Newsy

Drewniane okna niemal zupełnie wyparte przez plastikowe. Drewno lepiej sprawdza się wyłącznie w oknach dachowych

2014-06-13  |  06:50
Okna drewniane zostały niemal zupełnie wyparte przez okna plastikowe, które są bardziej trwałe i prostsze w produkcji. Drewno nadal popularne jest wyłącznie w przypadku okien dachowych. Narażone na wysokie temperatury drewno nie rozszerza się tak bardzo jak plastik.

Eksperci przekonują, że przy projektowaniu poddasza lepszym rozwiązaniem są okna drewniane. Drewno jest materiałem bardzo dobrym konstrukcyjnie, ma dużą wytrzymałość, łatwo poddaje się obróbce, dobrze izoluje i ma niską rozszerzalność cieplną.

Biorąc pod uwagę warunki panujące na dachu, gdzie w dni słoneczne temperatury są dużo wyższe niż temperatury otoczenia, te parametry grają jeszcze większą rolę. Konstrukcja dachu jest z reguły drewniana i montaż drewnianego okna jest rozwiązaniem, które się tutaj narzuca jako materiał lekki, trwały konstrukcyjnie i przy tym o niskiej rozszerzalności cieplnej – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Jacek Siwiński, dyrektor generalny VELUX Polska.

W dachach bardzo rzadko stosuje się okna plastikowe. Klienci decydują się na takie rozwiązanie niemal wyłącznie w przypadku pomieszczeń, w których panuje wysoka wilgotność: pralni, suszarni czy łazienek.

Okno plastikowe jest bardziej trwałe. Powierzchnia drewniana będzie wymagała co kilka lat pewnej konserwacji. Z drugiej strony ze względu na elektrostatyczne właściwości tworzywo sztuczne będzie bardziej przyciągało brud – tłumaczy Jacek Siwiński.

Projektując pomieszczenie pod kątem ustawienia okien, należy pamiętać, że okna to główne źródło światła w pomieszczeniu. Wybór okien zależy przede wszystkim od funkcjonalności pomieszczenia. Okna dachowe narzucają od razu określoną aranżację przestrzeni, zaś tradycyjne okna pozwalają na większą swobodę przy umeblowaniu pokoju. Wysokość i kształt okien trzeba dostosować do wzrostu klienta, ale przede wszystkim do jego indywidualnego gustu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.