Mówi: | Dorota Soszyńska |
Funkcja: | współwłaścicielka i dyrektor kreatywna |
Firma: | Oceanic i Euro Fragrance |
Dorota Soszyńska: Polki radzą sobie znacznie lepiej w biznesie niż inne Europejki
Polki to fantastyczne kobiety, które świetnie radzą sobie w biznesie – uważa Dorota Soszyńska. Współwłaścicielka marki Oceanic podkreśla, że spośród krajów Unii Europejskiej to właśnie w Polsce najwięcej kobiet ma prywatne przedsiębiorstwa. Zdaniem Soszyńskiej kobiety są naturalnie predysponowane do zajmowania się biznesem, odznaczają się bowiem większą podzielnością uwagi i lepszą organizacją pracy niż mężczyźni.
Z raportu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika, że istnieje związek między liczbą kobiet zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach a osiągnięciami przedsiębiorstwa. Im więcej kobiet w zarządzie, tym lepsze wyniki finansowe firmy.
Zdaniem Doroty Soszyńskiej Polki doskonale radzą sobie w biznesie, co wynika z ich cech charakteru. Kobiety są bardziej zorganizowane i mają większą podzielność uwagi niż mężczyźni, poza tym panie są też lepiej wykształcone. Z danych GUS wynika, że 58 proc. studentów to kobiety i częściej niż mężczyźni podejmują także studia podyplomowe i doktoranckie.
– Polki sobie doskonale radzą i są wyjątkowe nawet na tle Europy. Najlepszym dowodem na to jest nasza nowa pani premier. Jest wiele kobiet w biznesie, które sobie świetnie radzą i to wynika z naszych predyspozycji. Około 25 proc. kobiet ma prywatne przedsiębiorstwa, natomiast w Unii Europejskiej zaledwie 17 proc, czyli na tle Europy naprawdę wypadamy fantastycznie – mówi Dorota Soszyńska, współwłaścicielka i dyrektor kreatywna marek Oceanic i Euro Fragrance, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
Zdaniem Soszyńskiej Polki nie tylko mają doskonałe kwalifikacje do zajmowania się biznesem, lecz także potrafią doskonale odnaleźć się w tym świecie i zachować w każdej sytuacji. Pod tym względem wyróżniają się również na tle swoich koleżanek po fachu z innych krajów Europy. Mimo to wciąż znacznie mniej kobiet niż mężczyzn robi karierę na stanowiskach kierowniczych w dużych przedsiębiorstwach. Z raportu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika, że w zarządach i radach nadzorczych największych polskich spółek zasiada mniej niż 15 proc. kobiet, a funkcję prezesa sprawuje zaledwie 7 proc.
– Mężczyźni powinni dostrzec siłę, która jest w kobietach. Cały czas jednak są one dyskryminowane. Niestety, często kobieta na tym samym stanowisku co mężczyzna zarabia mniej, mimo że Polki są wybitnie przedsiębiorcze – mówi Dorota Soszyńska.
Twórczyni marki Oceanic podkreśla, że zajmowanie się biznesem, a zwłaszcza prowadzenie własnej firmy, wymaga odpowiednich cech charakteru, przede wszystkim pracowitości i odporności psychicznej. Najtrudniejsze jest opanowanie stresu i wzięcie odpowiedzialności za swoich podwładnych.
Czytaj także
- 2025-06-12: Dorota Gardias: Przykre jest to, że wybory prezydenckie budzą tak negatywne emocje. Jest dużo złości, żalu i różnych zagrywek, które kompletnie nie są moje
- 2025-05-30: Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy
- 2025-05-07: Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci
- 2025-04-02: Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-03-26: Brak różnorodności szkodzi firmom. Nowa dyrektywa może je skłonić do zmiany podejścia
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.