Światło dzienne w szkołach - dlaczego jest tak ważne?
Pomóc w tym mogą odpowiednie świetliki modułowe VELUX Commercial - tak jak miało to miejsce w szkole zawodowej w Peder Lykke w Danii.
Wpływ warunków oświetleniowych na dzieci i młodzież
Oświetlenie ma ogromny wpływ na samopoczucie, co przekłada się także na skupienie i efektywność wykonywanych zadań. Nieodpowiednie światło, szczególnie sztuczne o zbyt małej mocy lub niewłaściwej barwie, negatywnie wpływa na procesy psychologiczne - może wpływać na zwiększone uczucie senności, zmniejszoną koncentrację, a nawet wywoływać frustrację. Do tego nieodpowiednie światło może pogarszać jakość widzenia i pogłębiać wady wzroku.
Naturalne światło ma z kolei wiele zalet. Jeśli do pomieszczeń napływa odpowiednia jego ilość, to potrafi wpływać na wiele aspektów, w tym na produktywność - badania pokazują, że przy naturalnym doświetleniu efektywność wzrasta nawet o 15%! Dopływ naturalnego światła jest ważny przez cały rok, ale szczególne znaczenie ma w okresie jesiennym i zimowym, kiedy dni są coraz krótsze. Naturalne światło pozwala organizmowi produkować więcej witaminy D, co przekłada się także na zwiększoną odporność.
Świetliki dachowe w szkole Peder Lykke w Kopenhadze i ich wpływ na jakość nauki
Coraz więcej placówek zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest dostęp do naturalnego światła i wentylacji. Przykładem placówki, która w ostatnim czasie zdecydowała się na korzystne zmiany, jest duńska szkoła Peder Lykke. W budynku odbył się kompleksowy remont, który obejmował m.in. wymianę 68 istniejących już świetlików na nowe podwójne świetliki modułowe od VELUX Commercial – zamontowano ich łącznie 184.
Rozwiązanie zostało rozszerzone także o system wentylacji i rolet, które pełnią nie tylko funkcję dekoracyjną, ale też pozwalają kontrolować dostęp światła.
- Jest wiele pozytywnych aspektów dotyczących tego projektu renowacji, ale oczywiście teraz jest to światło dzienne. Naprawdę potrzebowaliśmy świetlików, ponieważ nie mamy wielu okien wychodzących na ulice i place zabaw. Świetliki są koniecznością i szybko dostarczają świeżego powietrza. Szkoła stała się o wiele przyjemniejszym miejscem dla wszystkich - mówi Anders Munk, nauczyciel w szkole Peder Lykke.
Warto także wspomnieć o tym, że całość odbyła się bez konieczności przerw w nauce i zakłócania codziennego działania placówki. Świetliki były prefabrykowane poza placem budowy, dzięki czemu znacznie skrócono czas montażu, a pojedyncze moduły były instalowane w zaledwie 15 minut.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.