Mówi: | Andrzej Pałka |
Funkcja: | dyrektor |
Firma: | DuPont Polska |
Pranie jest już możliwe nawet w zimnej wodzie. Pozwoliły na to wynalezione niedawno specjalne enzymy dodawane do środków piorących
Firmy DuPont i Procter & Gamble stworzyły nową technologię enzymu, który zapewnia wyższą efektywność czyszczenia w niskich temperaturach prania. Jego wydajność w temperaturze 15,5°C odpowiada tej, którą produkty poprzedniej generacji osiągały w temperaturze 32°C. Nowe enzymy zostały już włączone w skład ciekłych detergentów P&G sprzedawanych na całym świecie. Zastosowanie nowego środka piorącego pozwala pominąć proces podgrzewania wody, który jest najbardziej energochłonnym aspektem prania.
Z badań przeprowadzonych przez ARC dla Leifheit Polska wynika, że 93 proc. Polaków robi pranie co najmniej raz w tygodniu, a ponad połowa badanych nawet kilka razy w ciągu tygodnia. Energooszczędny środek piorący proponowany przez chemicznych gigantów może zrewolucjonizować proces prania i czyszczenia.
– W procesie prania dzisiaj używane środki czyszczące działają najlepiej w wodzie o temperaturze ok. 32 stopni. I gros energii, która potrzebna jest do procesu prania lub czyszczenia, jest wykorzystywana do podgrzania wody do odpowiedniej temperatury. DuPont przedstawił niedawno grupę enzymów, które są w stanie przeprowadzić efektywnie proces prania w wodzie o temperaturze około 15 stopni – agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Andrzej Pałka, dyrektor DuPont Polska.
Z badań przeprowadzonych przez markę Whirpool wynika, że aby zminimalizować wpływ prania na środowisko naturalne, 65 proc. Polaków pierze ubrania w niskiej temperaturze, a 19 proc. używa ekologicznych środków piorących. 1/3 konsumentów zaufała nowoczesnej technologii, kupując pralki wyposażone w specjalne czujniki, które automatycznie dostosowują pobór wody i energii do wielkości ładunku prania, zaś 76 proc. ma pralki o klasie energetycznej A+ lub A++. W kwestii wyboru detergentów 3/4 respondentów uważa, że stosowanie odpowiednich środków piorących pomaga zapobiegać odbarwieniom i pozwala na dłużej zachować atrakcyjny wygląd delikatnych tkanin. Nowy środek proponowany przez DuPont i Procter & Gamble poprawia wydajność prania w zimnej wodzie, przez co umożliwia konsumentom zmniejszenie zużycia energii.
– Będziemy mogli zupełnie pominąć proces podgrzewania wody, który jest najbardziej energochłonnym krokiem w całym procesie prania – mówi Andrzej Pałka.
Dla konsumentów oznacza to niższe rachunki za energię i większe oszczędności. Nowy produkt umożliwia znaczne korzyści środowiskowe dla przemysłu detergentów.
– W samych tylko Stanach Zjednoczonych jest pranych około 45 mld wkładów rocznie. Gdyby wszystkie te procesy zostały wykonane w zimnej wodzie, pozwoliłoby to zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o około 30 mln ton, co odpowiada rocznemu zużycia energii przez miasto o wielkości około 4 mln mieszkańców, czyli tak naprawdę dwie Warszawy – podkreśla Andrzej Pałka.
Obydwie firmy za swoje osiągnięcie zostały nagrodzone podczas World Bio Markets Conference (Światowej Konferencji Biorynków) w Amsterdamie w konkursie „Sustainable Bio Award” i w kategorii Bionnowacja Produktowa Roku.
Czytaj także
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-09-30: Warszawa przyspiesza proces termomodernizacji budynków. Stolicę czekają wielomiliardowe wydatki
- 2024-09-12: Do BGK trafiło już 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na inwestycje
- 2024-09-17: Klienci dużych spółek energetycznych mogą już przejść na dynamiczne taryfy za prąd. Nie dla wszystkich to opłacalne rozwiązanie
- 2024-09-10: Prezes PAN: Akademia wymaga reformy i usprawnienia. Nie będzie ona skuteczna przy obecnym poziomie finansowania
- 2024-09-02: Firmy produkcyjne w Polsce przechodzą zieloną transformację. Działania te są kluczowe dla ograniczenia śladu środowiskowego i rozwoju biznesu
- 2024-09-04: Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności
- 2024-08-20: Naukowcy pracują nad nową terapią w walce z łysieniem androgenowym. Lek jest obecny w ludzkim DNA
- 2024-08-13: Rośnie zainteresowanie dotacjami do produktów OZE. Firmy z branży zielonej energii znów notują wzrosty klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.