Mówi: | Dominika Kulczyk |
Funkcja: | prezes Kulczyk Foundation |
Dominika Kulczyk: Musimy budować most między Europą a Afryką
Dominika Kulczyk od lat bierze udział w akcjach charytatywnych mających na celu pomoc najbiedniejszym oraz propagowanie ochrony środowiska. Wielokrotnie podróżowała do Afryki w celach biznesowych, a także by zwrócić uwagę opinii publicznej na problemy tego kontynentu. Tymi zagadnieniami zajmuje się w ramach Kulczyk Foundation oraz w grupie Kulczyk Investments. W ramach programu „Efekt domina” Kulczyk odwiedziła dotknięte biedą miejsca w Afryce, Azji oraz Ameryce Południowej.
– Aby Afryka stała się częścią rozwiniętego świata, musimy pamiętać, żeby budować most pomiędzy Europą a Afryką. Ta współpraca leży zarówno w interesie Afryki, jak i naszym. Powinna ona mieć miejsce przede wszystkim na polu gospodarczym, ekonomicznym. Wszyscy, z którymi rozmawiam w Afryce, mówią wyraźnie, że bardzo chcą się czuć partnerami, czuć, że są częścią rozwijającego się świata – mówi Dominika Kulczyk agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Według Dominiki Kulczyk potencjał Afryki tkwi w sile młodych ludzi i bogactwie ziemi. Afrykańczycy potrzebują europejskiej wiedzy i doświadczenia, by stać się dla krajów zachodnich biznesowym partnerem. Oprócz wsparcia biznesowego jako prezes Kulczyk Foundation angażuje się także w pomoc humanitarną, m.in. budowanie szkół, studni i mostów. Fundacja pomogła m.in. wybudować szkoły na Madagaskarze, wspierała rozwój małych przedsiębiorstw w tym regionie oraz rozbudowę elektryczności w Togo.
– Budowanie dróg, szkół, mostów, studni to pierwszy krok do potrzebnych zmian. Jeśli w tę pracę wciągnie się lokalną społeczność, daje się im też takie poczucie, że potrafią sami zmieniać swoją rzeczywistość. I kolejne kroki, mam nadzieję, będą robili sami. Skala takich zjawisk jak bieda, bezdomność w świecie cywilizowanym jest też na zupełnie innym poziomie niż w Afryce. Tam nie ma nawet instytucji, które są w stanie pomóc. W Europie trzeba bardzo wiele, żeby kogoś usatysfakcjonować. A w Afryce każdy gest, każda drobna pomoc jest ceniona i bardzo potrzebna – tłumaczy bizneswoman.
Program „Efekt domina” emitowany jest w niedziele o 11.00.
Czytaj także
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-14: Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
- 2024-11-25: Objawy menopauzy wpływają na efektywność w pracy. Kobiety wciąż wstydzą się o tym mówić
- 2024-08-22: Duży zastrzyk finansowy dla sektora zdrowia z KPO. Około 1,2 mld zł trafi na część badawczo-rozwojową i Centra Wsparcia Badań Klinicznych
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-07-25: Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
- 2024-06-26: Polski sektor kosmiczny rośnie w siłę. Niszą dla krajowych firm może być diagnoza, naprawa czy tankowanie satelitów na orbicie
- 2024-06-04: Inwestycje w innowacje będą decydować o tempie rozwoju polskiej gospodarki. Obecnie realizuje je 1/3 firm
- 2024-05-27: Składka zdrowotna i inne podatki zbyt dużym obciążeniem dla przedsiębiorców. Część z nich będzie musiała zamknąć działalność i przejdzie do szarej strefy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.