Zapytaj stomatologa - Higienizacja zębów - Na czym polega i dlaczego tak ważne j
Tok Tok
Wierzyńskiego
52 317 Wrocław
kamila|toktok.com.pl| |kamila|toktok.com.pl
+ 48 aaa bbb ccc
www.toktok.com.pl
Szczotkowanie zębów, używanie nici dentystycznych, mycie języka oraz regularne wizyty u stomatologa nie zawsze wystarczą, by nasze zęby były idealnie czyste i białe. Warto pamiętać o jeszcze jednym ważnym zabiegu.
Higienizacja, bo o niej mowa, to podstawa. W zależności od uwarunkowań naszego organizmu i stylu życia należy ją przeprowadzać co 3 do 12 miesięcy. Składa się ona z czterech czynności, czyli skalingu, piaskowania, polishingu i fluoryzacji. Regularne przeprowadzanie wszystkich tych zabiegów sprawi, że będziemy mogli zapomnieć o kamieniu nazębnym, płytce bakteryjnej i przebarwieniach. Ważny jest nie tylko efekt estetyczny, czyli piękny uśmiech, ale również aspekty zdrowotne. Nieusuwanie kamienia nazębnego może bowiem prowadzić do licznych schorzeń, zwiększając ryzyko próchnicy, paradontozy oraz chorób dziąseł.
Usunąć kamień nazębny
Higienizację rozpoczynamy od skalingu. – To pierwsza czynność, którą musimy wykonać, żeby cieszyć się zdrowymi i białymi zębami. Podczas niego usuwane są złogi oraz kamień nazębny. Można tego dokonać, stosując różne metody – tłumaczy Romana Markiewicz-Piotrowska z Kliniki Stomatologicznej Piotrowscy i Bejnarowicz. Obecnie najczęściej spotykaną metodą jest skaling ultradźwiękowy wykonywany przy pomocy skalera, którego końcówka wibruje z dużą częstotliwością. Wygenerowane w ten sposób wibracje przenoszą się na zęby i rozbijają kamień. Następnie wypłukuje się go wodą. Do niedawna bardzo często wykonywano skaling metodą tradycyjną, czyli manualnie za pomocą narzędzi takich jak dłutka, sierpy czy motyczki. – Nie zawsze jednak dawało to pożądany efekt, mogło być niedokładne, a zatem nie w pełni skuteczne – mówi lekarz stomatolog. Na rynku występują jeszcze inne sposoby, czyli skaling laserowy, chemiczny, mechaniczny czy dźwiękowy, ale są one stosowane rzadko. Według specjalistów zabieg ten powinien być wykonywany przynajmniej raz lub dwa razy w roku.
Kolejnym krokiem na drodze do czystych i zdrowych zębów jest piaskowanie. Wykonuje się je za pomocą specjalnej piaskarki, z której końcówki pod ciśnieniem wypuszczana jest woda ze specjalnym piaskiem do zębów. Głównym celem tej czynności jest usunięcie osadów, przebarwień i pozostałych drobin kamienia nazębnego. Piaskowanie jest całkowicie bezbolesne, a ciekawostką jest fakt, że użyta do niego substancja może posiadać różne smaki.
Fluorowe zabezpieczenie
Po piaskowaniu do przeprowadzenia pełnej higienizacji zostają jeszcze dwie czynności. Pierwsza z nich to tzw. polishing polegający na dokładnym wypolerowaniu zębów tak, by stały się one gładkie. Ograniczy to ryzyko łatwego osadzania się kamienia nazębnego. Zabieg ten wykonywany jest poprzez nałożenie pasty o właściwościach oczyszczających i polerujących, a następnie poleruje się nią zęby za pomocą specjalnych gumek i szczoteczek. Po nim konieczna jest jeszcze fluoryzacja. – Polega ona na zabezpieczeniu naszych zębów za pomocą specjalnego preparatu w postaci lakieru, pianki lub żelu nakładanego na zęby. Cechują się on wysoką zawartością fluoru, co wzmocni nasze szkliwo i da mu ochronę przed działaniem kwasów produkowanych przez bakterie próchnicowe – tłumaczy Romana Markiewicz-Piotrowska.
Higienizacja niezbędna
Jak nietrudno zauważyć, higienizacja to zabieg niezbędny dla utrzymania naszych zębów w optymalnej kondycji. Podobnie jak regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym. Doskonale uzupełnia ona „arsenał” codziennych czynności zapewniających utrzymanie higieny zębów i jamy ustnej.
Więcej o zdrowym i pięknym uśmiechu na piotrowscybejnarowicz.pl
Ekspert:
Lekarz dentysta Romana Markiewicz – Piotrowska z Kliniki Piotrowscy & Bejnarowicz Stomatologia Mikroskopowa. Absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, odbyła staż w Akademickim Centrum Stomatologii i Medycyny Specjalistycznej. Doświadczenie zdobywała między innymi we Włoszech oraz w Stanach Zjednoczonych. Przez lata pracy zdobyła szeroką wiedzę w dziedzinie protetyki, implantoprotetyki, endodoncji oraz stomatologii zachowawczej, ucząc się od najlepszych dentystów na świecie. Ukończyła również podyplomowe studia z dziedziny coachingu zdrowia.

Droga Basi Gołubowskiej do diagnozy ALS i nadziei na życie

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.