Ziemniaki – nie sposób ich nie lubić, trudno z nich zrezygnować
Ziemniak. Mimo upływu lat ten niepozorny, niedoceniony pod względem wartości odżywczych i często niesłusznie posądzany o wysoką kaloryczność produkt wciąż jest na topie. Okazuje się, że nie wyobrażamy sobie bez niego polskiej kuchni, co udowadnia sondaż[1] zrealizowany w ramach IV edycji kampanii informacyjno-edukacyjnej „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”. Sympatię do ziemniaka deklaruje ponad 92% ankietowanych, z kolei aż 83% respondentów twierdzi, że nie byłaby w stanie z niego zrezygnować w menu.
Choć różnimy się od siebie w lokalnych upodobaniach kulinarnych, to łączy nas narodowa sympatia do ziemniaków. Z tegorocznego badania wynika, że większość z nas je uwielbia– aż 92% Polaków udzieliło odpowiedzi „lubię” albo „bardzo lubię” ten produkt. To więcej osób w porównaniu z danymi z badania z 2017 r., w którym łącznie 80% Polaków odpowiedziało, że „lubi” lub „bardzo lubi” ziemniaki. Upodobania konsumenckie do kartofli rozkładają się podobnie w całej Polsce, niezależnie od wielkości miejscowości. Jednak największymi miłośnikami ziemniaków są mieszkańcy miast liczących powyżej 500 tysięcy osób (98%), a tuż za nimi mieszkańcy wsi - 94% wiejskiej populacji przyznaje, że „lubi” oraz „bardzo lubi” ziemniaki.
Za co najbardziej lubimy ziemniaki?
W największym stopniu lubimy je za to, że są smaczne (71%), a także za szerokie zastosowanie w kuchni (53%) i łatwość w przygotowywaniu (52%). Cenimy kartofle także za to, że są sycące (45%).
Nie ma sobie równych
Okazuje się, że Polacy nie są chętni do rezygnacji z ziemniaków. To nastawienie po części może wynikać z obecności rodzimego produktu w wielu daniach kuchni regionalnych, a jego smak niejednokrotnie przywołuje w pamięci najcieplejsze jedzeniowe wspomnienia z dzieciństwa. Wśród osób objętych badaniem aż 83% przyznało, że „zdecydowanie nie” lub „raczej nie” są w stanie zrezygnować z kartofli. Co ciekawe, podobnej odpowiedzi udzielił odsetek badanych w 2017 r. (82%). W podziale ze względu na płeć, o wiele trudniej byłoby wykluczyć ziemniaki z diety mężczyznom (89%) niż kobietom (77%).
- Badanie jednoznacznie pokazuje, że zdaniem konsumentów ziemniaki są smaczne, uniwersalne i wygodne w przygotowywaniu. To optymistyczne wnioski z sondażu. Kartofle są wartościowym produktem. Zawierają sporo istotnych składników odżywczych, takich jak witamina C czy potas. Warzywo samo w sobie jest niskokaloryczne, a jednocześnie dzięki dużej zawartości skrobi jest sycące i przy tym lekkostrawne. Przygotowując potrawy z ziemniaków warto wziąć pod uwagę również ich zdrową obróbkę termiczną, np. gotowanie w mundurkach lub… bez wody, tak aby zachowały najwięcej smaku, a przede wszystkim wartości odżywczych. Wielorodność dostępnych na rynku odmian, zarówno pod względem przeznaczenia kulinarnego, jak i walorów organoleptycznych, np. koloru, sprawia, że codzienny ziemniak zasłużył na miano króla każdej kuchni - mówi Agnieszka Piskała-Topczewska, specjalista ds. żywienia i ekspertka IV edycji kampanii informacyjno-edukacyjnej „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”.
Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, której organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej: www.ziemniakiczykartofle.com.pl oraz profilu na Facebooku: www.facebook.com/ziemniakiczykartofle
[1] Badanie Danae, zrealizowane w ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj, jedz.”, kwiecień 2021 r.

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?

Wzrost alergii wśród dzieci. Wczesne rozpoczęcie leczenia może zatrzymać jej dalszy rozwój, zapobiec ciężkim powikłaniom i astmie

Polki a profilaktyka raka piersi – motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze
Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.
Prawo
Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii

Surowsze kary dla przestępców, zniesienie terminu przedawnienia i zrównanie przestępstw offline z tymi dokonywanymi w internecie – to niektóre zmiany zaproponowane przez Parlament Europejski do przepisów dotyczących ochrony dzieci przed nadużyciami seksualnymi. Europosłowie chcą, by były to kwestie zharmonizowane w ramach UE. Szczególnie istotne jest dostosowanie prawa do wyzwań związanych z rozwojem nowych technologii – powinno ono uwzględniać m.in. filmy czy obrazy wytworzone z pomocą AI.
Motoryzacja
Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora

Aktorka zaplanowała już część swojego urlopu i wręcz już nie może się doczekać wyjazdu pod namiot. Tym razem wybrała model montowany na dachu auta, co ma zapewnić większy komfort wypoczynku. Anna Powierza zaznacza, że w takiej wersji można funkcjonować bez żadnych ograniczeń. Nie zdradza jednak, kiedy dokładnie wyjeżdża ani jaką lokalizację wybrała. Wiadomo tylko, że będzie jej towarzyszyć córka, 11-letnia Helena.