POLACY KUPUJĄ MNIEJ, TAKŻE W INTERNECIE – CO CZEKA NAS W IV KWARTALE 2023 ROKU?
Agencja Face It
ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/
Począwszy od lutego 2023 roku, w każdym miesiącu sprzedaż detaliczna osiągała kilkuprocentowy spadek (dane GUS). W lipcu było to 4% porównując do zeszłego roku. Biorąc pod uwagę, że sprzedaż internetowa to obecnie około 9% ogółu, zjawisko to dotyczy również e-commerce. Dlaczego Polacy wydają mniej i jak wyglądać będzie IV kwartał roku? Odpowiada ekspert Łukasz Iwanek, CEO Agencji Internetica.pl oraz wykładowca akademicki.
Spadek sprzedaży tradycyjnej i e-commerce
- W lipcu według danych GUS, spadek sprzedaży w stosunku do zeszłego roku wyniósł 4%, czyli więcej niż przewidywano. Dodatkowo jest to już szósty miesiąc spadku. Po sierpniu prawdopodobnie nadal będziemy go odnotowywać, co nie jest optymistyczne dla branży. Wakacje są zawsze spokojniejszym okresem w e-commerce. Jest to czas przygotowania do IV, najintensywniejszego kwartału. Polacy zdecydowanie pilnują się w swoich decyzjach zakupowych, także tych w internecie. Na pewno wpływ na to ma inflacja, która bardzo „dała nam po kieszeniach”. Koszy firm rosły, co także wpływało na ostateczną cenę produktu i usługi, którą ponosi klient. Polacy przyzwyczajają się do tego, że bez promocji po prostu nie kupują. Cena zarówno przy małych zakupach jak i tych bardzo znaczących np. mieszkanie – jest decydująca. Zaciskanie pasa przez klientów jest odczuwane przez firmy, dlatego aby zrealizować cele sprzedażowe, powinny wprowadzać zmiany, które zachęcą do zakupów. Dotyczy to zarówno sklepów internetowych, jak i firm, które w internecie sprzedają swoje usługi lub pozyskują leady sprzedażowe – mówi Łukasz Iwanek.
Przewidywania na IV kwartał 2023 – co czeka Polaków?
IV kwartał jest dobrą okazją do zwiększenia sprzedaży. Firmy mogą wykorzystać zmianę sezonową oraz różne nadchodzące święta. Początek roku szkolnego, sezon jesienny i zimowy, Halloween, Boże Narodzenie, czy np. zmianę roku fiskalnego (to dobra okazja na pozyskanie klientów np. dla biur rachunkowych). Ogólnie sugeruję przedsiębiorstwom w tym okresie wykorzystanie narzędzia, jakim jest kalendarz marketingowy, który pozwala znaleźć kreatywne pomysły na kampanie dla praktycznie dowolnej branży w tym jakże gorącym okresie. Z kolei wracając do raportowanego przez GUS spadku sprzedaży detalicznej, warto przytoczyć znakomitą książkę “Ogilvy on advertising”, w której David Ogilvy pokazuje, jak efektywne mogą być kampanie marketingowe w okresach spadku sprzedaży. Z cała pewnością firmy, które dobrze marketingowo zagospodarują Q4 2023 jak i cały 2024 rok, wygenerują znacznie większe obroty - przewiduje Łukasz Iwanek.
Łukasz Iwanek: Od ponad 20 lat zajmuje się branżą marketingu internetowego. Właściciel agencji Internetica.pl. Wykładowca akademicki Collegium Civitas w obszarach Search Engine Marketing oraz Web Analyticx & UX. Absolwent studiów Executive MBA na University of Quebec at Montreal, były wieloletni członek i Prezes Grupy Roboczej SEM działającej w strukturach Interactive Advertising Bureau Polska.

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
Prowadząca „Must Be the Music” jest przekonana, że nowa odsłona programu zrobi wśród widzów prawdziwą furorę. Ona sama, mimo że zna kulisy, to i tak z dużym zaciekawieniem obejrzała pierwszy odcinek i to, co zobaczyła na ekranie, zrobiło na niej ogromne wrażenie. Patricia Kazadi chwali uczestników, jurorów, a także współprowadzących nową edycję. Nie ukrywa, że dużą inspiracją jest dla niej Maciej Rock, pracowity, utalentowany, a zarazem niezwykle skromny człowiek.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Transport
Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.