Newsy

De Mono wydaje płytę symfoniczną

2014-02-06  |  06:50
10 lutego do sklepów trafi najnowszy album grupy De Mono. Formacja postanowiła dokonać zaskakującego połączenia swoich największych hitów z muzyką klasyczną. Na krążku znajdą się największe hity zespołu takie, jak „Statki na niebie” i  „Ostatni Pocałunek”.

Prace nad nową płytą trwały przeszło rok. Wszystkie partie nagrywane były od lutego do września 2013 roku. Pomysłodawcą i zarazem głównym patronem medialnym albumu jest Polskie Radio.

Pomysł stworzenia płyty symfonicznej powstał blisko 10 lat temu. Nigdy jednak nie mieliśmy za bardzo czasu, by zrealizować tę koncepcję. Nagranie takiego materiału zaproponowało Polskie Radio, a my zgodziliśmy się pod pewnymi warunkami. Zależało nam na najwyższym poziomie od początku do końca. Chcieliśmy nagrać partie z orkiestrą w studiu – produkcją i aranżacją mieli zająć się najlepsi ludzie. Radio zgodziło się na nasze wymagania i dzięki temu 10 lutego odbędzie się premiera albumu – wyjaśnia wokalista zespołu, Andrzej Krzywy.

Największe przeboje zostały przerobione w ramach współpracy z Polską Orkiestrą Radiową. Zespół pozwolił na nagranie większości partii muzycznych orkiestrze.

Stworzone aranżacje stoją na naprawdę wysokim poziomie. Kompozycje z którymi obcujemy już ponad 20 lat, tak jak np. z utwór „Kochać inaczej”, brzmią zupełnie inaczej. To było zaskakujące, ale i bardzo fantastyczne uczucie. Sam proces nagraniowy nie jest tak przyjemny, jak mogłoby się wydawać. Przy takiej ilości dźwięków istotne jest, aby harmonicznie i rytmicznie wszystko się zgrało. To mozolny proces, ale z efektów jesteśmy bardzo zadowoleni – mówi agencji Newseria Lifestyle Piotr Kubiaczyk, basista De Mono.

W nagraniach z zespołem uczestniczył także producent i kompozytor, Jacek Piskorz, znany m.in. z programu „Jak oni śpiewają” oraz współpracy z Olgą Bończyk, Patrycją Kazadi i Kubą Badachem. To właśnie on polecił Andrzejowi Krzywemu obecnego klawiszowca zespołu – Pawła Dampca.

Koncept płyty symfonicznej nie wyszedł od nas, więc potraktowaliśmy to bardziej jako zlecenie. Nie wchodziliśmy w to emocjonalnie, bo te piosenki były już kiedyś nagrane. Najważniejszą rolę w całym procesie nagrywania odegrały dwie osoby – Paweł Dampc – producent, człowiek, który pilnował wszystkiego od strony De Mono oraz Jacek Piskorz, z którym kiedyś pracowałem przy programie „Szafa gra”. Chciałem, aby właśnie on aranżował kompozycje na nowo. Piosenki nabrały charakteru, powstało coś piorunującego – dodaje Krzywy.

24 stycznia w studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbył się pierwszy koncert promujący nadchodzące wydawnictwo. Zainteresowanie było tak duże, że bilety na występ  rozeszły się w ciągu kilku godzin.

Repertuar symfoniczny na żywo prezentuje się również doskonałe. Do tej pory zagraliśmy jeden koncert z orkiestrą. Widziałem po twarzach słuchaczy, że na początku jest zdziwienie, potem zachwyt, a na końcu radość. Następny występ czeka nas 7 marca w Kaliszu. Zagramy tam z orkiestrą, która zdobyła ostatnio nagrodę Grammy – kończy Krzywy.

De Mono występuje na polskiej scenie nieprzerwanie od 27 lat. Zespół ma na swoim koncie 11 płyt. Ostatnia z nich –  „Spiekota” – zawierająca covery polskich przebojów z lat 60. i 70. utrzymanych w stylu reggae , ukazała się w 2012 roku.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Muzyka

Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.