Komunikaty PR

Wnętrza, w których możemy być sobą. Jak Polacy personalizują swoje domy?

2021-06-16  |  11:15
Biuro prasowe
Do pobrania png ( 0.52 MB )

Pandemia COVID-19 przyczyniła się do tego, że zaczęliśmy spędzać więcej czasu we własnym mieszkaniu. Nauka, praca i większość codziennych aktywności przeszła w tryb zdalny, a otaczające nas wnętrza dostosowaliśmy tak, aby wciąż spełniały nasze potrzeby. W kwestii aranżacji jedna rzecz pozostaje jednak stała: dla przeważającej części ankietowanych Polaków duże znaczenie ma personalizacja, łącząca duszę domu z duszą jego właściciela.

Po ponad rocznym okresie izolacji możemy spokojnie powiedzieć, że nasze mieszkania stały się lustrem, w którym odbijają się osobowości i potrzeby domowników. Ubieramy domy w przedmioty, które mają pokazywać nas, a wybierane dekoracje w postaci obrazów, fototapet czy plakatów często zdradzają nasze hobby, nastroje czy tęsknoty za podróżami – komentuje Joanna Bała, Head of Product & Trends w Bimago.

Czym się kierujemy, urządzając swoje cztery kąty?

Wplatając kolejne wiązki do naszego gniazda, w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na to, jak wpłyną na naszą wygodę. Funkcjonalność i komfort stanowi priorytet dla aż 97% zapytanych osób. Według uzyskanych odpowiedzi, personalizacja wystroju jest jednak prawie tak samo ważna – 96% respondentów poszukuje rozwiązań, które będą zarówno praktyczne, jak i dopasowane do indywidualnego gustu.

Badani Polacy przypisują również dużą wagę do jakości przedmiotów, wraz z którymi budują swoją osobistą przestrzeń: trwałość wpływa na wybór wyposażenia u 94% przepytanych osób. Przy urządzaniu wnętrz z tyłu głowy mamy także granicę w postaci zaplanowanego budżetu: ustalonymi wcześniej ramami finansowymi kieruje się 9 na 10 ankietowanych. Nie zapominamy również o postępującej technologii – 65% z nas deklaruje, że stawia na nowoczesne rozwiązania.

Co ciekawe, większości uczestników badania nie interesują najnowsze trendy. W aranżacji własnych czterech kątów częściej niż tym, co aktualnie znajduje się w modzie, interesujemy się znaczeniem podejmowanych przez nas decyzji dla środowiska. Blisko 2/3 respondentów twierdzi, że stawia na opcje eco-friendly podczas urządzania domu.

Dekoracje, które mówią głosem domowników

3/4 ankietowanych Polaków do personalizacji wnętrz wykorzystuje rośliny. Tuż za ulubionymi kwiatami plasują się zdjęcia: fotografie przedstawiające ważne dla mieszkańców chwile stanowią stały element aranżacji w blisko 6 na 10 domach. W głównej mierze poszukujemy więc kontaktu z naturą i wspomnieniami, które tworzą nasze życiowe historie.

Wyrażamy siebie także poprzez książki – ulubione tytuły, stojące na półkach regału, opowiadają nie tylko o przygodach ich bohaterów, ale także o nas samych. Ponad połowa respondentów z dumą prezentuje bliskie sercu lektury. Niemal tyle samo osób wiesza oryginalne dekoracje ścienne w postaci obrazów.

O naszych perypetiach opowiadają także różnorodne pamiątki. Ponad 30% z nas eksponuje zdobycze z podróży lub rodzinne skarby. Osobiste akcenty zwykle wplatamy do salonu, który jest „centrum” naszego gniazdka: prawie 1/3 respondentów wskazała to pomieszczenie jako najbardziej spersonalizowany punkt domu.

Ponad połowa ankietowanych przyznaje, że po wystroju mieszkania można łatwo odgadnąć ich zainteresowania i hobby. Wśród deklarowanych pasji, które lubimy przemycać do aranżacji, najczęściej wymieniane są ogrodnictwo, literatura, podróże oraz sztuka. We wnętrzach często pojawiają się również akcenty nawiązujące do sportu, rękodzieła, fotografii czy muzyki.

Kontrolowany chaos czy spójny minimalizm – jak opisujemy swoje wnętrza?

Najlepiej czujemy się w domu, w którym panuje odpowiedni klimat, sprawiający, że możemy się zrelaksować i poczuć jak u siebie. Niemal 80% ankietowanych Polaków opisuje swoje wnętrza jako przytulne. Ważna jest dla nas również spójność aranżacji (67%), pozwalająca na uniknięcie chaosu w domowym zaciszu. Dbamy przy tym o porządek – 57% badanych deklaruje, że mieszka schludnie.

W urządzanych wnętrzach zdecydowanie panuje jasność. Chociaż w kwestii kolorystyki i liczebności dodatków nie jesteśmy zgodni, to 64% respondentów przyznaje, że w ich domach dużą rolę odgrywa światło. Liczne i różnorodne akcesoria dominują w mieszkaniach 35% badanych osób, z kolei na minimalizm stawia 39% zapytanych Polaków. Dzieli nas również wykorzystanie kolorów w aranżacji – monochromatyczność wybiera 36% respondentów, a 43% żyje w wielobarwnych wnętrzach.

 

Dane pochodzą z badania przeprowadzonego w kwietniu 2021 roku. Zostało ono wykonane metodą CAWI (ankieta w formie elektronicznej) na próbie 1055 osób. Wszystkie wnioski z uzyskanych odpowiedzi znajdują się w artykule na blogu Bimago: https://www.bimago.pl/blog/inspiracje/dekoracja-wnetrz/1036-co-mowia-o-polakach-ich-domy-tak-personalizujemy-wnetrza.html 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Dom Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Dom Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Problemy społeczne

Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.