Newsy

De Mono wydaje płytę symfoniczną

2014-02-06  |  06:50
10 lutego do sklepów trafi najnowszy album grupy De Mono. Formacja postanowiła dokonać zaskakującego połączenia swoich największych hitów z muzyką klasyczną. Na krążku znajdą się największe hity zespołu takie, jak „Statki na niebie” i  „Ostatni Pocałunek”.

Prace nad nową płytą trwały przeszło rok. Wszystkie partie nagrywane były od lutego do września 2013 roku. Pomysłodawcą i zarazem głównym patronem medialnym albumu jest Polskie Radio.

Pomysł stworzenia płyty symfonicznej powstał blisko 10 lat temu. Nigdy jednak nie mieliśmy za bardzo czasu, by zrealizować tę koncepcję. Nagranie takiego materiału zaproponowało Polskie Radio, a my zgodziliśmy się pod pewnymi warunkami. Zależało nam na najwyższym poziomie od początku do końca. Chcieliśmy nagrać partie z orkiestrą w studiu – produkcją i aranżacją mieli zająć się najlepsi ludzie. Radio zgodziło się na nasze wymagania i dzięki temu 10 lutego odbędzie się premiera albumu – wyjaśnia wokalista zespołu, Andrzej Krzywy.

Największe przeboje zostały przerobione w ramach współpracy z Polską Orkiestrą Radiową. Zespół pozwolił na nagranie większości partii muzycznych orkiestrze.

Stworzone aranżacje stoją na naprawdę wysokim poziomie. Kompozycje z którymi obcujemy już ponad 20 lat, tak jak np. z utwór „Kochać inaczej”, brzmią zupełnie inaczej. To było zaskakujące, ale i bardzo fantastyczne uczucie. Sam proces nagraniowy nie jest tak przyjemny, jak mogłoby się wydawać. Przy takiej ilości dźwięków istotne jest, aby harmonicznie i rytmicznie wszystko się zgrało. To mozolny proces, ale z efektów jesteśmy bardzo zadowoleni – mówi agencji Newseria Lifestyle Piotr Kubiaczyk, basista De Mono.

W nagraniach z zespołem uczestniczył także producent i kompozytor, Jacek Piskorz, znany m.in. z programu „Jak oni śpiewają” oraz współpracy z Olgą Bończyk, Patrycją Kazadi i Kubą Badachem. To właśnie on polecił Andrzejowi Krzywemu obecnego klawiszowca zespołu – Pawła Dampca.

Koncept płyty symfonicznej nie wyszedł od nas, więc potraktowaliśmy to bardziej jako zlecenie. Nie wchodziliśmy w to emocjonalnie, bo te piosenki były już kiedyś nagrane. Najważniejszą rolę w całym procesie nagrywania odegrały dwie osoby – Paweł Dampc – producent, człowiek, który pilnował wszystkiego od strony De Mono oraz Jacek Piskorz, z którym kiedyś pracowałem przy programie „Szafa gra”. Chciałem, aby właśnie on aranżował kompozycje na nowo. Piosenki nabrały charakteru, powstało coś piorunującego – dodaje Krzywy.

24 stycznia w studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbył się pierwszy koncert promujący nadchodzące wydawnictwo. Zainteresowanie było tak duże, że bilety na występ  rozeszły się w ciągu kilku godzin.

Repertuar symfoniczny na żywo prezentuje się również doskonałe. Do tej pory zagraliśmy jeden koncert z orkiestrą. Widziałem po twarzach słuchaczy, że na początku jest zdziwienie, potem zachwyt, a na końcu radość. Następny występ czeka nas 7 marca w Kaliszu. Zagramy tam z orkiestrą, która zdobyła ostatnio nagrodę Grammy – kończy Krzywy.

De Mono występuje na polskiej scenie nieprzerwanie od 27 lat. Zespół ma na swoim koncie 11 płyt. Ostatnia z nich –  „Spiekota” – zawierająca covery polskich przebojów z lat 60. i 70. utrzymanych w stylu reggae , ukazała się w 2012 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.