Komunikaty PR

Najnowsze międzynarodowe badania dowodzą, że 75% ludzi wie, że nie zjada zalecan

2023-11-29  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Monika Błasikiewicz
MBPR

Boczna
05-840 Brwinów
monika|mb-pr.pl| |monika|mb-pr.pl
608090787
mbpr.pl
  • Raport pod tytułem “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy” ukazuje najnowsze globalne postrzeganie i wątpliwości dotyczące dziennej konsumpcji warzyw i owoców pochodzące od  32 000 osób.
  • Oprócz dezorientacji dotyczącej prawidłowych ilości, dostępność cenowa jest barierą do spożywania warzyw i owoców, 2 na 5 konsumentów przyznało się do doświadczenia sytuacji, kiedy brakowało im środków na jedzenie.

 

 

Pomimo wyraźnych zaleceń WHO, aż 75%osób uważa, że nie je wystarczająco dużo świeżych warzyw i owoców każdego dnia, wynika z najnowszych światowych badań przeprowadzonych przez jedną z wiodących firm w sektorze zdrowego odżywiania, Juice Plus+.

Badania, które objęły 32 000 osób na całym świecie, jasno dowodzą, ze zaledwie 25% osób uważa, iż zjada rekomendowaną porcję świeżych owoców i warzyw każdego dnia.

 

Zrozumienie zagadki z porcją

 

Żyjemy w świecie, w którym świadomość zdrowego stylu życia rośnie, gdzie filmy dokumentalne i eksperci podkreślają zalety odżywiania w oparciu o produkty roślinne. Jednakże, najnowszy Raport Juice Plus+ pokazuje jak teoria przekłada się  na praktykę, wykazując, że ludzi są zdezorientowani, kiedy przychodzi do jasnego określenia, co oznacza ta „dzienna porcja” warzyw i owoców. Odpowiedź, według WHO jest prosta – więcej niż 400 g, aby poprawić kondycję zdrowotną.[1] Pomimo tego, w krajach używających miary grama, niemal cztery piąte respondentów (78%) błędnie określa rozmiar dziennej porcji.

 

Skutki spożywania niewystarczającej ilości warzyw I owoców


Ludzie zdają sobie sprawę, że nie jedzą wystarczającej dawki owoców I warzyw i są świadomi skutków tego faktu w odniesieniu do własnego zdrowia. Zapytani o ten fakt, 35% wskazuje na niedobory minerałów, a niemal jedna piąta - wysokie ciśnienie krwi.  Tak więc, ludzie wiedzą, że rośliny są niezbędne i wskazane dla zdrowia, ale nie przekonuje ich to do zwiększonej konsumpcji.

Magdalena Czyrynda-Koleda, ekspert ds. żywienia i psychodietetyk komentuje: Dzisiaj konsumenci mają coraz większą wiedzę żywieniową i świadomość tego, dlaczego warto stosować zdrowe produkty w diecie oraz to jakie niosą korzyści dla naszego organizmu. Warzywa i owoce to coś więcej niż błonnik pokarmowy i naturalnie występujący w nich cukier, czyli fruktoza. To również, jak słusznie zauważa spora część  respondentów biorących udział w badaniu, bogactwo witamin i składników mineralnych oraz związków aktywnych biologicznie, takich jak likopen, beta karoten, antocyjany czy luteina, które nie tylko wzmacniają naszą odporność ale wspierają pracę układu hormonalnego, narządu wzroku czy układu nerwowego. Istnieje jednak ciągła potrzeba edukacji i wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom konsumenta, zwłaszcza w kwestii jasnego przekazu – ile w praktyce wynosi zalecana porcja warzyw i owoców, co jasno podkreśla 78% badanych osób. Niestety wzrost inflacji i tym samym wzrost cen żywności, w tym warzyw i owoców jest niejednokrotnie jednym z głównych powodów mniejszej  ich konsumpcji.”

 

Wymagania konsumentów względem dostępności, łatwości zakupu i  przystępności cenowej są wysokie

 

Pomijając zamieszanie z ilością, dostępność cenowa wydaje się być główną przyczyną braku owoców i warzyw w codziennej diecie, tutaj 2 na 5 (43%) gospodarstw domowych wskazało wręcz na problemy z zakupem żywności spowodowane sytuacją finansową, których kiedyś doświadczyli. Zjawisko to nasila się w pewnych krajach, takich jak Wielka Brytania – 53%, 52% w Niemczech i 46% w USA.

 

Ponadto, ponad połowa respondentów (54%) przyznaje się do zastępowania świeżych produktów przetworzonymi – z puszki, suszonymi czy konserwowymi odpowiednikami ze względu na inflację czy wzrost kosztów utrzymania. Ta kwestia była widoczna w Wielkiej Brytanii i Francji, z dużym odsetkiem 61% i 60% respondentów wybierających przetworzone alternatywy świeżych produktów. W Niemczech ten odsetek wyniósł 56%, podczas gdy w Polsce zaledwie 11%.

 

Dietetyczka dodaje: „Spożywanie świeżych warzyw i owoców jest niekwestionowaną inwestycją zdrowotną. Nie należy jednak demonizować i umniejszać wartości odżywczej przetworzonych warzyw i owoców, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Mrożonki, dostępne przez cały rok, są uzyskiwane  z owoców i warzyw zbieranych w szczycie sezonu, gdy ich wartość odżywcza jest najwyższa. Odpowiednio przechowywane świetnie sprawdzą się jako baza do przygotowania rozgrzewających zup, leczo czy owocowych musów, będących dodatkiem do śniadaniowych placków. Dodatkowo, warto podkreślać iż spora część warzyw poddanych obróbce ma wyższy potencjał zdrowotny. Przykładem może tu być passata czy przecier pomidorowy, zawierający więcej likopenu w porównaniu ze świeżym pomidorem czy kiszone warzywa wpływające pozytywnie na pracę układu pokarmowego oraz wspierające układ immunologiczny. Wliczając w to niższy koszt zakupu mamy jeden z głównych argumentów, pomocnych w zwiększeniu spożycia tej grupy produktów spożywczych wśród konsumentów.”

 

Ewolucja w zakresie jedzenia owoców I warzyw w ciągu ostatnich lat

 

Raport “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy” ukazuje fascynujące zmiany w konsumpcji wraz z upływem czasu, w szczególności przyczyny, dla których obecnie ludzie jedzą mniej warzyw i owoców niż kiedyś. Wśród tych, którzy spożywają teraz mniej tych składników, niż kiedy byli młodsi, ponad dwie piąte (43%) wskazuje na rosnące ceny świeżych produktów na rynku, a jedna czwarta (26%) twierdzi, że zbyt szybko się psują i w efekcie są wyrzucane. W istocie, kiedy mówimy o żywności wyrzucanej w gospodarstwach domowych, 34% marnowanego jedzenia stanowią świeże produkty.

 

Z drugiej strony, pośród osób, które teraz jedzą więcej świeżych owoców I warzyw niż kilka lat temu, ponad jedna czwarta (27%) wskazuje, że robią to w trosce o swoje zdrowie. Potwierdza to tezę o zwiększonej świadomości włączania większej ilości warzyw i owoców do codziennej diety.

 

Global CEO Juice Plus+, Travis Garza, tak skomentował wyniki badania: “Juice Plus+ jest pionierem w dziedzinie odżywiania w oparciu o produkty roślinne wraz z całkowicie naturalną suplementacją, od ponad trzech dekad. Ponadto, ten rok jest 30. rocznicą powstania kapsułek Juice Plus+ Essentials Fruit & Vegetable Blend Capsules.  Jesteśmy w pełni zaangażowani w promocję zdrowego stylu życia, chcemy pomagać ludziom w dbaniu o ich zdrowie i dobre samopoczucie na całym świecie. Stąd jestem zachwycony mogąc przedstawić Państwu ten Raport- rzetelne badanie dotyczące postrzegania I postaw ludzi dotyczących spożywania warzyw i owoców na świecie. Oparty na odpowiedziach 32 000 konsumentów, Raport daje wartościowy wgląd w różnorakie nawyki żywieniowe i spożycie warzyw w skali całego świata. Jak w przypadku każdego wszechstronnego badania, zawsze pozostają obszary do głębszej eksploracji, zachowania konsumentów stale ulegają zmianom, dlatego planujemy opracowywanie takich raportów każdego roku, co pozwoli nam na dogłębne zrozumienie zachowań konsumentów wraz z upływem czasu.

 

Patrząc z perspektywy Juice Plus+ naszym celem, który towarzyszy tym badaniom, jest dostarczenie motywacji, która da siłę poszczególnym osobom, aby zmienić styl życia na lepszy. Badanie “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy jest pierwszym krokiem w tym kierunku. Jako CEO firmy, mam przyjemność zaprosić Państwa do zapoznania się z Raportem i dołączenia do nas na drodze do zdrowszego i pogodniejszego świata”.

 

Liza Pepple, Senior Director, Global Product Development w Juice Plus+ powiedziała: “Z badania “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy”  wynika wiele interesujących informacji, jednak to co wydaje się najistotniejsze, to niepewność dotycząca właściwej dziennej dawki i fakt, że sami konsumenci często niepoprawnie określają spożywane przez siebie ilości. W wielu krajach próbuje się przełamywać tę barierę, np. za pomocą wizualizacji, tak jak w USA używamy, wizerunku talerza, który pomaga ludziom zrozumieć właściwe proporcje w ich diecie. Misją Juice Plus+ jest budowanie pomostu pomiędzy tym co ludzie jedzą, a tym co rzeczywiście powinni. Wierzymy, że małe zmiany robią dużą różnicę, tam gdzie dotyczy to zdrowego odżywiania, a owoce i warzywa stanowią jego sedno. “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy”  przypomina o pozytywnym wpływie, jaki takie małe wybory mogą mieć na nasz dobrostan, jak również o znaczeniu edukacji konsumentów i kampanii nakierowanych na nieporozumienia i przesądy związane ze spożywaniem warzyw I owoców. „

 

Badanie “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy”  można pobrać ze strony www.juiceplus.com

 

Badanie zostało przeprowadzone online przez pracownię badania opinii społecznej Walr na grupie 32,157 konsumentów w Wielkiej Brytanii, USA, Francji, Hiszpanii, Włoszech i Polsce. Miało miejsce od 6 do 15 września, 2023 r. Walr jest firmą zrzeszoną w Market Research Society i działającą zgodnie z kodeksem zawodowym.

 


[1]World Health Organization, Intervention, August 2023: https://www.who.int/tools/elena/interventions/fruit-vegetables-ncds#:~:text=WHO%20Recommendations,the%20risk%20of%20certain%20NCDs.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: MBPR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego? Biuro prasowe
2024-11-04 | 14:35

Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?

W dzisiejszym dynamicznym świecie coraz więcej osób zgłasza dolegliwości związane z przewlekłym zmęczeniem, problemami ze snem, oraz brakiem energii, co wpływa nie tylko na ich
Zdrowie Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
2024-10-30 | 14:10

Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy

Hipofosfatazja (HPP) to rzadkie schorzenie metaboliczne o podłożu genetycznym, które sprawia, że kości oraz zęby stają się słabe, kruche i podatne na złamania. U dzieci HPP objawia
Zdrowie Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
2024-10-29 | 14:00

Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins

Centrum Designu DOMOTEKA świętowało swoje 18. urodziny w wyjątkowej atmosferze, łącząc miłośników dobrego wzornictwa, sztuki i filmu. W ramach jubileuszowego wydarzenia,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.