Newsy

Anna Powierza: Nauczanie zdalne w Polsce wiąże się z różnymi problemami. Ilość sprzętu w domach jest niewystarczająca i rodzeństwo musi dzielić się jednym komputerem

2020-06-16  |  06:21

Pandemia koronawirusa spowodowała, że placówki oświatowe musiały wdrożyć nauczanie w formie online. Nagła zmiana sposobu prowadzenia zajęć ukazała, że nie wszystkie dzieci w Polce mają dostęp do komputera. W rodzinach wielodzietnych ilość urządzeń często okazywała się niewystarczająca. To znacząco wypływało na skuteczność kształcenia. Anna Powierza i Piotr Zelt zwracają uwagę, że problem cyfrowego wykluczenia młodzieży dotyczy głównie małych miast. Z kolei Magda Wójcik zaznacza, że Polska pod względem dostępu do nowoczesnych technologii ma jeszcze dużo do nadrobienia.

Z okazji Dnia Dziecka Europejska Platforma Recyklingu przekazała uczniom Szkoły Podstawowej nr 28 im. Stefana Żeromskiego przy ul. Gościeradowskiej w Warszawie laptopy, które mają posłużyć im do nauki. Akcję „EKO Pomoc ERP” wsparły polskie gwiazdy, takie jak: Agnieszka Wielgosz, Piotr Zelt, Magda Wójcik czy Anna Powierza. Podczas rozmów z agencją Newseria Lifestyle wypowiedziały się o poziomie kształcenia online podczas pandemii.

– Sytuacja finansowa bardzo wielu rodziców, nie pozwala na to, by zakupić dzieciom własny komputer. To sprawia, że w wielu domach jeden komputer służy na przykład czwórce rodzeństwa. Wówczas nauka poprzez e-learning jest olbrzymim problemem. Wiem to z własnego doświadczenia. Moje dziecko co prawda ma komputer na własny użytek, jednak nie ma kamerki, więc w zajęciach uczestniczy jedynie głosem – mówi w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle Agnieszka Wielgosz.

Aktorka tłumaczy, że wiele szkół nie było przygotowanych na nagłą i długotrwałą zmianę formy edukacji. To wpłynęło na jakość kształcenia i spowodowało dezorientację wśród wielu uczniów. Agnieszka Wielgosz przyznaje, że w miarę upływu czasu nauczyciele zaczęli radzić sobie z nowymi obowiązkami coraz lepiej. Chociaż początki były dla nich stresujące, nowe umiejętności z pewnością zaowocują w przyszłości.

Problematyczne podczas zdalnego nauczania było to, że szkoły nie posiadały jednego, spójnego systemu, na którym mogłyby pracować. W konsekwencji każdy nauczyciel wymagał czegoś innego. Niektórzy chcieli, żeby odsyłać im wykonane zadania na maila, inni korzystali z chmury szkoły, a jeszcze inni z Librusa. W konsekwencji powstawał wielki chaos – zaznacza Agnieszka Wielgosz.

Z kolei Piotr Zelt uważa brak dostępu do komputerów i internetu za problem, który występuje głównie na prowincjach i w małych miejscowościach. Chociaż jest on coraz rzadszy, wciąż należy nad nim pracować. Według aktora umiejętność sprawnego posługiwania się sprzętem elektronicznym jest niezbędna. Bez niej trudno jest bowiem znaleźć dobrą pracę, a nawet normalnie funkcjonować w społeczeństwie.

W dużych miastach problem braku dostępu do komputerów jest właściwie niewidoczny. Jednak są regiony w Polsce bardziej zaniedbane pod tym względem. W niektórych przypadkach podczas nauczania online, dzieci nie miały na czym pracować. W dzisiejszych czasach dostęp do sprzętu IT to konieczność, by poznawać świat – tłumaczy aktor.

Piotr Zelt przyznaje, że nowa forma nauki nie sprawiała większych kłopotów jego córce. Choć dodaje, że jego córka to osoba niezwykle towarzyska i podatna na rozproszenie przez otoczenie. W konsekwencji podczas lekcji w szkole, niekiedy nie umiała maksymalnie skupić się na tym, co mówił nauczyciel. Obecnie daje z siebie wszystko – takie podejście skutkuje dobrymi stopniami.

Moja córka świetnie zaadaptowała się do zdalnej formy nauki. Siedząc sama przed komputerem, wie, że musi się skupić. Nie ma wokół niej czynników, które by ją rozpraszały. Pracuje bardzo rzetelnie i dzięki temu jej wyniki są lepsze. Staram się jej nie pomagać, aby mierzyła się z materiałem samodzielnie. Czasami ewentualnie prosi mnie o korektę czy sprawdzenie błędów. Jednak chciałbym zachować dyscyplinę – zaznacza Piotr Zelt.

Zwyciężczyni szóstej edycji programu rozrywkowego „Big Brother” zaznacza, że Polska pod względem jakości i skuteczności nauczania za pomocą e-learningów nadal pozostaje daleko w tyle za państwami anglojęzycznymi. Ma jednak nadzieje, że różnice te w przyszłości zaczną się zacierać.

– Dzieci z biedniejszych rodzin, nie stać na komputer. Mimo to musiały podczas kwarantanny uczyć się i odrabiać lekcje. W Polsce i biedniejszych krajach sytuacja jest gorsza niż w na przykład w Londynie. Tam większość społeczeństwa ma już swoje laptopy i nowoczesne telefony – mówi Magda Wójcik.

Anna Powierza przyznaje, że ucieszyła ją możliwość wzięcia udziału w akcji „EKO Pomoc ERP”. Zwraca uwagę, podarowanie dzieciom komputerów przyczyni się do ich rozwoju i sprawi, że w przyszłości będą miały większe szanse na znalezienie dobrze płatnej pracy. Córka aktorki ma dopiero 6 lat. Chociaż nauka w szkole jeszcze przed nią, już stara się rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Obecnie korzysta z możliwości dokształcania się przez internet. W konsekwencji aktorka może obserwować, jak zajęcia online wpływają na jakość kształcenia.

– Moja córka bierze udział w zdalnych zajęciach z angielskiego. Uwielbia te lekcje, ponieważ towarzyszą im różne gry i zabawy. Dobrze byłoby, gdyby wszystkie dzieci mogły pracować w ten sposób. Jednakże wiem, że e-learning wiąże się z różnymi problemami. Niekiedy ilość sprzętu w domach okazuje się niewystarczająca i rodzeństwo musi dzielić się jednym komputerem. Innym razem szkoła nie radzi sobie z ogarnięciem nowego systemu – zwraca uwagę Powierza.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi

Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.