Newsy

Pranie jest już możliwe nawet w zimnej wodzie. Pozwoliły na to wynalezione niedawno specjalne enzymy dodawane do środków piorących

2016-06-15  |  06:20

Firmy DuPont i Procter & Gamble stworzyły nową technologię enzymu, który zapewnia wyższą efektywność czyszczenia w niskich temperaturach prania. Jego wydajność w temperaturze 15,5°C odpowiada tej, którą produkty poprzedniej generacji osiągały w temperaturze 32°C. Nowe enzymy zostały już włączone w skład ciekłych detergentów P&G sprzedawanych na całym świecie. Zastosowanie nowego środka piorącego pozwala pominąć proces podgrzewania wody, który jest najbardziej energochłonnym aspektem prania.

Z badań przeprowadzonych przez ARC dla Leifheit Polska wynika, że 93 proc. Polaków robi pranie co najmniej raz w tygodniu, a ponad połowa badanych nawet kilka razy w ciągu tygodnia. Energooszczędny środek piorący proponowany przez chemicznych gigantów może zrewolucjonizować proces prania i czyszczenia.

W procesie prania dzisiaj używane środki czyszczące działają najlepiej w wodzie o temperaturze ok. 32 stopni. I gros energii, która potrzebna jest do procesu prania lub czyszczenia, jest wykorzystywana do podgrzania wody do odpowiedniej temperatury. DuPont przedstawił niedawno grupę enzymów, które są w stanie przeprowadzić efektywnie proces prania w wodzie o temperaturze około 15 stopni – agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Andrzej Pałka, dyrektor DuPont Polska.

Z badań przeprowadzonych przez markę Whirpool wynika, że aby zminimalizować wpływ prania na środowisko naturalne, 65 proc. Polaków pierze ubrania w niskiej temperaturze, a 19 proc. używa ekologicznych środków piorących. 1/3 konsumentów zaufała nowoczesnej technologii, kupując pralki wyposażone w specjalne czujniki, które automatycznie dostosowują pobór wody i energii do wielkości ładunku prania, zaś 76 proc. ma pralki o klasie energetycznej A+ lub A++. W kwestii wyboru detergentów 3/4 respondentów uważa, że stosowanie odpowiednich środków piorących pomaga zapobiegać odbarwieniom i pozwala na dłużej zachować atrakcyjny wygląd delikatnych tkanin. Nowy środek proponowany przez DuPont i Procter & Gamble poprawia wydajność prania w zimnej wodzie, przez co umożliwia konsumentom zmniejszenie zużycia energii.

Będziemy mogli zupełnie pominąć proces podgrzewania wody, który jest najbardziej energochłonnym krokiem w całym procesie prania – mówi Andrzej Pałka.

Dla konsumentów oznacza to niższe rachunki za energię i większe oszczędności. Nowy produkt umożliwia znaczne korzyści środowiskowe dla przemysłu detergentów.

W samych tylko Stanach Zjednoczonych jest pranych około 45 mld wkładów rocznie. Gdyby wszystkie te procesy zostały wykonane w zimnej wodzie, pozwoliłoby to zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o około 30 mln ton, co odpowiada rocznemu zużycia energii przez miasto o wielkości około 4 mln mieszkańców, czyli tak naprawdę dwie Warszawy – podkreśla Andrzej Pałka.

Obydwie firmy za swoje osiągnięcie zostały nagrodzone podczas World Bio Markets Conference (Światowej Konferencji Biorynków) w Amsterdamie w konkursie „Sustainable Bio Award” i w kategorii Bionnowacja Produktowa Roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Ochrona środowiska

Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.