Mówi: | Anna Powierza, aktorka Agnieszka Wielgosz, aktorka Magda Wójcik, zwyciężczyni 6. edycji "Big Brothera" Piotr Zelt, aktor |
Anna Powierza: Nauczanie zdalne w Polsce wiąże się z różnymi problemami. Ilość sprzętu w domach jest niewystarczająca i rodzeństwo musi dzielić się jednym komputerem
Pandemia koronawirusa spowodowała, że placówki oświatowe musiały wdrożyć nauczanie w formie online. Nagła zmiana sposobu prowadzenia zajęć ukazała, że nie wszystkie dzieci w Polce mają dostęp do komputera. W rodzinach wielodzietnych ilość urządzeń często okazywała się niewystarczająca. To znacząco wypływało na skuteczność kształcenia. Anna Powierza i Piotr Zelt zwracają uwagę, że problem cyfrowego wykluczenia młodzieży dotyczy głównie małych miast. Z kolei Magda Wójcik zaznacza, że Polska pod względem dostępu do nowoczesnych technologii ma jeszcze dużo do nadrobienia.
Z okazji Dnia Dziecka Europejska Platforma Recyklingu przekazała uczniom Szkoły Podstawowej nr 28 im. Stefana Żeromskiego przy ul. Gościeradowskiej w Warszawie laptopy, które mają posłużyć im do nauki. Akcję „EKO Pomoc ERP” wsparły polskie gwiazdy, takie jak: Agnieszka Wielgosz, Piotr Zelt, Magda Wójcik czy Anna Powierza. Podczas rozmów z agencją Newseria Lifestyle wypowiedziały się o poziomie kształcenia online podczas pandemii.
– Sytuacja finansowa bardzo wielu rodziców, nie pozwala na to, by zakupić dzieciom własny komputer. To sprawia, że w wielu domach jeden komputer służy na przykład czwórce rodzeństwa. Wówczas nauka poprzez e-learning jest olbrzymim problemem. Wiem to z własnego doświadczenia. Moje dziecko co prawda ma komputer na własny użytek, jednak nie ma kamerki, więc w zajęciach uczestniczy jedynie głosem – mówi w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle Agnieszka Wielgosz.
Aktorka tłumaczy, że wiele szkół nie było przygotowanych na nagłą i długotrwałą zmianę formy edukacji. To wpłynęło na jakość kształcenia i spowodowało dezorientację wśród wielu uczniów. Agnieszka Wielgosz przyznaje, że w miarę upływu czasu nauczyciele zaczęli radzić sobie z nowymi obowiązkami coraz lepiej. Chociaż początki były dla nich stresujące, nowe umiejętności z pewnością zaowocują w przyszłości.
– Problematyczne podczas zdalnego nauczania było to, że szkoły nie posiadały jednego, spójnego systemu, na którym mogłyby pracować. W konsekwencji każdy nauczyciel wymagał czegoś innego. Niektórzy chcieli, żeby odsyłać im wykonane zadania na maila, inni korzystali z chmury szkoły, a jeszcze inni z Librusa. W konsekwencji powstawał wielki chaos – zaznacza Agnieszka Wielgosz.
Z kolei Piotr Zelt uważa brak dostępu do komputerów i internetu za problem, który występuje głównie na prowincjach i w małych miejscowościach. Chociaż jest on coraz rzadszy, wciąż należy nad nim pracować. Według aktora umiejętność sprawnego posługiwania się sprzętem elektronicznym jest niezbędna. Bez niej trudno jest bowiem znaleźć dobrą pracę, a nawet normalnie funkcjonować w społeczeństwie.
– W dużych miastach problem braku dostępu do komputerów jest właściwie niewidoczny. Jednak są regiony w Polsce bardziej zaniedbane pod tym względem. W niektórych przypadkach podczas nauczania online, dzieci nie miały na czym pracować. W dzisiejszych czasach dostęp do sprzętu IT to konieczność, by poznawać świat – tłumaczy aktor.
Piotr Zelt przyznaje, że nowa forma nauki nie sprawiała większych kłopotów jego córce. Choć dodaje, że jego córka to osoba niezwykle towarzyska i podatna na rozproszenie przez otoczenie. W konsekwencji podczas lekcji w szkole, niekiedy nie umiała maksymalnie skupić się na tym, co mówił nauczyciel. Obecnie daje z siebie wszystko – takie podejście skutkuje dobrymi stopniami.
– Moja córka świetnie zaadaptowała się do zdalnej formy nauki. Siedząc sama przed komputerem, wie, że musi się skupić. Nie ma wokół niej czynników, które by ją rozpraszały. Pracuje bardzo rzetelnie i dzięki temu jej wyniki są lepsze. Staram się jej nie pomagać, aby mierzyła się z materiałem samodzielnie. Czasami ewentualnie prosi mnie o korektę czy sprawdzenie błędów. Jednak chciałbym zachować dyscyplinę – zaznacza Piotr Zelt.
Zwyciężczyni szóstej edycji programu rozrywkowego „Big Brother” zaznacza, że Polska pod względem jakości i skuteczności nauczania za pomocą e-learningów nadal pozostaje daleko w tyle za państwami anglojęzycznymi. Ma jednak nadzieje, że różnice te w przyszłości zaczną się zacierać.
– Dzieci z biedniejszych rodzin, nie stać na komputer. Mimo to musiały podczas kwarantanny uczyć się i odrabiać lekcje. W Polsce i biedniejszych krajach sytuacja jest gorsza niż w na przykład w Londynie. Tam większość społeczeństwa ma już swoje laptopy i nowoczesne telefony – mówi Magda Wójcik.
Anna Powierza przyznaje, że ucieszyła ją możliwość wzięcia udziału w akcji „EKO Pomoc ERP”. Zwraca uwagę, podarowanie dzieciom komputerów przyczyni się do ich rozwoju i sprawi, że w przyszłości będą miały większe szanse na znalezienie dobrze płatnej pracy. Córka aktorki ma dopiero 6 lat. Chociaż nauka w szkole jeszcze przed nią, już stara się rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Obecnie korzysta z możliwości dokształcania się przez internet. W konsekwencji aktorka może obserwować, jak zajęcia online wpływają na jakość kształcenia.
– Moja córka bierze udział w zdalnych zajęciach z angielskiego. Uwielbia te lekcje, ponieważ towarzyszą im różne gry i zabawy. Dobrze byłoby, gdyby wszystkie dzieci mogły pracować w ten sposób. Jednakże wiem, że e-learning wiąże się z różnymi problemami. Niekiedy ilość sprzętu w domach okazuje się niewystarczająca i rodzeństwo musi dzielić się jednym komputerem. Innym razem szkoła nie radzi sobie z ogarnięciem nowego systemu – zwraca uwagę Powierza.
Czytaj także
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-03-06: Pacjenci i lekarze apelują o Narodowy Plan dla Chorób Rzadkich. Aktualizacja strategii ma być gotowa w II kwartale
- 2024-03-01: Szykują się gruntowne zmiany w polskich szkołach. MEN: Chcemy, żeby zdobywana wiedza nie była okupiona cierpieniem psychicznym
- 2024-03-07: Psycholog w każdej szkole priorytetem MEN w kontekście zdrowia psychicznego uczniów. Planowane są także programy dla rodziców i nauczycieli
- 2024-03-06: 70 proc. miodu sprzedawanego w Polsce pochodzi z importu. W kwietniu na etykietach pojawią się nowe oznaczenia kraju pochodzenia
- 2024-02-23: Coraz gorsza kondycja psychiczna polskich nastolatków. Szkoły potrzebują narzędzi, żeby reagować na depresję i kryzysowe sytuacje
- 2024-03-19: Szkoły potrzebują procedur związanych z próbami samobójczymi uczniów. Niezbędne są także szkolenia dla nauczycieli i rodziców
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2024-02-23: Dwa lata po wybuchu wojny zainteresowanie Polaków pomocą dla Ukraińców jest dużo mniejsze. Potrzeby się zmieniły, ale wciąż są poważne
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Jan Wieczorkowski: Ktoś, kto w internecie udostępnia pracę aktorów, zarabia na tym, a my nie. Tantiemy dla aktorów to kluczowa sprawa
Konkretne propozycje zmian w projekcie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przesłał do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Związek Artystów Scen Polskich. Aktorzy walczą nie tylko o tantiemy z internetu. Domagają się również takich zapisów w ustawie, które bezspornie zagwarantują im prawo do wynagrodzenia od platform cyfrowych i sieci kablowych. Zdaniem Jana Wieczorkowskiego kwestia tantiem dla aktorów wzorem innych państw powinna być już dawno uregulowana. Przedstawiciele platform streamingowych nie wykluczają natomiast, że tantiemy spowodują wzrost opłat dla użytkowników.
Edukacja
Szkoły potrzebują procedur związanych z próbami samobójczymi uczniów. Niezbędne są także szkolenia dla nauczycieli i rodziców
W zatrważającym tempie wzrasta liczba prób samobójczych osób do 18. roku życia. Mniej dynamicznie zmienia się liczba prób zakończonych śmiercią. Wskazuje to na coraz większe problemy psychologiczne i emocjonalne młodych ludzi. Niezbędne są szkolenia, które mają uczyć pedagogów i rodziców, jak rozpoznać kryzys emocjonalny u dzieci, jak pomóc dziecku z problemami i jak reagować w razie nastąpienia próby samobójczej. Skuteczne działanie wymaga współpracy rodziców i nauczycieli.
Transport
Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
Tylko 17 proc. samochodów elektrycznych sprzedawanych w Europie to pojazdy kompaktowe z tańszego segmentu B – wynika z raportu organizacji Transport & Environment (T&E). W latach 2018–2023 w segmencie kompaktowym (A i B) wprowadzono jedynie 40 modeli w pełni elektrycznych w porównaniu do 66 modeli dużych i luksusowych (D i E). Koncentracja na dużych samochodach premium sprawia, że średnia cena aut elektrycznych jest wciąż wysoka, a producenci hamują w ten sposób masowe wejście pojazdów elektrycznych na rynek.