Ziemniaki to nie tylko frytki
W jadłospisie młodych ludzi królują dania fast food, a ziemniaki kojarzą im się głównie z frytkami i chipsami, a przecież można z nich wyczarować o wiele więcej dań. Posiadają one cenne właściwości, jednak podawane z tłustymi i wysokokalorycznymi dodatkami mogą je utracić. Zdaniem Agnieszki Piskały-Topczewskiej, specjalistki ds. żywienia i ekspertki IV edycji kampanii informacyjno-edukacyjnej „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, traci nam tym wizerunek ziemniaka, który może być idealnym przysmakiem młodego pokolenia, promującym zdrowe odżywianie w nowoczesnej formie.
- Wiele osób, zwłaszcza w młodym wieku, rezygnuje z delikatnego smaku ziemniaka zamieniając go na kaloryczne, przetworzone produkty – frytki, chipsy. Wcale nie trzeba rezygnować z tych przysmaków – wystarczy samodzielnie przygotować je w domu za pomocą odpowiedniej techniki. W ten sposób można wykorzystać cenne właściwości ziemniaka, a jednocześnie przekonać się, jak wyjątkowy smak może mieć to warzywo bez kalorycznych dodatków – podkreśla Agnieszka Piskała-Topczewska, specjalista ds. żywienia i ekspertka IV edycji kampanii informacyjno-edukacyjnej „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”.
Zamiast frytek
Ziemniaki to popularne warzywo w polskiej kuchni i powszechnie lubiane pod postacią klasycznych frytek. Jeśli przygotowujemy je sami w domu np. smażymy na oleju tylko raz bądź pieczemy je w piekarniku z niewielką ilością tłuszczu i soli, mogą gościć na naszych stołach znacznie częściej. Jednak potraw z ziemniaków jest bardzo wiele i warto przekonywać do nich młodsze pokolenie. Na szczęście polska kuchnia może być dużą inspiracją do różnych wariacji na temat kartofla.
- Zwykłe kopytka można zrobić w innej, równie atrakcyjnej nie tylko smakowo wersji, przygotowując z nich tzw. kolorowe kluski, które swoim wyglądem zachęcą do jedzenia każdego fana dobrego jedzenia. Ich przygotowanie jest bardzo proste. Wystarczy sporządzoną masę podzielić na trzy części. Do każdej z nich dodać inny sok (marchewkowy, sok z buraków i sok ze szpinaku). Kopytka po ugotowaniu będą miały intensywny kolor pomarańczowy, czerwony i zielony. Taka forma dań pomaga w smaczny i zdrowy sposób przemycić w diecie domowników inne wartościowe posiłki - mówi Agnieszka Piskała-Topczewska.
Małe co nieco z ziemniaków
Osobom lubiącym charakterystyczny smak przypieczonych ziemniaków zasmakuje fritatta, czyli hiszpański omlet w polskim wydaniu. Głównym jego składnikiem są ziemniaki, a także wartościowe jajka oraz kolorowe warzywa. Pożywny omlet z pewnością doda każdemu energii do działania. W rodzimej kuchni znajduje się także wiele receptur na pierogi z nadzieniem przygotowywanym na bazie ziemniaków, np. ruskie (z gotowanych ziemniaków połączonych z serem białym) czy szlacheckie (nadzienie z boczku i przesmażonych na patelni startych surowych ziemniaków). Takie pierogi będą rozkoszą dla podniebienia.
Ziemniaki – jedz na zdrowie!
Istnieje mnóstwo przepisów na domowe, zdrowe przekąski z ziemniaków – gofry, chipsy, mini pizzerinki czy kruche paluszki, które każdego zadowolą. Można poszukać ciekawych przepisów kulinarnych i wspólnie z domownikami przygotować posiłki z kartofli, wzbogacając je sezonowymi przyprawami i ziołami. Warto zachęcać młode pokolenie do zgłębiania historii potraw i poznawania różnych ciekawostek, np. dlaczego w niektórych częściach Polski kluski z surowych ziemniaków nazywają się kładzione, w innej części – żelazne, a gdzie indziej… szare.
- Kuchnia to strefa spotkań wielu pokoleń i doskonałe miejsce do przygotowywania wspólnych posiłków oraz poznawania i fascynowania się kulinarnym światem smaków oraz zapachów. Bywanie w kuchni wzmacnia więź z najbliższymi oraz rodzi u osób wkraczających w dorosłe życie, pasję do gotowania i otwartość na kulinarne eksperymentowanie - dodaje ekspertka.
Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, której organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej: www.ziemniakiczykartofle.com.pl oraz profilu na Facebooku: www.facebook.com/ziemniakiczykartofle

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.