Komunikaty PR

Najnowsze międzynarodowe badania dowodzą, że 75% ludzi wie, że nie zjada zalecan

2023-11-29  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Monika Błasikiewicz
MBPR

Boczna
05-840 Brwinów
monika|mb-pr.pl| |monika|mb-pr.pl
608090787
mbpr.pl
  • Raport pod tytułem “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy” ukazuje najnowsze globalne postrzeganie i wątpliwości dotyczące dziennej konsumpcji warzyw i owoców pochodzące od  32 000 osób.
  • Oprócz dezorientacji dotyczącej prawidłowych ilości, dostępność cenowa jest barierą do spożywania warzyw i owoców, 2 na 5 konsumentów przyznało się do doświadczenia sytuacji, kiedy brakowało im środków na jedzenie.

 

 

Pomimo wyraźnych zaleceń WHO, aż 75%osób uważa, że nie je wystarczająco dużo świeżych warzyw i owoców każdego dnia, wynika z najnowszych światowych badań przeprowadzonych przez jedną z wiodących firm w sektorze zdrowego odżywiania, Juice Plus+.

Badania, które objęły 32 000 osób na całym świecie, jasno dowodzą, ze zaledwie 25% osób uważa, iż zjada rekomendowaną porcję świeżych owoców i warzyw każdego dnia.

 

Zrozumienie zagadki z porcją

 

Żyjemy w świecie, w którym świadomość zdrowego stylu życia rośnie, gdzie filmy dokumentalne i eksperci podkreślają zalety odżywiania w oparciu o produkty roślinne. Jednakże, najnowszy Raport Juice Plus+ pokazuje jak teoria przekłada się  na praktykę, wykazując, że ludzi są zdezorientowani, kiedy przychodzi do jasnego określenia, co oznacza ta „dzienna porcja” warzyw i owoców. Odpowiedź, według WHO jest prosta – więcej niż 400 g, aby poprawić kondycję zdrowotną.[1] Pomimo tego, w krajach używających miary grama, niemal cztery piąte respondentów (78%) błędnie określa rozmiar dziennej porcji.

 

Skutki spożywania niewystarczającej ilości warzyw I owoców


Ludzie zdają sobie sprawę, że nie jedzą wystarczającej dawki owoców I warzyw i są świadomi skutków tego faktu w odniesieniu do własnego zdrowia. Zapytani o ten fakt, 35% wskazuje na niedobory minerałów, a niemal jedna piąta - wysokie ciśnienie krwi.  Tak więc, ludzie wiedzą, że rośliny są niezbędne i wskazane dla zdrowia, ale nie przekonuje ich to do zwiększonej konsumpcji.

Magdalena Czyrynda-Koleda, ekspert ds. żywienia i psychodietetyk komentuje: Dzisiaj konsumenci mają coraz większą wiedzę żywieniową i świadomość tego, dlaczego warto stosować zdrowe produkty w diecie oraz to jakie niosą korzyści dla naszego organizmu. Warzywa i owoce to coś więcej niż błonnik pokarmowy i naturalnie występujący w nich cukier, czyli fruktoza. To również, jak słusznie zauważa spora część  respondentów biorących udział w badaniu, bogactwo witamin i składników mineralnych oraz związków aktywnych biologicznie, takich jak likopen, beta karoten, antocyjany czy luteina, które nie tylko wzmacniają naszą odporność ale wspierają pracę układu hormonalnego, narządu wzroku czy układu nerwowego. Istnieje jednak ciągła potrzeba edukacji i wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom konsumenta, zwłaszcza w kwestii jasnego przekazu – ile w praktyce wynosi zalecana porcja warzyw i owoców, co jasno podkreśla 78% badanych osób. Niestety wzrost inflacji i tym samym wzrost cen żywności, w tym warzyw i owoców jest niejednokrotnie jednym z głównych powodów mniejszej  ich konsumpcji.”

 

Wymagania konsumentów względem dostępności, łatwości zakupu i  przystępności cenowej są wysokie

 

Pomijając zamieszanie z ilością, dostępność cenowa wydaje się być główną przyczyną braku owoców i warzyw w codziennej diecie, tutaj 2 na 5 (43%) gospodarstw domowych wskazało wręcz na problemy z zakupem żywności spowodowane sytuacją finansową, których kiedyś doświadczyli. Zjawisko to nasila się w pewnych krajach, takich jak Wielka Brytania – 53%, 52% w Niemczech i 46% w USA.

 

Ponadto, ponad połowa respondentów (54%) przyznaje się do zastępowania świeżych produktów przetworzonymi – z puszki, suszonymi czy konserwowymi odpowiednikami ze względu na inflację czy wzrost kosztów utrzymania. Ta kwestia była widoczna w Wielkiej Brytanii i Francji, z dużym odsetkiem 61% i 60% respondentów wybierających przetworzone alternatywy świeżych produktów. W Niemczech ten odsetek wyniósł 56%, podczas gdy w Polsce zaledwie 11%.

 

Dietetyczka dodaje: „Spożywanie świeżych warzyw i owoców jest niekwestionowaną inwestycją zdrowotną. Nie należy jednak demonizować i umniejszać wartości odżywczej przetworzonych warzyw i owoców, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Mrożonki, dostępne przez cały rok, są uzyskiwane  z owoców i warzyw zbieranych w szczycie sezonu, gdy ich wartość odżywcza jest najwyższa. Odpowiednio przechowywane świetnie sprawdzą się jako baza do przygotowania rozgrzewających zup, leczo czy owocowych musów, będących dodatkiem do śniadaniowych placków. Dodatkowo, warto podkreślać iż spora część warzyw poddanych obróbce ma wyższy potencjał zdrowotny. Przykładem może tu być passata czy przecier pomidorowy, zawierający więcej likopenu w porównaniu ze świeżym pomidorem czy kiszone warzywa wpływające pozytywnie na pracę układu pokarmowego oraz wspierające układ immunologiczny. Wliczając w to niższy koszt zakupu mamy jeden z głównych argumentów, pomocnych w zwiększeniu spożycia tej grupy produktów spożywczych wśród konsumentów.”

 

Ewolucja w zakresie jedzenia owoców I warzyw w ciągu ostatnich lat

 

Raport “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy” ukazuje fascynujące zmiany w konsumpcji wraz z upływem czasu, w szczególności przyczyny, dla których obecnie ludzie jedzą mniej warzyw i owoców niż kiedyś. Wśród tych, którzy spożywają teraz mniej tych składników, niż kiedy byli młodsi, ponad dwie piąte (43%) wskazuje na rosnące ceny świeżych produktów na rynku, a jedna czwarta (26%) twierdzi, że zbyt szybko się psują i w efekcie są wyrzucane. W istocie, kiedy mówimy o żywności wyrzucanej w gospodarstwach domowych, 34% marnowanego jedzenia stanowią świeże produkty.

 

Z drugiej strony, pośród osób, które teraz jedzą więcej świeżych owoców I warzyw niż kilka lat temu, ponad jedna czwarta (27%) wskazuje, że robią to w trosce o swoje zdrowie. Potwierdza to tezę o zwiększonej świadomości włączania większej ilości warzyw i owoców do codziennej diety.

 

Global CEO Juice Plus+, Travis Garza, tak skomentował wyniki badania: “Juice Plus+ jest pionierem w dziedzinie odżywiania w oparciu o produkty roślinne wraz z całkowicie naturalną suplementacją, od ponad trzech dekad. Ponadto, ten rok jest 30. rocznicą powstania kapsułek Juice Plus+ Essentials Fruit & Vegetable Blend Capsules.  Jesteśmy w pełni zaangażowani w promocję zdrowego stylu życia, chcemy pomagać ludziom w dbaniu o ich zdrowie i dobre samopoczucie na całym świecie. Stąd jestem zachwycony mogąc przedstawić Państwu ten Raport- rzetelne badanie dotyczące postrzegania I postaw ludzi dotyczących spożywania warzyw i owoców na świecie. Oparty na odpowiedziach 32 000 konsumentów, Raport daje wartościowy wgląd w różnorakie nawyki żywieniowe i spożycie warzyw w skali całego świata. Jak w przypadku każdego wszechstronnego badania, zawsze pozostają obszary do głębszej eksploracji, zachowania konsumentów stale ulegają zmianom, dlatego planujemy opracowywanie takich raportów każdego roku, co pozwoli nam na dogłębne zrozumienie zachowań konsumentów wraz z upływem czasu.

 

Patrząc z perspektywy Juice Plus+ naszym celem, który towarzyszy tym badaniom, jest dostarczenie motywacji, która da siłę poszczególnym osobom, aby zmienić styl życia na lepszy. Badanie “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy jest pierwszym krokiem w tym kierunku. Jako CEO firmy, mam przyjemność zaprosić Państwa do zapoznania się z Raportem i dołączenia do nas na drodze do zdrowszego i pogodniejszego świata”.

 

Liza Pepple, Senior Director, Global Product Development w Juice Plus+ powiedziała: “Z badania “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy”  wynika wiele interesujących informacji, jednak to co wydaje się najistotniejsze, to niepewność dotycząca właściwej dziennej dawki i fakt, że sami konsumenci często niepoprawnie określają spożywane przez siebie ilości. W wielu krajach próbuje się przełamywać tę barierę, np. za pomocą wizualizacji, tak jak w USA używamy, wizerunku talerza, który pomaga ludziom zrozumieć właściwe proporcje w ich diecie. Misją Juice Plus+ jest budowanie pomostu pomiędzy tym co ludzie jedzą, a tym co rzeczywiście powinni. Wierzymy, że małe zmiany robią dużą różnicę, tam gdzie dotyczy to zdrowego odżywiania, a owoce i warzywa stanowią jego sedno. “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy”  przypomina o pozytywnym wpływie, jaki takie małe wybory mogą mieć na nasz dobrostan, jak również o znaczeniu edukacji konsumentów i kampanii nakierowanych na nieporozumienia i przesądy związane ze spożywaniem warzyw I owoców. „

 

Badanie “Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy”  można pobrać ze strony www.juiceplus.com

 

Badanie zostało przeprowadzone online przez pracownię badania opinii społecznej Walr na grupie 32,157 konsumentów w Wielkiej Brytanii, USA, Francji, Hiszpanii, Włoszech i Polsce. Miało miejsce od 6 do 15 września, 2023 r. Walr jest firmą zrzeszoną w Market Research Society i działającą zgodnie z kodeksem zawodowym.

 


[1]World Health Organization, Intervention, August 2023: https://www.who.int/tools/elena/interventions/fruit-vegetables-ncds#:~:text=WHO%20Recommendations,the%20risk%20of%20certain%20NCDs.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: MBPR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Czy życie bez telefonu jest możliwe? Biuro prasowe
2024-07-20 | 08:00

Czy życie bez telefonu jest możliwe?

Nikogo już nie dziwi, że w kalendarzu pojawił się Dzień Bez Telefonu Komórkowego (15 lipca) – wszyscy zdajemy sobie sprawę, że urządzenie to jest przedłużeniem
Zdrowie Niemal 900 kobiet skorzystało z diagnostyki nowotworów złośliwych
2024-07-18 | 16:00

Niemal 900 kobiet skorzystało z diagnostyki nowotworów złośliwych

Blisko 900 kobiet skorzystało z diagnostyki nowotworów złośliwych dzięki corocznej inicjatywie GE HealthCare   W ramach Women’s Health Mobile Roadshow 2024 kobiety mogły skorzystać z badań w 15 miejscowościach w województwach opolskim i śląskim, m.in. w Opolu czy Chorzowie przy Stadionie Śląskim. Diagnostyka odbywała się od 31 maja do 23 czerwca br. Niemal 900 kobiet poddało się badaniom mammograficznym, USG oraz videodermatoskopowym w celu diagnostyki nowotworów złośliwych w mobilnej klinice GE HealthCare. W rezultacie wykryto 70 przypadków podejrzanych zmian.   Warszawa, 18 lipca 2024 r. – Podczas Women’s Health Mobile Roadshow 2024, niemal 900 kobiet poddało się bezpłatnym badaniom diagnostycznym w mammobusie GE HealthCare. Największym zainteresowaniem cieszyła się videodermatoskopia, czyli analiza powierzchni skóry i jej zmian, a także badania mammograficzne. W wyniku prowadzonych badań wykryto 70 podejrzanych przypadków, co stanowi niemal 8% przeprowadzonych badań. GE HealthCare po raz kolejny wyruszyło w trasę po polskich miastach i wsiach, aby umożliwić kobietom bezpłatne badania profilaktyczne w kierunku raka piersi. Według statystyk to najczęściej występujący nowotwór złośliwy wśród Polek – zmaga się z nim co czwarta pacjentka onkologiczna[1]. Każdego roku rozpoznaje się około 20 tyś. przypadków, z czego w samym 2021 zmarło na niego 6 406 pacjentek[2]. Jednocześnie, tylko co piąte rozpoznanie raka piersi przypada na wczesne stadium zaawansowania choroby[3], które ułatwia skuteczną terapię. – Wczesna diagnoza raka piersi zmniejsza ryzyko śmierci nawet o 25 – 30 procent, dlatego ważne są regularne badania i profilaktyka w tym kierunku. Ten nowotwór, kiedy wykryty na początkowych etapach, skutecznie poddaje się terapiom. Właśnie dlatego w GE HealthCare zachęcamy kobiety do korzystania z nowoczesnych metod diagnostycznych oraz zwiększamy dostępność badań w ramach Women’s Health Mobile Roadshow. To już trzecia edycja inicjatywy, podczas której Polki mogły wykonać badania z wykorzystaniem zaawansowanych technologii w komfortowych warunkach mammobusa – komentuje Grażyna Rubiś-Liolios, Dyrektor Generalna Polska, Litwa, Łotwa i Ukraina w GE HealthCare. Women’s Health Mobile Roadshow to projekt, podczas którego mobilna klinika GE HealthCare odbywa tournée po Europie, aby zwiększyć dostępność profilaktyki na najwyższym poziomie. Wśród odwiedzonych w 2024 roku krajów ponownie znalazła się Polska. Podczas tegorocznej edycji mieszkanki Opola, Moszny, Krapkowic, Niemodlina, Dobrodzienia, Kupy, Brzegu, Grodkowa, Namysłowa, Prudnika, Głuchołazów, Nysy, Branic, Kietrzu i Chorzowa mogły skorzystać z innowacyjnych technologii z obszaru obrazowania medycznego i diagnostyki onkologicznej.  
Zdrowie Wakacyjny niezbędnik kobiety w menopauzie
2024-07-18 | 01:00

Wakacyjny niezbędnik kobiety w menopauzie

Menopauza jest naturalnym procesem, który przechodzi każda kobieta. Objawy menopauzy, które jej towarzyszą są często bardzo dokuczliwe o każdej porze roku, a latem

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.