Czterech śpiewaków walczy w Bitwie Tenorów na Róże. Konkurs od ośmiu lat wspiera kariery młodych wykonawców [DEPESZA]
Przełom roku to tradycyjnie moment na Bitwę Tenorów na Róże. W ósmej edycji konkursu o Platynową Różę powalczą w przyjacielskiej rywalizacji Maciej Gwizdała, Piotr Kalina, Stanisław Napierała i Łukasz Wroński. Ich zmagania będą transmitowane w TVP Kultura i TVP2. – Bitwa to jedna z nielicznych okazji, podczas której młodzi tenorzy mogą się zaprezentować szerokiej publiczności. Chcemy w ten sposób wspierać rozwój ich kariery – mówi inicjatorka tego wydarzenia, Alicja Węgorzewska. W tym roku tenorzy zaprezentują wyjątkowy repertuar, który będzie połączeniem muzyki klasycznej i popularnej.
Bitwa Tenorów na Róże to koncert, w trakcie którego czterech śpiewaków wykonuje najpopularniejsze utwory operowe i operetkowe, walcząc o tytuł najlepszego tenora oraz Platynową Różę. Konkurs ten jest autorskim projektem śpiewaczki operowej Alicji Węgorzewskiej.
– Jak co roku czterech młodych i zdolnych tenorów powalczy w przyjacielskiej bitwie o zwycięstwo i Platynową Różę. W tym roku do walki stanęli Piotr Kalina, Stanisław Napierała, Łukasz Wroński i Maciej Gwizdała. Jan Kiepura byłby z nich dumny – mówi agencji Newseria Lifestyle artystka.
To właśnie znalezienie wykonawcy, który będzie możliwie najbliższy ideałowi Jana Kiepury, przyświeca organizatorom tego konkursu. Jak podkreślają, brakuje dziś areny, na której młodzi, zdolni śpiewacy mogą się zaprezentować szerokiej publiczności.
– Dlatego do konkursu nie zapraszamy wielkich, znanych nazwisk. Po prostu dajemy szansę tym mniej znanym, ale równie zdolnym – mówi Alicja Węgorzewska.
Tenorów w walce wspierają Marta Burdynowicz, tegoroczna zwyciężczyni „The Voice of Poland”, a także Paulina Grochowska, Dorota Ritz i Alicja Węgorzewska. Artystom towarzyszy Stokłosa Collective Orchestra pod dyrekcją Jana Stokłosy.
– W tym roku motywem przewodnim koncertu będzie uwielbiany przez publiczność crossover, czyli mieszanie styli muzycznych – w naszym przypadku jest to połączenie klasyki i muzyki popularnej. Wspaniałe lata 20., amerykańskie standardy i nieoczywiste duety – to wszystko w TVP Kultura 31 grudnia i 1 stycznia, a potem 2 stycznia w telewizyjnej Dwójce – mówi inicjatorka wydarzenia.
W tym roku – podobnie jak w poprzednim, pandemicznym – koncert odbywa się bez udziału publiczności. Ze względu na ograniczenia covidowe trudno byłoby zadbać o bezpieczeństwo widzów w warunkach teatralnych, tym bardziej że bitwa jest ogromnym przedsięwzięciem, w które zaangażowany jest duży zespół ludzi: muzyków i obsługi technicznej. To oni dbają o to, by koncert, nawet mimo braku publiczności na miejscu, był widowiskowy.
– Ósma edycja Bitwy Tenorów na Róże nadchodzi w nowym wydaniu. Jak co roku usłyszymy występy solowe, duety, kwartety. Zabierzemy państwa w muzyczną podróż, pełną emocji, wzruszeń i wspomnień. Oczywiście nie zabraknie stałego już elementu, czyli uroczego i zabawnego starcia tenorów w utworze „O Sole mio”. To walka na kadencje i oddechy – podkreśla pomysłodawczyni konkursu.
Wykonania śpiewaków oceniać będzie trzyosobowe jury, w skład którego wchodzą prof. Ryszard Karczykowski – król polskich tenorów, reżyser i choreograf Deda Cristina Colonna oraz scenograf Francesco Vitali. Koncert poprowadzą Alicja Węgorzewska i Tomasz Tylicki.
Bitwa Tenorów na Róże to sztandarowy projekt Fundacji StartSmart. Od siedmiu lat koncerty przyciągają wielbicieli muzyki klasycznej, ale zdobywają także nową publiczność. Pierwszy koncert został zagrany na Festiwalu Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju w 2013 roku. W prestiżowym czasie antenowym obejrzało go blisko 2 mln widzów. Siedem edycji zgromadziło widownię w sumie ok. 15 mln osób. Koncerty były wielokrotnie retransmitowane w różnych stacjach telewizyjnych – ogólnopolskich i lokalnych.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.