Mówi: | dr Aleksandra Piotrowska |
Funkcja: | psycholog dziecięcy |
Dr Aleksandra Piotrowska: Wspólne czytanie książek ma ogromny wpływ na rozwój dzieci i wzmacnianie więzi z rodzicami
Rodzice powinni wyrabiać w dzieciach nawyk czytania i dbać o to, by w domu zawsze była pod ręką dobra książka. Nie może być ona wypierana przez rozrywkę, jaką dają komputery, tablety czy smartfony. Psychologowie dziecięcy tłumaczą, że korzyści, jakie płyną z czytania książek, są nieocenione. Dzieci biorą przykład z zachowań bohaterów, przekładają przedstawione sytuacje na swoje relacje z rodzeństwem i rówieśnikami, czerpią sugestie, jak rozwiązywać różne problemy. Wspólne czytanie umacnia także więzi emocjonalne między rodzicami a ich pociechami.
Czytanie jest dobrym nawykiem, który powinien być przekazywany z pokolenia na pokolenie – podkreślają psychologowie. Rodzice, którzy sami czytają dużo i często, chętnie dzielą się też lekturą z najmłodszymi członkami rodziny i w ten sposób dbają o wszechstronny rozwój swoich pociech.
– Czytanie książek daje dzieciom wiele informacji na temat rzeczywistości, a więc dostarcza faktów. Pokazuje również wzory zachowań, a więc wyzwala procesy modelowania i procesy naśladownictwa. Dodatkowo dziecko może konstatować, że te przeżycia, które są jego udziałem, zdarzają się też innym, w tym także takie przeżycia, z którymi nie bardzo może polecieć do rodziców, jak np. zazdrość o młodsze rodzeństwo. W książkach może spotkać bohaterów, którzy przeżywają dokładnie to samo, co on. Może znaleźć też rozwiązanie tych trudności – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy.
Ale czytanie ma nie tylko charakter edukacyjny. W ten sposób można pożytecznie spędzić czas wolny ze swoją pociechą i budować z nią pozytywne relacje.
– Po pierwsze, wspólne, rodzinne czytanie książek służy zarówno dziecku, jak i całej rodzinie. Stymuluje je, ukierunkowuje jego rozwój niemal we wszystkich dziedzinach. A po drugie, cudownie działa na to, co się w rodzinie dzieje, a przynajmniej dziać się powinno: na bliskość, dobrą relację, wspólnotę przeżyć, na to, co nazywamy więzią między dzieckiem a jego rodzicami – tłumaczy dr Aleksandra Piotrowska.
Zdaniem psychologów rodzice nie powinni wybierać dla swoich pociech książek pierwszych z brzegu. Trzeba dokonywać selekcji i weryfikować lektury zarówno pod kątem atrakcyjności wizualnej, jak i treści.
– Zachowania bohaterów książkowych silnie pobudzają dzieci do naśladowania wiernego lub modelowania, więc przekształcania poznanych zachowań. To nie jest tak, że w książkach powinny być przedstawiane wyłącznie pozytywne zachowania, bo to byłoby wtedy koszmarnie nudne. Natomiast ważne jest to, żeby zachowania niegodne, takie jak krzywdzenie słabszych czy kłamanie, nie doprowadzały bohaterów do wygranej i nie przynosiły im korzyści – wyjaśnia dr Aleksandra Piotrowska.
Czytelnictwo wśród najmłodszych promuje Jeronimo Martins Polska. Właściciel sieci Biedronka zachęca do udziału w drugiej edycji konkursu dla debiutujących twórców „Piórko 2016. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”. Tym razem odbywa się on pod hasłem: „Przenieś dzieci do świata swojej opowieści”. Zgłaszane teksty powinny się mieścić w przedziale 20–60 tys. znaków i być kierowane do dzieci w wieku 4–10 lat. Autor najlepszego tekstu i ilustrator w nagrodę otrzymają po 100 tys. zł, a ich książka w listopadzie trafi na sklepowe półki.
Czytaj także
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-03-03: Sylwia Bomba: „Królowa przetrwania” to nie jest mój format. Nie lubię być blisko dram, nie lubię rywalizować na takim poziomie
- 2025-03-31: Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.