Newsy

Większość Polek marzy o wnętrzu w stylu skandynawskim

2015-02-23  |  06:25

Polki kochają styl skandynawski. O mieszkaniu utrzymanym w takim klimacie marzy ponad 70 proc. kobiet. Panie doceniają przede wszystkim jego prostotę, elegancję i funkcjonalność. Rodaczki chcą mieszkać we wnętrzu przytulnym, dlatego dużą popularnością wciąż cieszy się także styl prowansalski, nawiązujący do klimatu francuskiej wsi.

Z badania „Mój dom” przeprowadzonego przez firmę Westwing Polska wynika, że 73 proc. Polek chciałaby urządzić mieszkanie w stylu skandynawskim. Kobiety doceniają jego prostotę i funkcjonalność, sprawdza się on bowiem zarówno w dużych apartamentach, jak i bardzo małych mieszkaniach. Niewielkie wnętrza dodatkowo optycznie powiększa i nadaje im przestronność. Zdaniem ekspertów zamiłowanie do tego stylu może wynikać przede wszystkim z faktu, że meble i dodatki skandynawskie łączą w sobie elegancki, nowoczesny design z przystępną ceną. Polki pokochały także charakterystyczne dla tego stylu jasne kolory i naturalne materiały, głównie drewno.

– Skandynawowie mają bardzo mało światła i robią wszystko, żeby to światło w domu zatrzymać. Malują ściany na biało, otwierają przestrzenie, mają też jasne meble, jasne podłogi. Któż by nie chciał mieszkać w takim pięknym i jasnym wnętrzu? Chyba każda Polka chciałaby mieszkać w takim przestronnym wnętrzu, dlatego my też otwieramy nasze przestrzenie i też lubimy te białe kolory – mówi Marta Suchodolska, dyrektor ds. stylu Westwing Polska, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle Skandynawowie także korzystają ze swoich bogactw naturalnych. Mają bardzo dużo drewna, więc wykorzystują je w swoich domach. Mają przede wszystkim drewniane meble i drewniane podłogi, oczywiście bielone, to też świadczy o tym, że chcą, jak najwięcej tego światła wprowadzić do domu.

Na drugim miejscu w rankingu znalazły się style: nowoczesny (54 proc.) i loftowy (55 proc.). We wnętrzach utrzymanych w modernistycznym klimacie gustują przede wszystkim osoby, które kochają surowość i oryginalność miejskiego życia. Dla stylu nowoczesnego i loftowego charakterystyczne są przede wszystkim przestrzeń, oświetlenie i industrialne dodatki. Większość uczestniczek badania twierdzi, że chciałaby mieszkać we wnętrzu przytulnym, dlatego popularnością wciąż cieszą się style rustykalny i prowansalski. O wnętrzu inspirowanym francuską wsią marzy 42 proc. ankietowanych.

– Ten przymiotnik „przytulne” to w ogóle słowo klucz, a taki jest styl prowansalski. Tutaj mamy trochę klasyki, starych mebli, przecieranych rzeczy, często postarzanych, w tym także się czujemy dobrze. Wyniki tego badania są trochę zabawne, dlatego że deklarujemy, że chcemy mieszkać w takim stylu nowoczesnym, pięknym, który nam się podoba, który znamy i do którego aspirujemy, a mieszkamy w równie pięknym stylu, ale bardziej przytulnym i klasycznym mówi Marta Suchodolska.

Blisko połowa Polek ceni także ponadczasowy, opierający się sezonowym modom styl klasyczny. Dla wnętrz utrzymanych w tym klimacie charakterystyczne są antyki i stylizowane elementy dekoracyjne, np. kryształowe żyrandole lub lustra z grawerami. Lekkości nadają wnętrzu jasne, pastelowe zasłony i materiały obiciowe.

– Najmniejszą popularnością cieszył się styl orientalny i to chyba wynika z tego, że on jest najtrudniejszy do zdefiniowania. Często ludzie styl orientalny kojarzą z jakimiś pamiątkami z podróży. Jak nie jeżdżę to możliwe, że ten dom w stylu orientalnym to nie jest dom, który mogę sobie urządzić. Poza tym jest to po prostu bardzo odległe naszej kulturze – mówi Marta Suchodolska.

W stylu orientalnym mieszkanie chciałoby urządzić tylko 13 proc. Polek. Styl ten charakteryzuje się dużą ilością kolorów i wzorów, wybierany jest raczej przez ludzi młodych. Urządza się w nim raczej jeden pokój, a nie całe mieszkanie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Dorota Gardias: Jeżeli w wakacje chcemy mieszkać w luksusowym hotelu, korzystać ze SPA i jeść na mieście, to na pewno będzie drogo. Za niewielkie pieniądze również można się świetnie bawić

Pogodynka przyznaje, że bardzo ceni sobie czas spędzony z bliskimi, kontakt z naturą i zdrowy styl życia. Poza tym jest lokalną patriotką, dlatego też tegoroczny urlop postanowiła spędzić w swoich rodzinnych stronach – na Roztoczu, by jeszcze bardziej poznać tę niezwykle urokliwą część Polski. Dorota Gardias uważa, że można dobrze się bawić, korzystać z atrakcji i przywieźć z wyjazdu wiele niezapomnianych wrażeń, nie wydając na to majątku. Tym razem zaplanowała spływy kajakowe, jazdę konno, rowerowe wyprawy oraz podążanie śladami historii. Gdyby trzeba było spać pod namiotem, nie miałaby nic przeciwko.

Farmacja

E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek

Według danych UNICEF poziom wyszczepialności dzieci w Ukrainie wynosi 70 proc. i jest znacząco niższy niż w przypadku dzieci w Polsce. – Róbmy wszystko, żeby dzieci, które do nas przyjeżdżają, wchodziły w cykl kalendarza szczepień i pobierały szczepionki – mówi Ewa Kopacz. Jednocześnie dane Ministerstwa Zdrowia wskazują, że noworodki, które przychodzą na świat w Polsce, są szczepione w prawie 100 proc. Wciąż jest jednak pewien odsetek mam, które mimo obowiązku szczepień dla dzieci nie zamierzają tego robić. Duża w tym wina mitów krążących wokół szczepionek, podsycanych przez ruchy antyszczepionkowe.

Inwestycje

Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy

Domy prefabrykowane, stawiane z produkowanych w fabrykach modułów, to temat stosunkowo nowy na polskim rynku, ale zyskujący na popularności. Firma Spectis szacuje, że ten segment rynku jest wart ok. 5 mld zł, a do 2030 roku urośnie do 7 mld. Również długoterminowe perspektywy pozostają optymistyczne. Inwestorów przekonuje do tej technologii przede wszystkim możliwość skrócenia czasu inwestycji do kilku miesięcy i kontroli jej kosztów.