Mówi: | Marta Suchodolska |
Funkcja: | dyrektor ds. stylu |
Firma: | Westwing Polska |
Większość Polek marzy o wnętrzu w stylu skandynawskim
Polki kochają styl skandynawski. O mieszkaniu utrzymanym w takim klimacie marzy ponad 70 proc. kobiet. Panie doceniają przede wszystkim jego prostotę, elegancję i funkcjonalność. Rodaczki chcą mieszkać we wnętrzu przytulnym, dlatego dużą popularnością wciąż cieszy się także styl prowansalski, nawiązujący do klimatu francuskiej wsi.
Z badania „Mój dom” przeprowadzonego przez firmę Westwing Polska wynika, że 73 proc. Polek chciałaby urządzić mieszkanie w stylu skandynawskim. Kobiety doceniają jego prostotę i funkcjonalność, sprawdza się on bowiem zarówno w dużych apartamentach, jak i bardzo małych mieszkaniach. Niewielkie wnętrza dodatkowo optycznie powiększa i nadaje im przestronność. Zdaniem ekspertów zamiłowanie do tego stylu może wynikać przede wszystkim z faktu, że meble i dodatki skandynawskie łączą w sobie elegancki, nowoczesny design z przystępną ceną. Polki pokochały także charakterystyczne dla tego stylu jasne kolory i naturalne materiały, głównie drewno.
– Skandynawowie mają bardzo mało światła i robią wszystko, żeby to światło w domu zatrzymać. Malują ściany na biało, otwierają przestrzenie, mają też jasne meble, jasne podłogi. Któż by nie chciał mieszkać w takim pięknym i jasnym wnętrzu? Chyba każda Polka chciałaby mieszkać w takim przestronnym wnętrzu, dlatego my też otwieramy nasze przestrzenie i też lubimy te białe kolory – mówi Marta Suchodolska, dyrektor ds. stylu Westwing Polska, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle – Skandynawowie także korzystają ze swoich bogactw naturalnych. Mają bardzo dużo drewna, więc wykorzystują je w swoich domach. Mają przede wszystkim drewniane meble i drewniane podłogi, oczywiście bielone, to też świadczy o tym, że chcą, jak najwięcej tego światła wprowadzić do domu.
Na drugim miejscu w rankingu znalazły się style: nowoczesny (54 proc.) i loftowy (55 proc.). We wnętrzach utrzymanych w modernistycznym klimacie gustują przede wszystkim osoby, które kochają surowość i oryginalność miejskiego życia. Dla stylu nowoczesnego i loftowego charakterystyczne są przede wszystkim przestrzeń, oświetlenie i industrialne dodatki. Większość uczestniczek badania twierdzi, że chciałaby mieszkać we wnętrzu przytulnym, dlatego popularnością wciąż cieszą się style rustykalny i prowansalski. O wnętrzu inspirowanym francuską wsią marzy 42 proc. ankietowanych.
– Ten przymiotnik „przytulne” to w ogóle słowo klucz, a taki jest styl prowansalski. Tutaj mamy trochę klasyki, starych mebli, przecieranych rzeczy, często postarzanych, w tym także się czujemy dobrze. Wyniki tego badania są trochę zabawne, dlatego że deklarujemy, że chcemy mieszkać w takim stylu nowoczesnym, pięknym, który nam się podoba, który znamy i do którego aspirujemy, a mieszkamy w równie pięknym stylu, ale bardziej przytulnym i klasycznym – mówi Marta Suchodolska.
Blisko połowa Polek ceni także ponadczasowy, opierający się sezonowym modom styl klasyczny. Dla wnętrz utrzymanych w tym klimacie charakterystyczne są antyki i stylizowane elementy dekoracyjne, np. kryształowe żyrandole lub lustra z grawerami. Lekkości nadają wnętrzu jasne, pastelowe zasłony i materiały obiciowe.
– Najmniejszą popularnością cieszył się styl orientalny i to chyba wynika z tego, że on jest najtrudniejszy do zdefiniowania. Często ludzie styl orientalny kojarzą z jakimiś pamiątkami z podróży. Jak nie jeżdżę to możliwe, że ten dom w stylu orientalnym to nie jest dom, który mogę sobie urządzić. Poza tym jest to po prostu bardzo odległe naszej kulturze – mówi Marta Suchodolska.
W stylu orientalnym mieszkanie chciałoby urządzić tylko 13 proc. Polek. Styl ten charakteryzuje się dużą ilością kolorów i wzorów, wybierany jest raczej przez ludzi młodych. Urządza się w nim raczej jeden pokój, a nie całe mieszkanie.
Czytaj także
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-04-03: Monika Richardson: Nowy kolor włosów to nowa energia. Dzisiaj jestem ruda, ale jutro może wrócę do fioletowych
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-22: Coraz gorsza sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym. Głodem zagrożonych jest ponad 7 mln ludzi
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Paweł Małaszyński: Pierwszy raz gram w spektaklu ewidentnie przeznaczonym dla dorosłych. Ale w teatrze właściwie nie ma tematów tabu
– Spektakl „Barabuum!” to nie tylko rozrywka na najwyższym poziomie, ale także sztuka z drugim dnem i ukrytym przesłaniem – mówi Paweł Małaszyński. Aktor nie boi się tematów kontrowersyjnych i uważa, że dobrze jest pokazywać na scenie uniwersalne problemy, z którymi może się borykać wiele osób, ale nie każdy ma odwagę się do tego przyznać. Jego zdaniem przedstawienie wyreżyserowane przez Artura Barcisia powinno zachęcić widzów do szczerej rozmowy o potrzebach seksualnych, skrytych pragnieniach i fantazjach łóżkowych.
Konsument
Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
Sztuczne dekoracje kwiatowe, wiosenne wianki, puchate króliki, kurczaczki wielkanocne czy plastikowe świecidełka bożonarodzeniowe – ostatnie lata to prawdziwy boom na sezonowe dekoracje do domu. Trend ten znacząco zyskał na popularności w czasie pandemii, kiedy w domach pracowaliśmy i spędzaliśmy większość wolnego czasu, a podchwyciły go sklepowe marki, które wprowadziły do oferty taki asortyment i kuszą sezonowymi promocjami na niego. Eksperci podkreślają, że o ile w dekorowaniu domu nie ma nic złego, o tyle wybieranie tanich dekoracji i zmienianie ich co kilka tygodni czy miesięcy to trend szkodliwy i dla naszych portfeli, i dla środowiska. I porównują fast homeware do szkodliwości fast fashion, czyli taniej mody w naszych szafach.
Psychologia
Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu
Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.