Newsy

3/4 kierowców kontroluje sprawność i ustawienie świateł w samochodzie raz do roku. 7 proc. nie robi tego w ogóle

2015-09-22  |  06:00

Kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że nieprawidłowe oświetlenie samochodu lub jego brak znacznie ogranicza widoczność, wpływa na pogorszenie bezpieczeństwa na drodze i może być przyczyną wypadku. Niestety aż 77 proc. właścicieli aut deklaruje, że ustawienie reflektorów kontroluje tylko raz w roku. Zazwyczaj odbywa się to przy okazji przeprowadzania okresowego badania technicznego.

Ankieta została przeprowadzona w ramach kampanii społecznej „Świecimy przykładem na drodze”. W trakcie badania kierowcy zostali zapytani m.in. o to, jak często kontrolują światła w samochodzie.

77 proc. kierowców twierdzi, że kontroluje światła raz w roku, 3 proc. twierdzi, że robi to raz na 3 lata, 13 proc. – raz na 2 lata, a 7 proc. przyznaje, że nie robi tego w ogóle albo robi to przypadkowo. Ten wynik jest dosyć interesujący, bo odzwierciedla polski park samochodowy i to, jak często jeździmy na przeglądy techniczne. Dla nowego samochodu pierwszy przegląd jest obowiązkowy po trzech latach, następny po 2 latach, a potem co roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Zenon Rudak, kierownik Centrum Technicznego HELLA Polska.

W trakcie przeglądu technicznego diagnosta sprawdza stan świateł i ustawienie reflektorów. To niezwykle ważne, bo w trakcie jazdy trzeba być widocznym na drodze, mieć dobrze oświetloną trasę, a jednocześnie nie oślepiać innych kierowców.

Ankieterzy pytali również, czy jazda z przepaloną żarówką grozi mandatem. Odpowiedź była niemal jednoznaczna – 94 proc. kierowców odpowiedziało: „tak”.

Jazda z przepaloną żarówką nie grozi mandatem, jeżeli jesteśmy w stanie tę awarię usunąć szybko w momencie kontroli drogowej. W większości samochodów można to zrobić. Niemniej jednak wynik badania pokazuje, że kierowcy mają świadomość, że błąd w oświetleniu wpływa na innych kierowców i można ponieść za to konsekwencje. Niekoniecznie musi być to mandat, ale np. pogorszenie bezpieczeństwa – tłumaczy Zenon Rudak.

Niemal wszyscy ankietowani właściciele aut zdają sobie również sprawę z tego, że jazda z nieprawidłowym oświetleniem lub z przepaloną żarówką ogranicza widoczność, zwłaszcza jesienią i zimą, wpływa na pogorszenie bezpieczeństwa i może skończyć się wypadkiem lub kolizją.

60 proc. kierowców twierdzi, że wozi ze sobą w samochodzie żarówki zapasowe. Z tych kierowców, którzy deklarują, że wożą żarówki, 74 proc. to mężczyźni. Niestety, tylko co druga kobieta pamięta o dodatkowym wyposażeniu – dodaje Zenon Rudak.

Zenon Rudak podkreśla, że podobnie jak w przypadku dbałości o prawidłowo ustawione światła, o dodatkowych żarówkach pamiętają przede wszystkim kierowcy, którzy mają prawo jazdy dłużej niż 15 lat.

Z przeprowadzonej ankiety wynika również, że zaledwie 24 proc. kierowców regularnie sygnalizuje innym użytkownikom, że mają niesprawne światła mijania, a 58 proc. robi to czasami.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Luna: Moda jest fajnym sposobem na wyrażenie siebie. Ja albo się za nią chowam, albo coś manifestuję swoim ubiorem

Wokalistka zaznacza, że ma słabość do oryginalnych ubrań i lubi komponować stylizacje, które odzwierciedlają jej charakter i osobowość. W jej garderobie nie ma rzeczy przypadkowych, zawsze bowiem starannie dobiera to, co na siebie zakłada. Ostatnio szukała inspiracji modowych podczas Paris Fashion Week. Z Francji wróciła pełna wrażeń, z nowymi znajomościami i głową pełną pomysłów. Luna podkreśla, że choć szczególnie ceni sobie projekty młodych polskich, nieznanych jeszcze szerokiemu gronu twórców, to niewykluczone również, że za jakiś czas nawiąże współpracę z kultowym domem mody Schiaparelli.

Transport

Sztuczna inteligencja pomaga identyfikować czynniki ryzyka wypadków samochodowych. Naukowcy za pomocą Google Street View analizują pod tym kątem infrastrukturę drogową

Każdego roku 1,2 mln ludzi na świecie ginie w wypadkach drogowych. Chociaż w ostatnich latach bezpieczeństwo na drogach się stopniowo poprawia, to wciąż daleko nam do wizji zero, która zakłada ograniczenie do minimum liczby ofiar śmiertelnych. Specjaliści z dziedziny epidemiologii ze Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Maryland badają miejsca tragicznych zdarzeń drogowych, analizując za pomocą sztucznej inteligencji miliony zdjęć z usługi Google Street View. Wskazują w ten sposób, które elementy infrastruktury można poprawić, by obniżyć ryzyko wypadku.

Media

Klaudia Carlos: Propozycja Kingi Dobrzyńskiej dotycząca „Pytania na śniadanie” sprawiła mi wielką radość i przyjemność. To dla mnie duży awans zawodowy

Gospodyni „Pytania na Śniadania” nie ukrywa, że angaż do tego formatu to dla niej duży zaszczyt i szansa na zawodowy rozwój. Jest więc ogromnie wdzięczna szefowej Kindze Dobrzyńskiej, że to właśnie ją wzięła pod uwagę i powierzyła to zadanie. Klaudia Carlos ma wieloletnie doświadczenie zawodowe i nie bierze sobie do serca krytyki widzów, którzy byli przyzwyczajeni do poprzedniej ekipy porannego programu. Nie chce także komentować zarzutów, które pojawiają się w sieci pod adresem nowych prowadzących.