcjach i wydarzeniach kulturalnych.

Podczas majówkowych urlopów w wielu miejscach w Europie napotkać można bardzo ciekawe obrzędy związane ze świętowaniem Międzynarodowego Święta Pracy. Jest to świetny pretekst do zgłębienia historii miejsc, które zwiedzamy, bo właśnie te lokalne zwyczaje często powiązane są z długoletnimi tradycjami, wynikającymi z różnych, historycznych zdarzeń. Jest to okres, w którym łatwiej można również nawiązać znajomość z rodzimymi mieszkańcami tych miast, bo w tych dniach również mają wolne od pracy. Warto zatem spojrzeć na majówkowe wyjazdy z “lokalnej” perspektywy - mówi Grzegorz Mikielewicz z Getaway, platformy pełniącej funkcję intuicyjnego, inteligentnego i kompletnego kreatora podróży “szytej na miarę”.

Spacer z pniem drzewa cypryjskiego, czyli Święto Pracy w Grecji

Pierwszy dzień maja dla Greków to nie tylko Święto Pracy i związane z nim pochody, ale również święto wiosny, kwiatów i życia zgodnie z wierzeniem, że w tym czasie ziemia odradza się po długiej zimie. Jego korzenie sięgają już czasów starożytnych, a wiele z tych zwyczajów przetrwało do dziś. W tym dniu na drzwiach wielu greckich domów zobaczyć można przepiękne wianki kwiatowe, zwykle wykonane z polnych kwiatów. Wianki te wiszą na drzwiach aż do Nocy Świętojańskiej, kiedy to zostają spalone w świętym ogniu, podczas palonych wówczas ognisk. Zwyczaj plecenia wianka ma przybliżyć ludziom przyrodę. Inną grecką tradycją związaną z obchodami 1 maja jest organizowanie pikników, zwłaszcza w mniejszych miastach i na wsiach. Charakterystycznym widokiem jest wtedy niebo pełne latawców. W wielu wioskach na greckiej wyspie Korfu do dzisiaj przetrwał też zwyczaj spaceru mieszkańców niosących pień drzewa cyprysowego. Drzewo to, zwane także Mayoxilo, jest ozdobione wieńcami z zielonych gałęzi oraz pokryte żółtymi stokrotkami. Niosący pień młodzi mężczyźni muszą mieć wtedy na sobie białe ubrania i czerwone szale. Chodząc po ulicach, śpiewają majowe pieśni.

Majówka w Hiszpanii

1 maja w Hiszpanii znany jako "Fiesta del Trabajo". Tradycyjnie jest to dzień, w którym związki zawodowe i inne organizacje społeczne organizują wiele marszów i demonstracji na ulicach miast. Wydarzenia te mają na celu podkreślenie znaczenia pracy i solidarności społecznej.W niektórych regionach Hiszpanii, zwłaszcza w Katalonii, istnieje również tradycja "Majówki" (La Diada de Sant Josep Oriol), która jest połączeniem obchodów Święta Pracy z tradycyjnymi świętami wiosennymi. Mieszkańcy organizują wtedy pikniki, festyny, koncerty i inne wydarzenia kulturalne, aby świętować nadejście ciepłej pory roku i wspólnie spędzić czas z rodziną i przyjaciółmi.

Spędzając majówkę w europejskich krajach warto poszukiwać lokalnych, kultywowanych przez mieszkańców tradycji, które mogą uatrakcyjnić nasz pobyt i stanowić dobrą alternatywę do zwiedzania najbardziej popularnych atrakcji, które w tym okresie mogą być zatłoczone. 

O Getaway                        

Getaway to platforma, która pełni funkcję intuicyjnego, inteligentnego i kompletnego kreatora podróży “szytej na miarę”. Narzędzie oszczędza klientowi zarówno czas, jak i pieniądze, dostarczając klientom najlepszą możliwą konfigurację wyjazdu. Uzupełnieniem usługi planowania podróży jest pełna opieka 24/7 oraz organizacja wszelkich formalności, takich jak odprawy online, gromadzenie potwierdzeń i udostępnienie klientowi interaktywnego przewodnika na wyjazd. Misją twórców Getaway jest rozwój platformy w kierunku kompleksowego, zaawansowanego technologicznie narzędzia do komponowania dowolnych podróży i ich obsługi w czasie rzeczywistym, co może przyczynić się do rewolucji w nowoczesnym podróżowaniu. Marka Getaway jest tworzona przez zespół zaangażowanych ekspertów z pasją do podróżowania i nowoczesnych technologii. 
Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.getaway.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Odkryj Wilno – stolicę smaków, która zachwyca na każdym kroku Biuro prasowe
2024-07-25 | 09:50

Odkryj Wilno – stolicę smaków, która zachwyca na każdym kroku

Wilno, pełne uroku miejsce o bogatej historii, zachwyca również jako stolica smaków. Które inne miasto może pochwalić się festiwalem poświęconym chłodnikowi? Litwa
Podróże Termy Karkonosze Resort & Spa – oaza spokoju i równowagi
2024-07-22 | 17:00

Termy Karkonosze Resort & Spa – oaza spokoju i równowagi

Kompleks hotelowo-rekreacyjny, Termy Karkonosze Resort & Spa to oaza spokoju i równowagi, skomponowana z dwóch unikatowych stref – kameralnych willi
Podróże Coolcationig - kiedy klimat dyktuje kierunek podróży
2024-07-22 | 12:00

Coolcationig - kiedy klimat dyktuje kierunek podróży

To nie pierwszy rok, kiedy trend coolcationing jest widoczny wśród podróżujących, w tym m.in z Polski. Jednak rekordowe wysokie temperatury za oknem,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Firma

Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie

Według danych PIE na koniec 2023 roku do kobiet należało 34 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnio w skali całej UE, ale i tak kobiety wciąż rzadziej niż mężczyźni decydują się na prowadzenie własnej firmy. Powstrzymuje je przed tym głównie strach przed porażką, brak wiary w swoje umiejętności i wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu biznesu. Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach, a aż 60 proc. kobiet biznesu ocenia, że poziom ich kompetencji w tym zakresie jest niewystarczający. Kampania społeczna GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth – ma zachęcić do sprawdzenia poziomu cyfryzacji firmy oraz testowania i wdrażania narzędzi cyfrowych, niezbędnych do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.

Media

Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie

Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych rzeczy, to absolutnie się tym nie stresuje. Zawsze ma w zanadrzu jakiś komentarz czy ripostę i potrafi wybrnąć z każdej sytuacji. Katarzyna Pakosińska zauważa, że widzowie lubią autentyczność, dlatego zamiast udawać, że nic się nie dzieje, ona sama woli odpowiednio zareagować i  w ten sposób rozładować napięcie.