Ziemniaki – w polskiej kuchni nie do zastąpienia!
Jaka byłaby polska kuchnia bez dań stworzonych na bazie ziemniaka? Z pewnością uboga i monotonna. Według sondażu[1] zrealizowanego w ramach IV edycji kampanii promocyjno-edukacyjnej „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, do spożywania ziemniaków przyznajemy się niemal wszyscy. Najczęściej jadamy je w postaci placków ziemniaczanych oraz frytek, a także jako gotowane.
Z tegorocznego badania wynika, że Polacy chętnie jedzą ziemniaki. W porównaniu do badania z 2017 r. o 8 punktów procentowych wzrósł odsetek osób jedzących ziemniaki codziennie. Raz dziennie zjada je 23% ankietowanych, w menu 38% badanych goszczą od 4 do 6 razy w tygodniu, a nieco mniej, 1- 3 razy w tygodniu, spożywa je 34% respondentów. Znacząco zmalał odsetek Polaków, którzy w ogóle nie jedzą ziemniaków - z 2% do niemal 0%. Co istotne, więcej ziemniaków spożywają mężczyźni niż kobiety (od 4 do 6 razy w tygodniu i częściej zjada kartofle 69% mężczyzn i 52% kobiet).
W jakiej formie jadamy ziemniaki?
Na podium najchętniej przygotowywanych dań znajdują się placki ziemniaczane. 81% ankietowanych przyznaje, że są one najczęściej jadaną przez nich potrawą z ziemniaków. Drugą najpopularniejszą formą, w jakiej Polacy spożywają ziemniaki, są kartofle z wody (80%), a tuż za nimi frytki (79%).
Na naszych stołach królują również w innych daniach – m.in. w zupie (78%), jako kopytka (61%) czy pieczone (56%).
Podstawa: Polacy jedzący ziemniaki, n = 999 |
Ogólnopolska kampania promocyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, której organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
[1] Badanie Danae, zrealizowane w ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, kwiecień 2021 r.
Jesień pełna smaku w Salad Story – odkryj nowe sezonowe menu!
Czas dyni... i budyni limitowanych WINIARY!
Jabłkowy zawrót głowy – jak przygotować pyszne przetwory?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Ada Fijał: Młode pokolenie jest niezwykle obeznane z modą. Kiedyś my uczyliśmy uczestników naszych programów, co mają robić, a teraz często to my uczymy się od nich
Aktorka i jurorka programu „Shopping Queens. Królowe zakupów” zauważa, że w ciągu dekady nie tylko zmienił się ten format telewizyjny, ale także podejście do mody. Trendy dyktują bowiem teraz nie tyle znani projektanci, ile ulica i zwykli ludzie. Na jej szczególne uznanie zasługuje młode pokolenie, które wykazuje się ogromną kreatywnością i wręcz nie sposób przejść obojętnie obok ich wyszukanych stylizacji.
Muzyka
Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
Mirosław Ortyński i Piotr Sołoducha z zespołu Enej przyznają, że obawiają się skutków suszy, która negatywnie wpływa na rolnictwo, czy ulewnych opadów deszczu prowadzących do powodzi i podtopień. Niestety klimat się ociepla i coraz częściej mamy do czynienia z ekstremalnymi zjawiskami w pogodzie, a wszystkie anomalie odczuwamy w naszych portfelach. Muzycy zdają sobie więc sprawę z tego, jak ważne jest uzmysłowienie społeczeństwu rangi problemu i propagowanie kultury ekologicznej. Chodzi też o to, aby wzbudzić poczucie odpowiedzialności za stan środowiska, bo lekkomyślność i zaniedbania mogą jeszcze pogorszyć sytuację.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.