Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości produktów sprawiły, że e-grocery stało się jednym z najszybciej rozwijających się segmentów w polskim e-commerce. Firma DPD dostosowuje swoje usługi do rosnących potrzeb konsumentów rozwijając m.in. Market Świeżości DPD. Liczba partnerów oferujących świeże produkty na platformie przekroczyła już 70 podmiotów, co potwierdza rosnące zainteresowanie tym modelem zakupów.
Rynek e-grocery w Polsce rozwija się w imponującym tempie - jego obecna wartość wynosi około 4 mld złotych (930 mln euro), a prognozy przewidują skok nawet do 14 mld złotych (3,2 mld euro) w ciągu najbliższych trzech lat [1].
Co napędza ten trend? Eksperci wskazują na kilka kluczowych czynników. Po pierwsze, pandemia zmieniła nawyki konsumenckie i przyzwyczaiła Polaków do zakupów online, dzięki czemu zwiększył się także popyt na zakup w sieci artykułów spożywczych. Po drugie, wygrywa wygoda i dostępność - zakupy online eliminują konieczność stania w kolejkach czy noszenia ciężkich toreb, a także umożliwiają dostęp do produktów spoza lokalnych sklepów. Po trzecie, rynek rozwija się dzięki inwestycjom. Coraz więcej platform oferuje sprzedaż żywności online, a nowoczesne technologie e-commerce, takie jak Market Świeżości, ułatwiają ten proces.
„Polska jest liderem w produkcji żywności w Europie, co sprawia, że rynek e-grocery ma ogromny potencjał. Konsumenci nie tylko poszukują wygody, ale też coraz bardziej świadomie wybierają produkty wysokiej jakości – często od lokalnych producentów. Rosnąca popularność tego trendu nie jest przypadkowa. Konsumenci zaczęli szukać alternatywnych sposobów na zakupy i przekonali się, że produkty świeże mogą być dostarczane równie skutecznie, jak elektronika czy kosmetyki” – zauważa Renata Zyśk, kierownik ds. sprzedaży DPD Food.
Rekordowe wzrosty sprzedaży online w sektorze spożywczym
Nie tylko prognozy, ale również najnowsze wyniki sprzedaży wskazują na dynamiczny rozwój e-grocery. Jak wynika z raportu Krajowej Izby Gospodarczej [2], sektor żywności i napojów odnotował wzrost sprzedaży online o ponad 43 proc. rok do roku. Jak podkreślają eksperci, wzrost ten nie wynikał z sezonowości, co pozwala sądzić, że zmiana nawyków zakupowych Polaków może być trwała.
Jak zauważa ekspertka DPD, kluczowym aspektem w rozwoju e-grocery jest nie tylko dostępność produktów, ale również ich jakość.
„Produkty spożywcze, szczególnie te świeże, wymagają specjalnych warunków transportu. Konsumenci oczekują, że otrzymają żywność w idealnym stanie – świeżą, pełnowartościową, niemal prosto z gospodarstwa rolnego czy hodowli. To właśnie jakość produktów oraz ich bezpieczny transport są dla wielu osób decydującym czynnikiem przy wyborze zakupów online. Dlatego też inwestujemy i np. rozwijamy technologię, która niezawodnie monitoruje cały łańcuch dostaw – dodaje Renata Zyśk.
Market Świeżości DPD – lokalna żywność na wyciągnięcie ręki
Rozwiązaniami, które wspierają rozwój e-grocery, są internetowe marketplace’y, które zrzeszają lokalnych producentów żywności. Platformy tego typu umożliwiają konsumentom łatwy dostęp do świeżych owoców i warzyw, nabiału, ryb, mięsa czy regionalnych przetworów, które są dostarczane prosto od producenta w idealnym stanie. Jedną z nich jest Market Świeżości DPD, gdzie swoje produkty oferuje już ponad 70 dostawców, a liczba ta sukcesywnie wzrasta. Dzięki podziałowi na kategorie oraz intuicyjnemu systemowi zamówień, konsumenci mogą szybko znaleźć interesujące ich produkty i zamówić je z dostawą pod drzwi w ramach usługi DPD Food. To wyjątkowe rozwiązanie dla osób, które cenią sobie zdrową żywność oraz chcą wspierać lokalne firmy.
Nowa era logistyki żywności
Rozwój e-grocery nie byłby możliwy bez odpowiednich rozwiązań logistycznych, które umożliwiają transport świeżej żywności w kontrolowanych warunkach. Obecnie w zasięgu usług transportu żywności od DPD Food znajduje się już blisko 50 proc. Polaków i jest dostępna m.in. w Warszawie, Łodzi, Trójmieście, Bydgoszczy, Toruniu, Wrocławiu, Krakowie czy Aglomeracji Śląskiej. Rozwój infrastruktury logistycznej, w tym certyfikowanych pojazdów chłodniczych oraz technologii monitorowania temperatury, pozwala na bezpieczny przewóz produktów nawet do odległych lokalizacji. Co ważne, usługa DPD Food jest dostępna zarówno dla dużych przedsiębiorstw, jak i indywidualnych konsumentów, którzy chcą zamawiać świeże produkty w niewielkich ilościach np. restauracje – do 20 kg.
E-grocery w Polsce – co dalej?
Eksperci są zgodni: e-grocery ma przed sobą świetlaną przyszłość. Inwestycje w nowoczesne technologie logistyczne, rozwój marketplace’ów oraz zwiększająca się świadomość konsumentów dotycząca jakości żywności sprawiają, że ten segment e-commerce będzie rósł w siłę.
„E-grocery to nie tylko wygoda, ale również szansa na poszerzanie i wprowadzanie różnorodności na rynku żywności. Dzięki platformom zrzeszającym producentów oraz nowoczesnym rozwiązaniom dostawczym konsumenci mogą sięgać po produkty najwyższej jakości, które są dostarczane wprost od wytwórców. To zmienia sposób, w jaki myślimy o zakupach spożywczych” – podsumowuje Renata Zyśk.
[2] https://kig.pl/wp-content/uploads/2025/03/Miesiecznik-e-handlu_2025-02-24.pdf
Źródło informacji: DPD Polska

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tylko 7% Polaków wie, co oznacza pierwotna czystość wody

Skyry – codzienna dawka mocy, z Piątnicy, no bo skąd!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
Modelka przyznaje, że po udziale w 13. edycji popularnego programu „Top Model” sporo się dzieje w jej życiu zawodowym. Kariera nabrała tempa, pojawiają się nowe propozycje współpracy, a jej nazwisko wciąż zyskuje na wartości w świecie modelingu. Klaudia Zioberczyk zaznacza więc, że ta wiosna będzie niezwykle pracowita. Cieszy się też na nadchodzące święta, ale zachęca wszystkich do zachowania umiaru podczas zakupów spożywczych.
Handel
Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach

Zmiany nie są błyskawiczne, jednak spadkowy trend udziału chowu klatkowego kur jest wyraźnie widoczny – wynika z siódmej edycji raportu Stowarzyszenia „Otwarte Klatki”. Według najnowszego raportu już prawie 1/3 kur w naszym kraju utrzymywana jest w systemach innych niż chów klatkowy. Dziesięć lat temu było to zaledwie 13 proc. Obecnie już ponad 170 firm zadeklarowało wycofania jaj z chowu klatkowego. Prawie połowa już teraz wywiązała się z tej obietnicy.
Zdrowie
Julia Kamińska: Nie boję się krwi, ale raz podczas takiej procedury zdarzyło mi się zemdleć

Aktorka nie boi się strzykawek ani zastrzyków. Wizyta w punkcie pobrań krwi czy w laboratorium również nie jest dla niej traumatycznym przeżyciem. Julia Kamińska zaznacza natomiast, że choć samo pobranie krwi powoduje u niej jedynie niewielki dyskomfort, to raz podczas takiej procedury zemdlała.