Mówi: | Bartosz Żurawiecki |
Funkcja: | dziennikarz, krytyk filmowy |
Bartosz Żurawiecki (krytyk filmowy): polskim twórcom brakuje odwagi, a filmom prawdy
Polskiemu kinu brakuje prawdy – twierdzi krytyk filmowy Bartosz Żurawiecki. Krytyk filmowy zwraca uwagę, że w dystrybucji pojawiają się powoli filmy poruszające drażliwą tematykę homoseksualizmu, seksualności księży czy kwestię żydowską, ale zwykle ich twórcy uciekają w estetyzm lub unikają jednoznacznego stanowiska.
Według Żurawieckiego to, co w krajach zachodnioeuropejskich zostało już przepracowane i stanowi normę, w Polsce uznawane jest za tematy tabu i nawet, jeśli ktoś je porusza, podchodzi do tego zachowawczo.
– Pojawiają się tematy takie jak homoseksualizm, seksualność księży, o której była mowa w filmie „W imię” Małgorzaty Szumowskiej czy tematyka żydowska. To wszystko, co jest drażliwe w naszym dyskursie publicznym, kino dotyka z dużą ostrożnością. „Brak prawdy” polega na tym, że filmowcy, zbliżając się do kontrowersyjnych tematów, w dalszym ciągu się bardzo asekurują. Te filmy albo uciekają w estetyzm, albo w bardzo wyrafinowaną narrację – mówi krytyk w agencji Newseria Lifestyle.
Według Bartosza Żurawieckiego polscy twórcy wzbraniają się przed zajmowaniem jednoznacznego stanowiska w konkretnej sprawie i stronią od polityki. Dziennikarz odbiera to jako słabość, biorąc pod uwagę obecną sytuację polityczną w kraju i na świecie.
– Myślę, że naszym twórcom ciągle brakuje odwagi, żeby wejść głębiej w kontrowersyjną tematykę i opowiedzieć coś szczerze, nie uciekając się do publicystycznych wymyków – ocenia Bartosz Żurawiecki.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.