Newsy

Dzień Białej Wstążki. Polacy zbyt często usprawiedliwiają przemoc

2013-12-06  |  06:10
Polacy w dalszym ciągu usprawiedliwiają przemoc domową. Okazją do zmiany poglądów na temat tego zjawiska jest międzynarodowa akcja "16 dni przeciwko łamaniu praw kobiet", która potrwa do 10 grudnia. Jej częścią jest obchodzony dziś Dzień Białej Wstążki. W ramach kampanii pokazana zostanie praca osób, które na co dzień w ramach służbowych obowiązków zwalczają przemoc w rodzinie.

Grupa „Mężczyźni przeciw przemocy wobec kobiet” ma na celu wsparcie walki kobiet o niezależność i pokazanie, że nie wszyscy mężczyźni są sprawcami. Członkowie inicjatywy opowiadają się przeciw przemocy wobec kobiet i promują kampanię społeczną pokazującą skalę zjawiska. Koordynatorką grupy jest Weronikę Marczuk, posiadająca odpowiednie przygotowanie merytoryczne i doświadczenie w prowadzeniu tego rodzaju działań.

– Mamy około 70 tys. interwencji policyjnych i około 30 tys. zgłoszeń, czyli zaledwie połowa ofiar przemocy zgłasza się na policję. Do sądu trafia 16,5 tys. poszkodowanych i blisko 13,5 jest skazanych. Przy tych sprawach najwięcej kar, bo aż 12 proc. to kary w zawieszeniu – opisuje skalę zjawiska w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle Kazik Walijewski, organizator akcji "Mężczyźni przeciw przemocy wobec kobiet".

6 grudnia obchodzony jest Dzień Białej Wstążki. Mężczyzna noszący białą wstążkę składa deklarację, że nigdy nie użyje przemocy wobec kobiety oraz, że będzie wrażliwy na łamanie praw kobiet przez innych. W Polsce w dalszym ciągu sąd zbyt łagodnie traktuje sprawców przemocy.

– Przedstawiam to w taki sposób, że jeśli zgwałci panią obcy, to pójdzie siedzieć. Jeśli jednak zgwałci mąż, partner, sąd mu tylko pogrozi palcem. To oczywiście wynika ze społecznego spojrzenia na przemoc. Przemoc w rodzinie traktujemy nieco inaczej niż zwykłą przemoc. Szukamy usprawiedliwienia – tłumaczy Kazik Walijewski.

Eksperci przekonują, że stosowanie przemocy leży głęboko w naszej mentalności. Przykładowo, wielu rodziców w dalszym ciągu uważa, że bicie dziecka jest odpowiednią metodą wychowawczą.

– Prowadziłem badania na temat bicia dzieci. Opisałem dziecko, które uprawia seks, zażywa narkotyki, nadużywa alkoholu, przeklina, nie uczy się, chodzi na wagary i później zapytałem, jak należy poradzić sobie z takimi problemami. I zawsze znalazły się osoby, które uważały, że przemoc jest jedynym rozwiązaniem. Klaps to również jest przemoc, od tego się zaczyna – ocenia Walijewski.

Coraz częściej sprawcami przemocy stają się również kobiety. Według Walijewskiego, to konsekwencja wychowania w strukturze, w której wygrywa ten, kto jest silniejszy. Dziewczynkom często wydaje się, że jedynym sposobem na ustanowienie własnej wartości jest przejęcie roli oprawcy.

– Dlatego powstała inicjatywa „Mężczyźni przeciw przemocy wobec kobiet”. Jeśli nie zareagujemy dzisiaj, przemoc zmieni jedynie płeć, ale nie zmieni swojego oddziaływania. Będzie tak samo intensywna i tak samo mocna – uważa Walijewski.

Kampania zakończy się 10 grudnia, w Międzynarodowym Dniu Praw Człowieka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.