Wilno przyozdabia swoje pomniki w przytulne, dziergane akcesoria na sezon świąte
Wilno świętuje sezon świąteczny, przystrajając swoje ikoniczne pomniki w ręcznie dziergane świąteczne stroje. Ta kreatywna inicjatywa podkreśla bożonarodzeniowego ducha miasta – to właśnie między innymi dzięki takim działaniom miasto zostało niedawno wybrane na Europejską Stolicę Świąt Bożego Narodzenia 2025.
Podczas gdy wielu z nas szuka idealnego świątecznego swetra, Wilno ubiera miejskie pomniki w ręcznie dziergane bożonarodzeniowe stroje. Rzeźby w stolicy Litwy zostały ozdobione szalikami, skarpetami, czapkami, pelerynami i innymi akcesoriami. Projekt ma na celu wprowadzenie przytulnej atmosfery i wnosi ciepło oraz radość do miasta.
Według Vilmy Daubarienė, dyrektor Działu Turystyki Go Vilnius, w okresie świątecznym wszyscy chcemy wierzyć w cuda, a Wilno pomaga to urzeczywistnić: W przyszłym roku Wilno stanie się zarówno Zieloną, jak i Świąteczną Stolicą Europy. Już teraz się do tego przygotowujemy, łącząc zrównoważony rozwój z duchem świąt i dodając do tego szczyptę magii.
Inicjatywa stworzenia przytulnych strojów dla pomników szybko zyskała przychylność lokalnej społeczności artystów – spośród 30 zgłoszeń wybrano 10 utalentowanych osób, które wcieliły tę wizję w życie, tworząc ozdoby z ekologicznych materiałów, takich jak wełna i sznurek. Swoją radość z realizacji projektu, wyraziła jedna z twórczyń i dziennikarka, Jūratė Jaseliūnienė: Od jakiegoś czasu myślałam o tym, jak wspaniale byłoby ozdobić wileńskie rzeźby wzorzystymi szalikami na Boże Narodzenie, a ten projekt dał mi możliwość owinięcia jednego z moich szalików wokół samego Kristijonasa Donelaitisa – bardzo ważnego litewskiego pisarza, którego pomnik znajduje się na Uniwersytecie Wileńskim.
W ramach inicjatywy ozdobiono między innymi pomniki Wielkiego Księcia Giedymina na Placu Katedralnym, słynnej litewskiej pisarki Žemaitė oraz współczesnej autorki, Jurgi Ivanauskaitė (w tym przypadku bożonarodzeniowe akcesoria zyskała rzeźba kota stworzona na jej cześć). Monument przedstawiający litewskie psy gończe dzięki akcji nawiązuje teraz do reniferów św. Mikołaja. Zwiedzający mogą odnaleźć i odwiedzić 11 udekorowanych rzeźb korzystając z interaktywnej mapy stworzonej przez Go Vilnius.

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.