Komunikaty PR

‘Wystawa w Fabryce’ upamiętniająca b. FSO została otwarta w Warszawie

2024-09-16  |  13:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 1.86 MB )

13 września 2024 r., na terenie planowanej przez OKAM inwestycji F.S.O. PARK na warszawskiej Pradze Północ, oficjalnie otwarto ‘Wystawę w Fabryce’. Obejmuje ona ponad 300 eksponatów, wśród nich znalazły się m.in. pojazdy wyprodukowane w dużej mierze w byłej Fabryce Samochodów Osobowych, ale nie tylko. Wystawa dostępna jest od 14 września dla zwiedzających: osób indywidualnych, jak i grup zorganizowanych. Obowiązują bilety wstępu.  

-Dziedzictwo kulturowo-historyczne ma olbrzymie znaczenie dla OKAM, co potwierdza każdy nasz dotychczasowy projekt rewitalizacyjny. Od momentu zakupu 62 ha terenu po dawnej Fabryce Samochodów Osobowych zapowiadaliśmy, że zależy nam na organizacji profesjonalnej, ogólnodostępnej ekspozycji pojazdów wyprodukowanych w FSO. Cieszymy się zatem, że wspólnie z Maciejem Bieniem i grupą kilkudziesięciu miłośników motoryzacji udało się uruchomić ‘Wystawę w Fabryce’ - podkreśla Anna Watkowska, Członkini Zarządu OKAM City oraz Liderka Projektu F.S.O. PARK. I dodaje: - To nie jedyne świadectwo naszej dbałości o historię FSO. Wybrane budynki czy ich fragmenty poddane zostaną rewitalizacji i znajdą ważne miejsce na terenie przyszłej inwestycji F.S.O. PARK - jednocześnie w ramach nowych funkcjonalności odpowiadać będą na potrzeby współczesnych i przyszłych pokoleń. 

Na ten moment na wystawie prezentowane jest ponad 300 eksponatów (docelowo ok. 600), w tym m.in.  samochody wyprodukowane w FSO: Warszawy, Syrenki, Fiaty 125p i Polonezy, ale także motocykle, rowery, dystrybutory paliwa, silniki, etc. Poza tym wśród eksponatów znajdują się pojazdy, których części wytwarzane były w innych polskich zakładach produkcyjnych. Wszystkie pochodzą od prywatnych kolekcjonerów oraz z zasobów Dyrektora ‘Wystawy w Fabryce’ Macieja Bienia. Odtworzony został napis: Fabryka Samochodów Osobowych z Bramy Głównej a także odtworzona została brama wjazdowa (znajdująca się wcześniej od strony ul. Kotsisa) do dawnej Fabryki, która wraz z oryginalnymi napisami: Witamy - Welcome i Do zobaczenia – See you again oraz logiem FSO znalazła swoje miejsce w przestrzeni wystawienniczej. Ekspozycja zajęła ok. 8.000 mkw. powierzchni w budynku dawnej Lakierni. 

-Otwarcie ‘Wystawy w Fabryce’ to dla mnie wyjątkowa chwila, wróciliśmy tu po ponad dwuletniej przerwie i przez ostatnie 9 miesięcy spotykaliśmy się w Lakierni prawie codziennie po to, by pracować przy adaptacji budynku i przygotowaniu eksponatów. Śmiało mogę powiedzieć, że ten projekt to nasz projekt życia – budujemy tę wystawę już od 2019 roku, spędziliśmy w tych murach tysiące godzin, dla nas jest to miejsce przesiąknięte nie tylko duchem FSO ale też, a może przede wszystkim naszą pasją i zaangażowaniem. Doceniam również przychylność OKAM w stronę historii i niezwykle cieszy mnie to, że mogę być częścią tego niezwykłego projektu - zaznacza Maciej Bień, Dyrektor ‘Wystawy w Fabryce’ oraz Przewodniczący Komisji Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Polski. 

Na początek Wystawa otwarta będzie dla zwiedzających w weekendy w godzinach od 10:00 do 18:00. Obowiązywać będą bilety wstępu w cenie: bilet normalny w wysokości 50 zł i ulgowy - 40 zł. Istniała będzie również możliwość organizacji wizyt grup zorganizowanych. 

Bilety dostępne są na stronie www.fozpit.org/czwarty-sezon, jak również w kasie na miejscu Wystawy. 

Organizatorzy Wystawy:

  • Fundacja Ochrony Zabytków Przemysłu i Techniki  

 oraz 

  • Muzeum Motoryzacji i Zabytków Techniki Miałem Kiedyś Takiego 

Partnerzy Wystawy:

  • Stowarzyszenie FSOAUTOKLUB 
  • OKAM / F.S.O. PARK 


Inwestycja F.S.O. PARK  

Na terenie po nieistniejącej już od ponad 13 lat Fabryce Samochodów Osobowych, docelowo powstać ma wielofunkcyjne i ekologiczne Miasto Przyszłości – F.S.O. PARK, w którym wartości takie jak: wspólnota, edukacja, ekologia, zdrowy styl życia, szacunek dla historii zostały postawione jako punkt nadrzędny. F.S.O. PARK łączyć będzie funkcje: mieszkaniową, biurową, handlowo-usługową, edukacyjną czy rekreacyjną. Planowana jest również przestrzeń pod eko targ. Aż 20 ha stanowić będą tereny zielone, z czego 10 ha – ogólnodostępny centralny park, dzięki któremu zostanie zlikwidowana `wyspa ciepła` na tym terenie. Zastosowany zostanie również szereg rozwiązań ekologicznych. Wśród planowanych rozwiązań z obszaru zielonej i niebieskiej infrastruktury są m.in. kolektory słoneczne, pompy ciepła, ogniwa fotowoltaiczne z perowskitu, system całkowitej retencji wody opadowej czy wewnętrzna sieć niskotemperaturowa.  

Już w etapie I na obszarze ok. 13 ha OKAM planuje realizację ok. 2.000 mieszkań dla ok. 4.600 mieszkańców, ok. 60 lokali handlowo-usługowych, 3-ciągowej szkoły podstawowej dla ok. 645 uczniów, której brakuje w tej części Warszawy, i która zostanie przekazana Dzielnicy, a także pierwszego fragmentu ogólnodostępnego centralnego parku.  

Rozpoczęcie budowy etapu I, w którym ma powstać 25 budynków przeciąga się ze względu na trwające procedury administracyjne związane z ustawą Lex Deweloper. Realnie budowa etapu I powinna rozpocząć się na początku 2026 roku, a cała inwestycja na 62 ha (docelowo 12.000 mieszkań dla 17.000-19.000 mieszkańców, 13.000 miejsc pracy) potrwa ok. 25 lat.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka
2025-05-27 | 15:00

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Strategia Mercedesa zakłada wzrost znaczenia topowych modeli – od sportowych maszyn AMG przez luksusowe Maybachy aż po „przygodową” Klasę G. Cel: nie tylko
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.