Komunikaty PR

WSPÓLNA LEKCJA WRAŻLIWOŚCI. PREMIERA SPEKTAKLU „BRZYDKIE KACZĄTKO”

2024-10-31  |  11:00
Biuro prasowe

Czym jest dostępność teatru? Jak wpisywać szczególne potrzeby twórców i odbiorców w teatralne dzieło? Odpowiedzi na te pytania przynosi projekt realizowany przez Teatr Pinokio w Łodzi, który jest laureatem Ogólnopolskiego Konkursu „Kultura Wrażliwa”. Jego zwieńczeniem będzie przedstawienie „Brzydkie kaczątko” przygotowywane we współpracy zespołu teatru z osobami z alternatywną motoryką, niepełnosprawnością intelektualną i neuroróżnorodnością. Premiera już 16 listopada.

Ogólnopolski Konkurs „Kultura Wrażliwa”, organizowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zakłada produkcję wydarzenia artystycznego z udziałem osób z niepełnosprawnościami oraz twórców zawodowo zajmujących się daną dziedziną sztuki. Propozycja Teatru Pinokio w Łodzi, obejmująca realizację oraz późniejszą eksploatację przedstawienia „Brzydkie kaczątko” zdobyła uznanie organizatorów konkursu i zapewniła projektowi finansowanie.

Przed rozpoczęciem prac nad spektaklem zorganizowano cykl warsztatów aktorskich, ruchowych oraz z emisji głosu, w których udział wzięły osoby z alternatywną motoryką. Przygotowano też zajęcia edukacyjne „Tworzenie opowiadania. Tworzenie dialogu” dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. – Te spotkania, rozmowy i wspólne działania umożliwiły nam wnikliwe rozpoznanie potrzeb naszych odbiorców. Zastanawialiśmy się też, na ile nienormatywność ekspresji w ruchu może stanowić dodatkową wartość artystyczną – mówi Bartosz Kurowski, koordynator projektu, a zarazem reżyser „Brzydkiego kaczątka”, który do prac nad przedstawieniem zaprosił nie tylko aktorki i aktorów oraz realizatorów i realizatorki z Teatru Pinokio w Łodzi, ale również twórców z alternatywną motoryką, osoby z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością intelektualną i osoby neuroróżnorodne. Wśród nich jest Tatiana Cholewa (choreografka poruszająca się na wózku), a także występujący gościnnie: Anna Dzieduszycka, Wiktoria Cymer, Joanna Puchała oraz Łukasz Derendarz, który dołączył do obsady, uprzednio będąc uczestnikiem warsztatów.

– Oni reprezentują osoby, które nierzadko – jako twórcy oraz jako odbiorcy – mają ograniczony dostęp do kultury i sztuki. Dlatego ich doświadczenia są nie do przecenienia i umożliwiają tworzenie spektaklu dostępnego – podkreśla Bartosz Kurowski. – Zależało nam na wypracowaniu takiego procesu twórczego, który w założeniu i od samego początku będzie ukierunkowany na priorytet dostępności rezultatu w możliwie najszerszym zakresie otwierając teatr na różnorodność odbioru – dodaje.

Pomoże w tym również wprowadzenie audiodeskrypcji (symultanicznego opisu tego, co widać na scenie, przygotowywanego dla osób z niepełnosprawnością wzroku), symultanicznego tłumaczenia na Polski Język Migowy i wykorzystanie pętli indukcyjnej (systemu poprawiającego jakość słyszenia dla osób z aparatami słuchowymi), zainstalowanej w ramach projektu. Wykorzystanie zasad prostego języka do stworzenia scenariusza rozszerzy grupę odbiorców o publiczność z niepełnosprawnością intelektualną. Twórcy nie zapominają też o odbiorcach szczególnie wrażliwych na bodźce sensoryczne. Tempo oraz dynamika przedstawienia zostaną dostosowane do ich potrzeb a poczucie bezpieczeństwa w Teatrze Pinokio w Łodzi zapewni im także dobrze znany Pokój Spokój – miejsce wyciszenia, z którego każdy może skorzystać.

Sam spektakl, przygotowywany z myślą o widzach od czwartego roku życia, stanowić ma rzetelne, ale także zabawne przeniesienie na scenę popularnej baśni Hansa Christiana Andersena, oprawionej w konwencję teatru formy. Barwne, przerysowane lalki i maski oraz muzyka, piosenki i ruch przykują uwagę odbiorcy, by ukierunkować ją na ważne sprawy – kategorie tolerancji i akceptacji, a także prawo do szacunku oraz poszukiwania własnej drogi i miejsca dla siebie.

Premiera odbędzie się 16 listopada. Szczegółowe informacje na temat spektaklu oraz biletów dostępne są na stronie internetowej teatru www.teatrpinokio.pl.

 

BRZYDKIE KACZĄTKO

 

Autor: Hans Christian Andersen

Reżyseria: Bartosz Kurowski

Scenografia: Mateusz Mirowski

Muzyka: Łukasz Matuszyk

Choreografia: Tatiana Cholewa

Edukacja: Marta Magalska

Audiodeskrypcja: Danuta Kołaczek

Tłumaczenie na PJM: Zuzanna Gieras

Obsada: Łukasz Batko, Wiktoria Cymer (gościnnie), Łukasz Derendarz (gościnnie), Anna Dzieduszycka (gościnnie), Hanna Matusiak, Piotr Osak, Joanna Puchała (gościnnie), Natalia Wieciech

 

Inspicjentki: Aleksandra Mysłek, Anna Woźniak-Płacek

Realizacja światła: Marcin Gorczak

Realizacja dźwięku: Kamil Stasiak

Montażyści: Roman Chmielewski, Dariusz Kielan

Garderobiana: Dagmara Szczygieł-Mączewska

Konsultacja języka prostego: Agnieszka Bienias, Piotr Jędrzejewski, Anna Wieczorek

Plakat: uczniowie i uczennice ze Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 176 w Łodzi

Producent: Leon Jachimiak

 

Premiera: 16 listopada 2024 roku

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Teatr Teatr WAM – kultura i rozrywka na wyciągnięcie ręki Biuro prasowe
2024-10-24 | 01:30

Teatr WAM – kultura i rozrywka na wyciągnięcie ręki

Teatr WAM – kultura i rozrywka na wyciągnięcie ręki   Czy wyobrażasz sobie profesjonalny teatr w centrum handlowym? Okazuje się, że to połączenie jest możliwe. Galeria
Teatr CZY Z OKRUCIEŃSTWEM NAM DO TWARZY? HALLOWEEN Z FOLWARKIEM ZWIERZĘCYM I… LUDZKIM
2024-10-21 | 16:00

CZY Z OKRUCIEŃSTWEM NAM DO TWARZY? HALLOWEEN Z FOLWARKIEM ZWIERZĘCYM I… LUDZKIM

Tym razem nie dynie, nie cukierki i nie pajęczyny. Na halloweenowy czwartek, 31 października, Teatr Pinokio w Łodzi przygotował warsztaty plastyczne „Teatr
Teatr STRUNA ŚWIATŁA. KRAKOWSKI SALON POEZJI POWRACA HERBERTEM
2024-10-10 | 13:00

STRUNA ŚWIATŁA. KRAKOWSKI SALON POEZJI POWRACA HERBERTEM

STRUNA ŚWIATŁA. KRAKOWSKI SALON POEZJI POWRACA HERBERTEM    To będzie międzypokoleniowe spotkanie z twórczością poety o wyjątkowym autorytecie artystycznym i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.