Newsy

75 proc. rodziców nie posyła dzieci na dodatkowe lekcje języka obcego

2015-05-25  |  06:15
Mówi:Jacek Członkowski
Funkcja:prezes
Firma:Polskie Stowarzyszenie na rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE
  • MP4
  • Jedyną formą nauki języka obcego dla większości polskich uczniów są obowiązkowe zajęcia w szkole. Tylko 25 proc. rodziców posyła dzieci na dodatkowe lekcje. Zdaniem ekspertów uczniowie ci osiągają znacznie lepsze wyniki na egzaminach językowych. 

    Z Europejskiego Badania Kompetencji Językowej wynika, że co czwarty polski gimnazjalista nie opanował żadnego języka obcego nawet na poziomie podstawowym. Zdaniem ekspertów winę za taką sytuację ponosi system nauczania języków obcych w polskich szkołach, czyli źle opracowany program i zbyt duże grupy. Uczniowie, którzy uczą się języka obcego tylko na lekcjach szkolnych, osiągają znacznie słabsze wyniki na egzaminach. Badania TNS Polska, przeprowadzone na zlecenie PASE, pokazują, że aż 75 proc. rodziców nie inwestuje w dodatkową naukę języka obcego swoich dzieci. Pozostałe 25 proc. zapewnia dzieciom wsparcie ze strony korepetytorów, nauczycieli ze szkół językowych bądź samodzielnie uczy swoje pociechy. 

    Z naszego badania wynika, że najliczniejsza grupa uczniów uczy się dodatkowo języka na korepetycjach. Ta strefa jest zupełnie poza jakąkolwiek kontrolą, bo nigdy nie wiadomo, jak wyglądają takie korepetycje. 27 proc. uczy się w szkołach językowych, a 26 proc. rodziców deklaruje, że pomaga dzieciom w nauce języka obcego. Bardzo nieliczny procent wysyła je na obozy językowe i wyjazdy zagraniczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Jacek Członkowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE.

    Decydując się na zapewnienie dziecku korepetycji, 39 proc. rodziców wybiera lekcje u osób niebędących nauczycielami języków obcych, np. studentów. Zdaniem ekspertów jest to niepokojące zjawisko, ponieważ większość tego typu korepetytorów nie ma wystarczających kwalifikacji, by z powodzeniem nauczać języka obcego. Nawet bardzo dobra znajomość języka nie musi być równoważna z umiejętnościami przekazywania tej wiedzy innym. Badania PASE pokazały też, że rodzice nie mają zaufania do systemu edukacyjnego w Polsce, ufają natomiast nauczycielom.

    Przeprowadziliśmy badanie na temat tego, kto udziela korepetycji, i wyszło, że prawie 50 proc. stanowią nauczyciele szkół państwowych. Uczeń chodzi do szkoły państwowej, gdzie nie zbyt efektywnie uczy się języka, a po południu ma dodatkowe lekcje z nauczycielem z tej samej szkoły lub sąsiedniej i uczy się tego języka efektywniej i skuteczniej. Nauczyciele mogą uczyć skutecznie, tylko muszą mieć do tego dobre warunki, czyli właśnie np. zindywidualizowaną pracę z uczniem – mówi Jacek Członkowski.

    Za trzy lata egzaminy gimnazjalne z języków obcych będą brane pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Eksperci z PASE obawiają się, że znacznie zmniejsza to szanse uczniów, których rodziców nie stać na korepetycje, na dostanie się do dobrej szkoły.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Gwiazdy

    Konsument

    Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji

    Problem wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie potrzebuje konkretnych regulacji – podkreślają eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. I liczą, że pojawią się one zarówno na forum krajowym, jak i unijnym. Dziś tymczasowe rozporządzenie, wprowadzając odstępstwo od przepisów UE dotyczących prywatności, daje platformom internetowym możliwość dobrowolnego wykrywania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Nowe propozycje przepisów na forum zakładają jednak, że zmieni się to w obowiązek. To budzi szereg pytań o prywatność i potencjalne nadużycia.

    Teatr

    Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

    Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.