Mówi: | Agnieszka Potocka |
Funkcja: | edukuje dzieci w domu |
Newsy
Domowe nauczanie alternatywą dla tradycyjnej szkoły
2014-01-09 | 06:15
Edukacja domowa to nauczanie dzieci przez rodziców lub opiekunów oraz wyznaczone przez nie osoby. Zajęcia odbywają się poza systemem edukacji szkolnej. Taka forma kształcenia jest dopuszczona w polskim systemie prawnym od 1991 roku. Nadal jednak nie cieszy się dużą popularnością. W Polsce takich rodzin jest około 500.
– Nauczanie domowe jest czasami mylone z indywidualnym tokiem nauczania. To nie ma nic wspólnego z byciem w szkole i przychodzeniem nauczycieli do domu. Dzieci są pod opieką rodziców. Nauczyciele mogą przychodzić, o ile rzeczywiście rodzice zdecydują się na taką formę nauczania domowego. Organizują to w taki sposób, jaki im pasuje – mówi Agnieszka Potocka, która zdecydowała się sama zająć edukacją swoich dzieci.
Podobnie jak w tradycyjnej placówce, najwyższą władzę w nauczaniu pozaszkolnym ma dyrektor. Ten, na wniosek rodziców może wydać zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poprzez edukację domową. Dyrektor także określa warunki spełniania obowiązku edukacji pozaszkolnej. Rodzice, którzy zdecydują się uczyć swoje dzieci, nie muszą mieć wykształcenia pedagogicznego.
– W szkole pracuje się na oceny. Ci słabsi uczniowie mają tam gorszy start i mniejsze możliwości, żeby się wykazać. Ich osiągnięcie na trójkę czy na czwórkę nie jest tym samym czym trójka czy czwórka ucznia na przykład bardzo zdolnego, który ma dużo lepsze możliwości w domu – wyjaśnia agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Agnieszka Potocka.
Dzięki takiej formie edukacji dziecko może się uczyć wszystkiego, co go ciekawi i w takim tempie, jakie jest dla niego najlepsze. Najwięcej dzieci w domu uczy się w Stanach Zjednoczonych. Jest ich aż 2,5 miliona. Tamtejszy system pozwala także na to, aby w ramach domowego nauczania ukończyć takie prestiżowe uczelnie jak Harvard i Princeton. W Polsce rodzice, którzy edukują swoje dzieci w domu, zrzeszają się w ramach dwóch stowarzyszeń - Edukacji Domowej i Edukacji w Rodzinie.
– Nauczanie domowe jest czasami mylone z indywidualnym tokiem nauczania. To nie ma nic wspólnego z byciem w szkole i przychodzeniem nauczycieli do domu. Dzieci są pod opieką rodziców. Nauczyciele mogą przychodzić, o ile rzeczywiście rodzice zdecydują się na taką formę nauczania domowego. Organizują to w taki sposób, jaki im pasuje – mówi Agnieszka Potocka, która zdecydowała się sama zająć edukacją swoich dzieci.
Podobnie jak w tradycyjnej placówce, najwyższą władzę w nauczaniu pozaszkolnym ma dyrektor. Ten, na wniosek rodziców może wydać zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poprzez edukację domową. Dyrektor także określa warunki spełniania obowiązku edukacji pozaszkolnej. Rodzice, którzy zdecydują się uczyć swoje dzieci, nie muszą mieć wykształcenia pedagogicznego.
– W szkole pracuje się na oceny. Ci słabsi uczniowie mają tam gorszy start i mniejsze możliwości, żeby się wykazać. Ich osiągnięcie na trójkę czy na czwórkę nie jest tym samym czym trójka czy czwórka ucznia na przykład bardzo zdolnego, który ma dużo lepsze możliwości w domu – wyjaśnia agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Agnieszka Potocka.
Dzięki takiej formie edukacji dziecko może się uczyć wszystkiego, co go ciekawi i w takim tempie, jakie jest dla niego najlepsze. Najwięcej dzieci w domu uczy się w Stanach Zjednoczonych. Jest ich aż 2,5 miliona. Tamtejszy system pozwala także na to, aby w ramach domowego nauczania ukończyć takie prestiżowe uczelnie jak Harvard i Princeton. W Polsce rodzice, którzy edukują swoje dzieci w domu, zrzeszają się w ramach dwóch stowarzyszeń - Edukacji Domowej i Edukacji w Rodzinie.
Czytaj także
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.