Mówi: | Natalia Bogdan |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Jobhouse |
Źle napisane CV przekreśla szanse na pracę. Musi być dopasowane do konkretnej firmy
Nieumiejętnie napisane CV obniża szanse na otrzymanie pracy. Życiorys powinien być czytelny, zawarte w nim informacje prawdziwe, żeby dokument nie trafił do kosza, tylko w gąszczu innych został zauważony przez potencjalnego pracodawcę. CV powinno być też dopasowane do konkretnej firmy, w której kandydat stara się o pracę. Wiedza na temat danej organizacji jest również kluczowa podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Fachowcy podkreślają: dobre CV to połowa sukcesu, dzięki któremu zostaniemy zauważeni przez potencjalnego przyszłego pracodawcę i wyróżnieni spośród innych kandydatów zaproszeniem do kolejnego etapu rekrutacji.
– Dobre CV jest bardzo ważne, ponieważ informacje w nim zawarte oraz forma ich zaprezentowania decydują o tym, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Jeżeli rekruter nie znajdzie w naszym CV potwierdzenia, że spełniamy kluczowe wymagania na danym stanowisku, to najprawdopodobniej nie będziemy mieli możliwości zaprezentowania się przyszłemu pracodawcy – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Natalia Bogdan, prezes zarządu Jobhouse.
Przy pisaniu CV można bazować na gotowych szablonach, ale trzeba je wykorzystać kreatywnie, a nie tylko bezmyślnie kopiować. Życiorys to wizytówka kandydata na dane stanowisko i jednocześnie pierwszy test. Eksperci radzą, by nie wysyłać tego samego CV do kilku pracodawców, tylko dostosowywać dokument do wymagań konkretnej firmy. Zły numer referencyjny oferty czy nazwa innej firmy zamieszczone w dokumencie sprawią, że nasze podanie już na samym starcie wyląduje w koszu.
– CV powinno podkreślać nasze najistotniejsze z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy kompetencje i zawierać to, co jest ważne na danym stanowisku pracy. Musimy pamiętać, aby CV było dostosowane do danej firmy, czyli nie kopiujemy zawsze tego samego, tylko dostosowujemy CV do danej oferty pracy – mówi Natalia Bogdan.
Życiorys powinien być podzielony na kilka części: dane osobowe, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, szkolenia i kursy, umiejętności oraz zainteresowania. Nagłówki każdej z nich powinny być pogrubione, pisane większą czcionką, czasem wyróżnione za pomocą elementów graficznych. Informacje w każdej z części muszą być przedstawione czytelnie, więc najlepiej podać je w punktach.
– Nie istnieje jeden powszechnie obowiązujący szablon CV. Dopuszczalne rozwiązania w dużej mierze zależą od branży. W branżach kreatywnych, takich jak media, agencje reklamowe, można trochę poszaleć, czyli dodać kolory, wzory oraz przykłady prac, które się realizowało. We wszelkich innych branżach wskazana jest klasyka, czyli CV, które podsumowuje nasze doświadczenie zawodowe, wykształcenie oraz ukończone kursy – wyjaśnia Natalia Bogdan.
Choć rozmowa kwalifikacyjna jest stresującym przeżyciem, to jednak trzeba trzymać emocje na wodzy i nie dać się zwieść czasem podchwytliwym pytaniom rekrutera. Przed spotkaniem warto się dokładnie zapoznać z profilem firmy i mieć pomysł na swój rozwój w jej strukturach.
– Warto się zapoznać ze stroną internetową firmy, poczytać, czym firma się zajmuje, jaką ma historię, jakie projekty są teraz prowadzone. Każdy pracodawca doceni, że jesteśmy przygotowani do tej rozmowy i że nie wysyłamy swojego CV w ciemno, tylko rzeczywiście aplikujemy do firmy, którą znamy i w której chcemy pracować – mówi prezes Jobhouse.
Zazwyczaj rekruterzy pytają również o relacje z poprzednimi pracodawcami i powody zakończenia współpracy. W dobrym guście jest to, by byłego szefa nie krytykować i nie stawiać w złym świetle. Specjaliści od HR weryfikują również informacje dotyczące doświadczeń zdobytych w innych firmach i dodatkowych umiejętności podnoszących efektywność pracy. Warto się też przygotować na pytania standardowo zadawane podczas rozmów kwalifikacyjnych.
– Dotyczą one m.in. tego, co kandydat uważa za swój największy sukces czy porażkę, największych wad, zalet, planów na kolejne 5 lat. Warto się przygotować na pytanie, które zwykle sprawia kandydatom najwięcej trudności, czyli jakie są nasze oczekiwania finansowe. Trzeba określić kwotę, która jest dla nas satysfakcjonująca i uzasadnić ją, dlaczego mamy zarabiać właśnie tyle – tłumaczy Natalia Bogdan.
Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, trzeba również pamiętać o odpowiednim ubraniu. W tej sytuacji panie niewątpliwie powinny zrezygnować z krzykliwych kolorów, mocnego makijażu i dużej ilości biżuterii.
– Obowiązuje galowy strój, czyli w przypadku kobiety garsonka, a biała koszula i garnitur w przypadku mężczyzny – mówi Natalia Bogdan.
Podczas bezpośredniego spotkania z aplikantem na dane stanowisko często się okazuje, że informacje zawarte w CV i liście motywacyjnym zupełnie nie mają pokrycia w rzeczywistości. Z badań naukowców z Craig School of Business w Kalifornii wynika, że od 40 do 70 proc. kandydatów ubarwia swoje CV. Kłamstwa najczęściej dotyczą poziomu znajomości języka obcego oraz zakresu obowiązków w poprzednim miejscu pracy.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Qczaj: Na drogach szybkiego ruchu lubię mocniej wcisnąć pedał gazu. Niebawem planuję też zrobić prawo jazdy na motocykl
Trener podkreśla, że decyzja o zrobieniu prawa jazdy była jedną z najlepszych w jego życiu. Teraz, kiedy odpowiedni dokument ma już w kieszeni, z ogromną przyjemnością wsiada za kierownicę i mknie przed siebie. Najbardziej lubi drogi szybkiego ruchu, bo tam może mocniej wcisnąć pedał gazu. W innych okolicznościach jednak jeździ z dużą rozwagą, dostosowując prędkość do warunków panujących na jezdni. Qczaj zdradza też, że kolejnym krokiem będzie kurs na prawo jazdy na motocykl.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Edukacja
Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada

Profilaktyka raka piersi przestaje być dla Polek źródłem lęku i tematem tabu. Coraz częściej motywacją do wykonania badań jest odpowiedzialność za siebie i bliskich – wynika z najnowszego badania Maison & Partners dla Henkel Polska. 36 proc. kobiet jako motywację wskazało rekomendacje lekarskie, a 30 proc. – potrzebę dbania o swój organizm. Mimo że około 40 proc. kobiet w wieku 20–60 lat bada się regularnie, wykonując badania palpacyjne czy USG, podobny odsetek nie bada się wcale, a co piąta deklaruje, że w ogóle nie interesuje się tym tematem.