IV edycja Kampanii “Złotej Wstążki” 2023 za nami!
Przez cały wrzesień, będący międzynarodowym miesiącem świadomości nowotworów dziecięcych, trwała Kampania “Złotej Wstążki”. W tym czasie miało miejsce wiele działań i aktywności - głównie skupionych na podnoszeniu świadomości na temat najwcześniejszych objawów nowotworów u dzieci, ale także takich, które pomagały pozyskać niezbędne środki na poprawę jakości życia najmłodszych pacjentów.
Szerokie dotarcie medialne
Celem Kampanii “Złotej Wstążki” jest przede wszystkim edukacja i podnoszenie świadomości. Jej tegorocznym przekazem było to, jak łatwo można zlekceważyć lub zbagatelizować wczesne objawy nowotworów u dzieci - są one bowiem nieswoiste, łatwe do pomylenia z przeziębieniem, przemęczeniem czy po prostu dorastaniem.
Przez cały wrzesień Fundacja “Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową” wraz z innymi onkofundacjami prowadziła ogólnopolską kampanię, zmierzającą nie tylko do ostrzeżenia i uwrażliwienia rodziców, opiekunów i lekarzy pediatrów na te objawy, ale także zapewnienia wszystkim tym grupom wiedzy, na co konkretnie należy zwrócić uwagę.
“Nie byłoby to możliwe bez ogólnopolskiego dotarcia do odbiorców - ten cel osiągnęliśmy łącząc media tradycyjne, media społecznościowe i kampanię w pociągach PKP Intercity w całym kraju. Nasze materiały, zarówno drukowane, jak i cyfrowe, dotarły do 5,6 miliona osób. Promujący kampanię film na YouTube obejrzało niemal 41,5 tys. widzów” - mówi Anna Apel, prezes Fundacji “Na Ratunek z Chorobą Nowotworową”.
Rusza nas pomaganie - RakReaton 2023
W ramach kampanii już czwarty raz zorganizowaliśmy też RakReaton - wielkie wyzwanie sportowo-charytatywne, którego uczestnicy przez cały miesiąc chodzili, biegali i jeździli na rowerze, aby wspólnie osiągnąć cel: 1 milion 200 tysięcy kilometrów. W zamian Grupa Impel i Fundacja LOTTO im. Haliny Konopackiej zobowiązały się przekazać na rzecz Fundacji łączną kwotę 120 000 zł.
“Zaangażowanie przeszło nasze oczekiwania - pobity został nie tylko rekord udziału, z 12 379 zarejestrowanymi uczestnikami, ale także rekord tempa. Założony cel, i tak podwyższony względem poprzedniego roku, został osiągnięty w zaledwie 15 dni! Wtedy do akcji dołączyła firma Artgeist, której wkład - dodatkowe 40 000 zł - pozwolił podnieść poprzeczkę o 400 000 km. Uczestnicy i tym razem pokazali swoją pasję do pomagania” - cieszy się Anna Apel.
Odważ się Pomagać - pomaganie wbrew strachom
Kolejny raz także we wrześniu odbyło się wydarzenie dla prezesów i prezesek firm - Odważ się Pomagać. Wykupując w nim udział, uczestnicy mierzyli się z dziesięcioma konkurencjami, które wymagały od nich odwagi i determinacji. Wśród nich znalazły się klasyki, takie jak spacer boso po Lego czy zanurzenie w wannie z lodem oraz nowości, takie jak zjedzenie słynnego sfermentowanego szwedzkiego śledzia i blender bike. Wzajemna, przyjacielska rywalizacja w radosnej atmosferze rodzinnego pikniku sprawiła, że wszyscy uczestnicy pokonali wszystkie konkurencje. Jak sami wspominali to, z czym tego dnia musieli się zmierzyć, to nic w porównaniu z wyzwaniami, jakie stoją przed dziećmi chorymi na nowotwory, dlatego nie było innego wyjścia: musieli pokazać swoją solidarność i wesprzeć najmłodszych pacjentów!
Sala Doświadczania Świata w Centrum Zdrowia Dziecka
Na zakończenie Kampanii “Złotej Wstążki” mogliśmy - dzięki wsparciu Amazon - otworzyć w Instytucie “Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka” Salę Doświadczania Świata. To interaktywne pomieszczenie, w którym można prowadzić terapię Snoezelen: nowoczesną metodę wspierania rozwoju, integracji sensorycznej, pobudzania aktywności i kojenia nerwów i stresu związanych z leczeniem onkologicznym.
"Tego typu sale są już obecne w klinikach onkologii dziecięcej w innych miastach w Polsce, dlatego tym bardziej cieszymy się, że ośrodek w Warszawie również może korzystać z niej w procesach leczenia i wsparcia psychologicznego” - informuje prezes Fundacji “Na Ratunek z Chorobą Nowotworową”.
Warto wspomnieć, że Amazon włączył się także do pomocy i wsparcia rodziców dzieci z chorobami nowotworowymi, finansując stworzenie i pomagając przy pakowaniu Start Packów. To podręczne torby, w których rodzice i opiekunowie dzieci przybywających do Przylądka Nadziei we Wrocławiu, otrzymują najpotrzebniejsze artykuły i środki, aby ich pierwsze dni w klinice przebiegały jak najbardziej spokojnie.
Widoczni na konferencjach
Oprócz kampanii skierowanej do społeczeństwa, Fundacja brała również udział w konferencjach na terenie całego kraju. Na tegorocznym XXXII Forum Ekonomicznym w Karpaczu odbyła się pierwsza konferencja z udziałem liderek siedmiu organizacji pacjentów, pod nazwą “The Voice of Patients”, na której Fundację “Na Ratunek z Chorobą Nowotworową” reprezentowała prezes, Anna Apel. W jej trakcie przedstawione zostały postulaty zmian w służbie zdrowia, które mogą realnie wpłynąć na poprawę życia pacjentów.
Byliśmy również obecni na wydarzeniach stricte branżowych - wzięliśmy udział w XXXI Zjeździe Polskiego Towarzystwa Hematologów i Transfuzjologów w Katowicach, oraz w 15. Ogólnopolskiej Konferencji Psychoonkologicznej, której byliśmy także partnerem. Rozmowy o potrzebach, możliwościach i przyszłości onkologii dziecięcej są całorocznym celem Fundacji, ale we wrześniu ich znaczenie było szczególne.
Wspólnie możemy więcej
Tak intensywny wrzesień to wspólny wysiłek zarówno wszystkich onkofundacji, jak i wielu instytucji, organizacji i firm.
“Dzięki ich pomocy mogliśmy dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, tym samym efektywnie zwiększając świadomość społeczną w kwestii wczesnych objawów nowotworów u dzieci” - dodaje Anna Apel.
W tym roku kampanię “Złotej Wstążki” i towarzyszące jej wydarzenia wsparli:
-
Amazon
-
Apo-discounter
-
Attis Broker
-
Arcadis
-
Artgeist
-
A-Z Color
-
bioinmed
-
Consciencia
-
DKMS
-
Donateo
-
Dr. Schumacher
-
Fundacja dla Dzieci z Chorobami Nowotworowymi Krwinka
-
Fundacja Herosi
-
Fundacja Iskierka
-
Fundacja LOTTO im. Haliny Konopackiej
-
Fundacja Nasze Dzieci
-
Fundacja Pani Ani
-
Fundacja Pomóż Im
-
Fundacja Ronalda McDonalda
-
Fundacja Unum
-
Fundacja z Pompą
-
Grabowska Dziadak i Partnerzy
-
Grupa BPS
-
Grupa Impel
-
Headfound
-
Intel
-
Jysk
-
LEGO
-
Miasto Wrocław
-
Minister Zdrowia
-
mLeasing
-
Narodowy Fundusz Zdrowia
-
Nextbike
-
onkologia-dziecieca.pl
-
PKO Leasing
-
PLL LOT
-
Polskie Towarzystwo Onkologii i Hematologii Dziecięcej
-
Rzecznik Praw Pacjenta
-
SGB Bank SA
-
Sixt
-
Sofomo
-
Starwax
-
Stowarzyszenie Dzieciaki Chojraki
-
Stowarzyszenie na rzecz dzieci z chorobą nowotworową KOLIBER
-
Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Chorych na Białaczkę
-
ticketmaster
-
Totalizator Sportowy
-
VeloBank
Filary pielęgnacji skóry atopowej
Zimowe kontuzje – jak ich uniknąć? Porady ortopedy
Prezbiopia – zaburzenie widzenia, które dotyka niemal każdego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
Artystka nie ma żadnych wątpliwości – polska branża filmowa wymaga natychmiastowego uzdrowienia. Konieczne jest wprowadzenie gruntownych zmian po to, aby zapewnić aktorom lepsze warunki pracy, odpowiednie wynagrodzenie i wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Joanna Kurowska zauważa, że honoraria w polskim kinie są rażąco niskie i chociażby w stosunku do zarobków amerykańskich gwiazd dysproporcja jest ogromna. Dla przykładu żaden polski aktor nie otrzymał jeszcze miliona dolarów za rolę, podczas gdy w USA takie kwoty są standardem.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Problemy społeczne
W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że na świecie codziennie odnotowuje się ponad milion nowych zakażeń chorób uleczalnych przenoszonych drogą płciową (STI). W rzeczywistości może ich być nawet wielokrotnie więcej. W Polsce tylko w 2023 roku wykryto ponad 5 tys. przypadków kiły, chlamydii i rzeżączki. Ze względu na tę samą drogę transmisji zakażenia choroby te często ze sobą współwystępują, a zakażenie jedną z nich zwiększa znacząco ryzyko zakażenia HIV.