Mówi: | Dorota Goldpoint |
Funkcja: | projektantka mody |
Dorota Goldpoint: Pracodawcy zaczynają doceniać rolę dojrzałych kobiet w zespole. Tym samym mija ich zachwyt nad młodym, niestabilnym pracownikiem
Dla wielu kobiet po 50. roku życia możliwości rozwijania kariery zawodowej czy też zdobycia nowej pracy gwałtownie się kurczą. Wprawdzie polscy przedsiębiorcy deklarują otwartość na dojrzałych pracowników, niestety głównie teoretycznie. W praktyce nadal często opierają się jednak na stereotypach. Zdaniem Doroty Goldpoint ci szefowie, którzy dają szansę paniom 50+, przekonują się, jak wiele wnoszą one do danej firmy. Mają one duże doświadczenie, wiele kompetencji, a dodatkowo chętnie dzielą się swoją wiedzą z innymi.
Choć kobiety w Polsce na rynku pracy wciąż są dyskryminowane ze względu na płeć i przede wszystkim na wiek, to coraz częściej walczą one o swoje miejsce i bez problemu udowadniają, że wszelkie uprzedzenia są zupełnie bezpodstawne.
– Myślę, że my kobiety już coraz lepiej radzimy sobie z taką sytuacją. Wiemy, jakie są nasze prawa, potrafimy też podjąć takie działania, które jednak te zachowania dyskryminacji będą hamowały. Dlatego też Fundacja „Serce nie ma zmarszczek” podjęła trud tworzenia środowiska kobiet, które ma się wspierać, które ma sobie pomagać – mówi agencji Newseria Lifestyle Dorota Goldpoint.
Kobiety 50+ jako pracownice są niezwykle wartościowe. Mają duże doświadczenie zawodowe i wszystkie potrzebne kwalifikacje. Niestety nie zawsze są doceniane przez swoich pracodawców. Bywa, że tracą stanowiska, bo na ich miejscu szefowie chętniej widzą osoby młode. Zdaniem Doroty Goldpoint powoli jednak zaczyna się to zmieniać, bo zarządzający kadrą dostrzegają, że inwestowanie w niedoświadczonych pracowników, którzy dopiero szukają swojej ścieżki zawodowej, nie opłaca się i przynosi efekt odwrotny do zamierzonego.
– Myślę, że ten zachwyt nad młodym pracownikiem, dynamicznym, którego będziemy szkolić, integrować, już minął, dlatego że pracodawcy zobaczyli, że ci ludzie migrują z jednego miejsca do drugiego, że właściwie nie wiążą się z daną firmą i że te duże pieniądze wydawane na działania integracyjne wcale nie powodują, że ten pracownik zakotwiczy się w danym miejscu. Wręcz przeciwnie, one powodują, że po prostu szuka się coraz nowszych wyzwań, coraz bardziej atrakcyjnych wyjazdów i coraz lepszych warunków pracy – mówi Dorota Goldpoint.
Projektantka podkreśla, że w efektywnym zespole powinny być zarówno osoby dojrzałe, które dzielą się wieloletnim doświadczeniem i radą, jak i młode, które chcą chłonąć tę wiedzę. Taka różnorodność to bez wątpienia wartość dodana. Da się więc zaobserwować, że deficyt pracowników, a także zmiany demograficzne powoli wymuszają na pracodawcach zupełnie nowe podejście do pań w wieku 50+.
– To, co daje dojrzała kobieta w zespole, to jest coś, co zaczyna powoli być zauważane przez pracodawców. Po pierwsze, ma ona ogromnie duże doświadczenie, po drugie, w tym wieku jest już poza takimi codziennymi obowiązkami wobec domu, wobec dzieci, które są już zwykle albo na studiach, albo w ogóle już opuściły dom, więc ona ma czas dla siebie, ma czas, żeby się realizować, żeby dzielić się też swoim doświadczeniem. Młodość jest piękna, bo jest po prostu świeża, jest nieskazitelna, energetyczna i trochę naiwna, i to jest piękne. Ale po drugiej stronie musi być coś, co jest stabilne, zrównoważone, mądre, doświadczone – mówi projektantka.
Z inicjatywy Doroty Goldpoint – projektantki mody, pomysłodawczyni idei i projektu The Inner Power – powstała Fundacja „Serce nie ma zmarszczek”, promująca dojrzałą kobiecość. Jej założycielka przekonuje, że szacunek i akceptacja kobiet po 50. roku życia stanowią najlepszą drogę do budowy świadomego i zrównoważonego społeczeństwa.
– Celem Fundacji „Serce nie ma zmarszczek” jest właśnie wprowadzenie takiego zrównoważonego myślenia o kobietach dojrzałych, ale nie tylko, o kobietach na rynku pracy, o kobietach w społeczeństwie, funkcjach, które mogłyby pełnić w obszarze działań społecznych. Myślę, że to jest jeszcze ogromne pole dla polityki, dla władz lokalnych, dla przedsiębiorców, aby takie kobiety angażowały, ponieważ one bardzo dużo wnoszą w obszar, w którym pracują, w którym się znajdują i też który z przyjemnością eksplorują poprzez właśnie swoje doświadczenie – mówi Dorota Goldpoint.
Niestety na tle innych krajów Europy Zachodniej nadal kiepsko wypadamy szczególnie pod względem odsetka kobiet wśród polityków i kadry zarządzającej.
– Sądzę, że świat już powoli dostrzegł kobiety dojrzałe i właściwie to około 50 proc. wysokich stanowisk menedżerskich poza granicami Polski zajmowanych jest przez kobiety. To właśnie dojrzałe kobiety, 50+, zarządzają przedsiębiorstwami. My jak pracujemy, to robimy to bardzo sumiennie, jesteśmy uczciwe i bardzo efektywnie wykorzystujemy czas w swoich różnych działaniach – mówi projektantka.
Trzeba więc na wszelkie możliwe sposoby uświadamiać społeczeństwo, że kobiety są równie dobrymi i wykwalifikowanymi specjalistami w wielu dziedzinach jak mężczyźni. Powinny więc zajmować równoprawne stanowiska. Wiele przykładów pokazało już, że jako szefowe z powodzeniem piastują odpowiedzialne funkcje, doskonale radzą sobie w sytuacjach kryzysowych i skuteczniej łagodzą konflikty.
– Każde społeczeństwo potrzebuje nowej krwi, nowej wiedzy, nowych doświadczeń. I Fundacja „Serce nie ma zmarszczek” będzie edukowała, będzie pokazywała te kobiety i co roku będzie prezentowała nowe ambasadorki projektu, które będą opowiadały swoje historie życiowe. Będą mówiły, z czego czerpią siłę, co jest źródłem ich mocy, jak poradziły sobie z trudnościami w swoim życiu. Mają one być pewnym modelem, wzorem i inspiracją dla innych kobiet. Chciałabym, aby co roku szeregi fundacji zasilały nowe ambasadorki – mówi Dorota Goldpoint.
Obecnie Fundacja „Serce nie ma zmarszczek” realizuje ogólnopolski projekt The Inner Power, w ramach którego zaplanowano otwarte spotkania w różnych miastach naszego kraju z możliwością udziału online poprzez media społecznościowe. Do programu ambasadorskiego będą zapraszane kobiety z całej Polski, by każda z nich mogła być inspiracją dla innych. Cykl takich wyjątkowych spotkań został zainaugurowany we wnętrzach Muzeum Śląskiego w Katowicach.
– Pomysł spotkań w całej Polsce zrodził się w związku z licznymi zapytaniami i prośbami kobiet, które po wydaniu mojej książki pisały do mnie i mówiły: pani Doroto, my chcemy, żeby pani rozwijała ten projekt. I tak naturalnie zrodziła się przestrzeń do tego, aby z tym projektem ruszyć w różne obszary Polski. Fundacja „Serce nie ma zmarszczek” jest taką otwartą przestrzenią, otwartą platformą, w której kobiety mają się czuć dobrze, w której dowiedzą się różnych ciekawych rzeczy, pogłębią swoją wiedzę psychologiczną na temat różnych obszarów życia, psychiki człowieka. Ale też po prostu pobędziemy ze sobą, podzielimy się własnym doświadczeniem i własną energią – mówi założycielka Fundacji.
Dorota Goldpoint zapowiada, że podczas takich spotkań uczestniczki dowiedzą się, jak budować samoświadomość, poznają narzędzia do autoanalizy i poczują inspirację do bycia w zgodzie ze sobą.
Czytaj także
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-01-20: Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.