Mówi: | Katarzyna Okręglicka |
Funkcja: | dietetyk |
Firma: | Warszawski Uniwersytet Medyczny |
Dzieci powinny pić więcej wody
– Rodzice i niektórzy lekarze pediatrzy nadal polecają różnego rodzaju soczki, słodkie kompoty. Dzieci też chętniej sięgają po tego typu napoje, dlatego że są słodkie, a my naturalnie rodzimy się z preferencją do słodkiego smaku. W związku z tym łatwiej namówić dziecko do wypicia soczku czy kompotu niż do wypicia wody, która ma bardzo neutralny smak – zauważa dietetyk, Katarzyna Okręglicka.
Specjalistka zachęca do zastąpienia słodkich napojów wodą, która pomaga utrzymać prawidłową masę ciała i zapobiega rozwojowi tkanki tłuszczowej.
– Jeżeli dochodzi do rozwoju tkanki tłuszczowej, szczególnie w okresie niemowlęcym czy dzieciństwa, to później coraz trudniej z nią walczyć. Woda i jej picie jako główne źródło nawodnienia sprzyja prawidłowemu rozwojowi – tłumaczy dietetyk w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Polskie Towarzystwo Pediatryczne zaleca, żeby małe dzieci piły około litra płynów w ciągu dnia. Najlepiej, jeśli będzie to woda niskozmineralizowana, czyli ta, w której jest poniżej 500 mg składników mineralnych na 1 litr. Równie ważne jest, żeby woda dziecku smakowała.
– Warto kierować się preferencjami smakowymi dziecka. Jeżeli jest jakaś woda, która zawiera nie więcej niż te 500 mg/l składników mineralnych i dziecku smakuje, to znaczy, że ta woda jest dla naszego dziecka najlepsza i najkorzystniejsza. Chodzi o to, żeby ono chciało wypijać takie ilości wody, żeby się prawidłowo nawadniało, a nie żebyśmy je do tego zmuszali – mówi Katarzyna Okręglicka podczas Akademii RodziceMalucha.pl.
Wprowadzenie do diety dziecka wody nie oznacza, że trzeba zupełnie zrezygnować z soków lub kompotów. Słodkie napoje mogą pojawiać się w jadłospisie, ale w ograniczonych ilościach.
Czytaj także
- 2024-07-10: Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem
- 2024-07-08: Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
- 2024-07-04: Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
- 2024-06-28: Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają
- 2024-06-28: Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-06-19: Ojcowie coraz częściej wykorzystują urlopy rodzicielskie. Wciąż jednak wiele zależy od podejścia pracodawców
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-06-27: Rośnie skala wykorzystywania seksualnego dzieci przez internet. Ofiarami padają nawet kilkulatkowie
- 2024-07-08: Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/luna-alive-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie
Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.
Handel
W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
![](/files/1922771799/zywnosc-ekologiczna-foto,w_133,r_png,_small.png)
Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie rośnie, podobnie jak wartość rynku ekologicznej żywności, która według szacunków NIQ wynosi już ok. 2 mld zł, stanowiąc prawie 1 proc. wartości całego rynku spożywczego. Dalsze wzrosty utrudnia jednak fakt, że wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem produktów bio na sklepowych półkach. Według badań tylko co czwarty klient potrafi prawidłowo rozpoznać w sklepie symbol euroliścia, który gwarantuje, że produkt powstał zgodnie z restrykcyjnymi unijnymi wymogami rolnictwa ekologicznego.
Podróże
Klaudia Carlos: Nigdzie nie ma takiego piasku złocistego jak nad Bałtykiem. Mam tam swoje ulubione miejsca, ale lubię też poszukiwać nowych
![](/files/1922771799/carlos-wakacje-foto,w_133,_small.jpg)
Wokół wakacji nad polskim morzem przez lata narosło wiele stereotypów. Prezenterka zapewnia jednak, że ją samą nie zniechęcają ani stwierdzenia, że „jest za drogo”, ani że „zazwyczaj jest zła pogoda”. I choć turyści chociażby ze względu na „paragony grozy” coraz częściej omijają łukiem Morze Bałtyckie, to ona jest konsekwentna w swoich wyborach. Każdego roku stawia właśnie na Bałtyk i przekonuje, że nadmorskie miejscowości są bardziej urokliwe niż zagraniczne kurorty, a polskie piaszczyste plaże nie mają sobie równych.