Newsy

75 proc. rodziców nie posyła dzieci na dodatkowe lekcje języka obcego

2015-05-25  |  06:15
Mówi:Jacek Członkowski
Funkcja:prezes
Firma:Polskie Stowarzyszenie na rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE
  • MP4
  • Jedyną formą nauki języka obcego dla większości polskich uczniów są obowiązkowe zajęcia w szkole. Tylko 25 proc. rodziców posyła dzieci na dodatkowe lekcje. Zdaniem ekspertów uczniowie ci osiągają znacznie lepsze wyniki na egzaminach językowych. 

    Z Europejskiego Badania Kompetencji Językowej wynika, że co czwarty polski gimnazjalista nie opanował żadnego języka obcego nawet na poziomie podstawowym. Zdaniem ekspertów winę za taką sytuację ponosi system nauczania języków obcych w polskich szkołach, czyli źle opracowany program i zbyt duże grupy. Uczniowie, którzy uczą się języka obcego tylko na lekcjach szkolnych, osiągają znacznie słabsze wyniki na egzaminach. Badania TNS Polska, przeprowadzone na zlecenie PASE, pokazują, że aż 75 proc. rodziców nie inwestuje w dodatkową naukę języka obcego swoich dzieci. Pozostałe 25 proc. zapewnia dzieciom wsparcie ze strony korepetytorów, nauczycieli ze szkół językowych bądź samodzielnie uczy swoje pociechy. 

    Z naszego badania wynika, że najliczniejsza grupa uczniów uczy się dodatkowo języka na korepetycjach. Ta strefa jest zupełnie poza jakąkolwiek kontrolą, bo nigdy nie wiadomo, jak wyglądają takie korepetycje. 27 proc. uczy się w szkołach językowych, a 26 proc. rodziców deklaruje, że pomaga dzieciom w nauce języka obcego. Bardzo nieliczny procent wysyła je na obozy językowe i wyjazdy zagraniczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Jacek Członkowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE.

    Decydując się na zapewnienie dziecku korepetycji, 39 proc. rodziców wybiera lekcje u osób niebędących nauczycielami języków obcych, np. studentów. Zdaniem ekspertów jest to niepokojące zjawisko, ponieważ większość tego typu korepetytorów nie ma wystarczających kwalifikacji, by z powodzeniem nauczać języka obcego. Nawet bardzo dobra znajomość języka nie musi być równoważna z umiejętnościami przekazywania tej wiedzy innym. Badania PASE pokazały też, że rodzice nie mają zaufania do systemu edukacyjnego w Polsce, ufają natomiast nauczycielom.

    Przeprowadziliśmy badanie na temat tego, kto udziela korepetycji, i wyszło, że prawie 50 proc. stanowią nauczyciele szkół państwowych. Uczeń chodzi do szkoły państwowej, gdzie nie zbyt efektywnie uczy się języka, a po południu ma dodatkowe lekcje z nauczycielem z tej samej szkoły lub sąsiedniej i uczy się tego języka efektywniej i skuteczniej. Nauczyciele mogą uczyć skutecznie, tylko muszą mieć do tego dobre warunki, czyli właśnie np. zindywidualizowaną pracę z uczniem – mówi Jacek Członkowski.

    Za trzy lata egzaminy gimnazjalne z języków obcych będą brane pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Eksperci z PASE obawiają się, że znacznie zmniejsza to szanse uczniów, których rodziców nie stać na korepetycje, na dostanie się do dobrej szkoły.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi

    Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.