Wystawa czasowa w Muzeum II Wojny Światowej zaprojektowana przez Biuro Kreacja
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Las to matecznik - nieskalany ręką człowieka, daje schronienie i zapewnia poczucie bezpieczeństwa. To także twierdza, gdzie sama natura buduje niedostępne fortyfikacje. Ale las to także miejsce naznaczone tragizmem historii - obszar zbrodni i masowej zagłady. Taki właśnie obraz lasu odmalowuje wystawa czasowa w Muzeum II Wojny Światowej "Las - Schronienie ofiar. Kryjówka zbrodni", za której projekt i realizację odpowiadają Dorota Terlecka oraz Anna Sabała-Bykowska z pracowni Biuro Kreacje.
Od 30 sierpnia 2024 roku w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku można zwiedzać wystawę czasową "Las - Schronienie ofiar. Kryjówka zbrodni", której celem jest upamiętnienie ofiar wojny, której działania toczyły się także na terenie obszarów leśnych. Tematem ekspozycji jest więc historia II wojny światowej opowiadana z perspektywy kompleksów leśnych: ich znaczenia w wojnie obronnej, miejsca schronienia ofiar, twierdzy partyzanckiego oporu, ale też miejsca zbrodni.
"Las to esej wystawienniczy, który interdyscyplinarnie łączy historię ze sztuką i ekologią. Las to pierwotny dom, naturalny habitat, wspierający ludzką żywotność, a przez wojnę - skażony zbrodnią. W czasie konfliktu militarnego pomógł niektórym ocalić życie, ale też przechowuje tajemnicę śmierci ofiar" - mówią jej kuratorki - Agnieszka Bacławska-Kornacka i Monika Krzencessa.
Architektoniczna opowieść o lesie
Esej ten napisany jest historycznymi artefaktami oraz dziełami sztuki, wśród których znalazły się: obraz Wilhelma Sasnala Shoah/Las, videoinstalacja Mirosława Bałki Winterreise: The Pond oraz Bambi, rzeźba Magdaleny Abakanowicz Androgyne na trapezie oraz 5 instalacji (abakanów): Red -Brown, 1969, Otwarty, 1967, Black Garment 8, 1977, Czarna, 1979, Tuba, 1976, a także projekt Zielnik i Berlin-Birkenau Łukasza Surowca. Za jego poetycki wręcz styl odpowiada architekt Dorota Terlecka z pracowni Biuro Kreacja, która wraz z zespołem zaprojektowała całą przestrzeń wystawienniczą zaledwie w dwa miesiące.
- Zdecydowaliśmy się wziąć udział w konkursie na projekt oraz realizację wystawy "Las - Schronienie ofiar. Kryjówka zbrodni", ze względu na sam pomysł kuratorski. Urzekło nas wielopłaszczyznowe podejście do historii i istoty samego lasu, jego wielowarstwowego znaczenia dawniej i dziś. Z jednej strony mamy tu bowiem warstwę historyczną, związaną z II wojną światową, kolejna warstwa to sztuka, która zawsze jest dla nas bardzo bliska, i na koniec, a może przewrotnie początek - natura - opowiada Dorota Terlecka.
- Takie niekonwencjonalne podejście do tematu było dużym wyzwaniem projektowym, z którym chcieliśmy się zmierzyć. Dodatkowo, poza projektem mieliśmy zająć się również produkcją wystawy, jak i towarzyszącemu jej katalogowi. W ciągu zaledwie 2 miesięcy zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy całość - dodaje Anna Sabała-Bykowska.
Sztuka w roli głównej
Pierwszoplanowym i najważniejszym elementem całej aranżacji przestrzeni wystawienniczej jest sztuka. Wszystkie prace artystyczne, będące kluczowym elementem ekspozycji, mają niesamowitą moc. Każda z nich na swój unikalny sposób dotyka tematu wojny. Wiszące Abakany, między którym możemy się przechadzać, w swej organicznej formie tworzą swoisty las. Delikatne formy Łukasza Surowca świetnie kontrastują zaś z trudną tematyką całości wystawy. Jego prace z żywicy zaprezentowane zostały na szklanych ekspozytorach, co dodaje im lekkości. Dodatkowe medium stanowi Instalacja wideo Mirosława Bałki. Na wystawie możemy zobaczyć również niewielki obraz Wilhelma Sasnala, który stanowi ciekawe dopełnienie ekspozycji. Pośród tych wszystkich dzieł sztuki centralny punkt stanowi korzeń z Westerplatte. To element drzewa, które rosło przy mogile obrońców. Jego forma jest naturalnym dziełem sztuki, determinując odbiór wystawy.
Organiczne ograniczenia
Ważnym aspektem całego projektu były także wytyczne konserwatorskie, które wykluczały możliwość użycia drewna i naturalnych materiałów. To ograniczenie okazało się też ciekawym wyzwaniem projektowym.
- Kocham naturę i długo zastanawiałam się, co może oddać wrażenie lasu, czym on jest jako doświadczenie. Las, który chcieliśmy pokazać to wysokość - elementy ekspozycyjne mają niespełna 5 metrów wysokości. To również rytm pionowych elementów, dlatego treści zostały zaprezentowane na pionowych pasach o organicznym kształcie. Las to również gra światła i cienia, element, który pokazujemy zarówno w warstwie graficznej, ale pojawia się też on jako małe plamy światła odbijające się na podłodze jakby przebijało z koron drzew. Dzięki specjalnie zaprojektowanym prostym nakładkom na lampy udało nam się osiągnąć delikatny efekt światła przechodzącego przez liście... Las to też moment wytchnienia, dlatego też całość ekspozycji dopełniają stalowe pieńki. Zakończeniem wystawy jest instalacja z projekcją Lasu. Możemy tam usiąść i poczuć się dosłownie jak w środku lasu, słysząc jego dźwięki, naturalną melodię snującej się tu historii - wyjaśnia Dorota Terlecka, właścicielka pracowni Biuro Kreacja.
Wszystkie te elementy tworzą wystawę, która nie ma jednej linii narracyjnej. Opowiada historię, której świadkiem jest natura.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
Kuratorki: Agnieszka Bacławska-Kornacka, Monika Krzencessa
Projekt graficzny: re:design
Projekt wystawy: Dorota Terlecka, Anna Sabała-Bykowska. Biuro Kreacja
Foto: Alka Murat

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.