Ziemniaki – w polskiej kuchni nie do zastąpienia!
Jaka byłaby polska kuchnia bez dań stworzonych na bazie ziemniaka? Z pewnością uboga i monotonna. Według sondażu[1] zrealizowanego w ramach IV edycji kampanii promocyjno-edukacyjnej „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, do spożywania ziemniaków przyznajemy się niemal wszyscy. Najczęściej jadamy je w postaci placków ziemniaczanych oraz frytek, a także jako gotowane.
Z tegorocznego badania wynika, że Polacy chętnie jedzą ziemniaki. W porównaniu do badania z 2017 r. o 8 punktów procentowych wzrósł odsetek osób jedzących ziemniaki codziennie. Raz dziennie zjada je 23% ankietowanych, w menu 38% badanych goszczą od 4 do 6 razy w tygodniu, a nieco mniej, 1- 3 razy w tygodniu, spożywa je 34% respondentów. Znacząco zmalał odsetek Polaków, którzy w ogóle nie jedzą ziemniaków - z 2% do niemal 0%. Co istotne, więcej ziemniaków spożywają mężczyźni niż kobiety (od 4 do 6 razy w tygodniu i częściej zjada kartofle 69% mężczyzn i 52% kobiet).
W jakiej formie jadamy ziemniaki?
Na podium najchętniej przygotowywanych dań znajdują się placki ziemniaczane. 81% ankietowanych przyznaje, że są one najczęściej jadaną przez nich potrawą z ziemniaków. Drugą najpopularniejszą formą, w jakiej Polacy spożywają ziemniaki, są kartofle z wody (80%), a tuż za nimi frytki (79%).
Na naszych stołach królują również w innych daniach – m.in. w zupie (78%), jako kopytka (61%) czy pieczone (56%).
Podstawa: Polacy jedzący ziemniaki, n = 999 |
Ogólnopolska kampania promocyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, której organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
[1] Badanie Danae, zrealizowane w ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, kwiecień 2021 r.

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz
Piotr Zelt, Julia Kamińska i Klaudia Zioberczyk zauważają, że mimo wielu akcji informacyjnych i edukacyjnych nadal nie wszyscy Polacy zdają sobie sprawę z tego, że elektrośmieci, które nie są w odpowiedni sposób zutylizowane, stanowią ogromne zagrożenie dla środowiska. I choć istnieją różne możliwości przekazania zużytych, nieużywanych lub uszkodzonych urządzeń elektrycznych i elektronicznych do punktów zbiórki czy firm zajmujących się recyklingiem, to nie brakuje osób, które lekceważą wszelkie wytyczne i idą na łatwiznę. Wyrzucają takie sprzęty do zwykłych śmietników albo wywożą na przykład do lasu.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.