Samotność problemem ludzi młodych
Kiedy pytasz kogoś „jak się masz?”, czy to naprawdę zaproszenie do prawdziwej rozmowy, czy tylko grzeczny, powierzchowny gest? Czy zamiast publikować życzenia na Facebooku, osobiście dzwonisz do przyjaciółki lub przyjaciela, aby życzyć „wszystkiego najlepszego z okazji urodzin”? Jak często dodajesz do swojej listy rzeczy do zrobienia w pracy punkt: „porozmawiać z kolegą/koleżanką”?
Żyjemy w najbardziej technologicznie skomunikowanym czasie w historii cywilizacji, jednak problem samotności podwoił się od lat 80. ubiegłego wieku.[1] Samotność wkrada się w nasze codzienne życie - jest ukryta, nieoczekiwana i będzie miała realny wpływ na nasze samopoczucie, jeśli zostanie zignorowana.
Kilkadziesiąt lat badań przeprowadzonych na całym świecie ujawniło, że samotność jest „rosnącą epidemią zdrowotną”[2], a brak więzi społecznych ma duży wpływ na zdrowie emocjonalne i długość życia[3]. Wskaźniki samotności podwoiły się i wydaje się, że pokolenie milenialsów oraz Z to grupy najbardziej dotknięte ukrytą samotnością.[4] W Polsce już prawie co druga osoba ma poczucie samotności5.
Marka Lipton przeprowadziła ogólnoświatowe badanie, które ujawnia główne przyczyny poczucia samotności u ludzi młodych. Wśród badanych powyżej 18 roku życia - aż w 9 krajach - jednymi z przyczyn izolacji są: lęk przed osądem w kwestiach społecznych oraz brak czasu ze względu na wyzwania stawiane przez współczesność. Jedna trzecia ankietowanych stwierdziła, że poszukuje towarzystwa, a co piąty, że brakuje im go.
Oprócz wspomnianych przeszkód na drodze budowania prawdziwych relacji, ogromną rolę odgrywa również jakość komunikowania się. Badania pokazują, że 45% Polaków uważa, że więzi międzyludzkie są powierzchowne5. Barierę może również stanowić niemówienie tego co się naprawdę czuje i myśli (68%) oraz skupienie się wyłącznie na pozytywnych aspektach życia (63%), omijając te bardziej skomplikowane5.
Nie tak dawno problem samotności kojarzony był wyłącznie z osobami starszymi, dziś niestety dotyczy również osób w młodym wieku, szczególnie 18-35 lat. Na szczęście coraz więcej osób ma świadomość tego, jak poważne problemy fizyczne i emocjonalne powoduje przewlekła samotność. W kwestii samotności powinniśmy dokonać znaczącej zmiany w jej rozumieniu, zachęcić ludzi do aktywnego poszukiwania autentycznych, głębokich realcji w ramach codziennego funkcjonowania – powiedział Dr Guy Winch, psycholog od lat badający problem samotności.
Badanie Liptona podkreśla również pozytywny wpływ autentycznych relacji na samopoczucie. Aż 82% Polaków twierdzi, że czuje się zdecydowanie lepiej mając prawdziwe relacje z innymi5. Dokładnie tyle samo naszych rodaków, bo aż 82% twierdzi, że to właśnie spotkanie przy herbacie pozwala zwalczać poczucie samotności5.
Lipton to marka o ludziach i dla ludzi. To marka, dla której relacje między nimi zawsze były ważne. Spotkanie przy herbacie jest jednym z ulubionych sposobów na budowanie relacji. W tym celu Lipton uruchamia akcję #kwadransnarozmowe, aby zwrócić uwagę na globalny problem jakim jest ukryta samotność. Projekt ma na celu zachęcić ludzi do tworzenia prawdziwych, głębokich relacji między sobą każdego dnia. Wiemy, że to nie jest łatwe i życie może nam czasem w tym przeszkadzać. Dlatego zapraszamy Cię do podjęcia prostego wyzwania.
Dodaj rozmowę przy herbacie z kimś kogo lubisz do listy zadań. Spotykaj się codziennie z kimś na autentycznej rozmowie przy herbacie. Wystarczy 15 minut prawdziwej rozmowy dziennie przez 7 dni, by poczuć się lepiej. A potem postaraj się, żeby weszło Ci to w nawyk i żyj szczęśliwiej!
[1] Dr Vivek Murthy, in a 2017 article in Harvard Business Review: https://boston.cbslocal.com/2018/06/21/loneliness-rises-health-epidemic/
[2] Dr. Vivek Murthy, in a 2017 article in Harvard Business Review: https://boston.cbslocal.com/2018/06/21/loneliness-rises-health-epidemic/
[3] Guy Winch (2014) Emotional First Aid: Healing Rejection, Guilt, Failure, and Other Everyday Hurts. Plume.
[4] Who feels lonely? The results of the world’s largest loneliness study https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/2yzhfv4DvqVp5nZyxBD8G23/who-feels-lonely-the-results-ofthe-world-s-largest-loneliness-study
5 Międzynarodowe badanie ilościowe, na zlecenie Unilever, ResearchNow: październik 2018, próba 2000 Polaków

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści
Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Problemy społeczne
Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań

Z danych SW Research i Runaways wynika, że 80 proc. Polaków nie czuje pasji do swojej pracy, a 77 proc. nie widzi sensu w wykonywanych obowiązkach. Prowadzi to do wzrostu poziomu stresu i wypalenia zawodowego, co powoduje, że na życie prywatne nie mamy już energii. Work–life balance, ważny zwłaszcza dla młodszych pokoleń, jest trudny do osiągnięcia. Dodatkowo rozwój nowych technologii i modeli pracy powoduje coraz większe zacieranie różnic między czasem wolnym a pracą.
Gwiazdy
Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci

Influencerka przyznaje, że ją samą najbardziej w oczy kłują śmieci bezmyślnie rozrzucone w rezerwatach przyrody, w parkach, w lasach czy na plażach. Najczęściej są to zrywki, pety, plastikowe kubeczki czy opakowania po produktach żywnościowych, ale nie brakuje też elektrośmieci czy starych ubrań. Eliza Gwiazda dziwi się takim praktykom, bo przecież zamiast wywozić gdzieś samemu zepsute telewizory, pralki, laptopy czy telefony, można zamówić bezpłatny odbiór takich sprzętów z domu. Celebrytka chwali też ideę recyklingu i dawania ubraniom drugiego życia.