Mówi: | Agnieszka Kossakowska |
Funkcja: | kierownik regionalny marki Barbie |
Metamorfoza Barbie. Nowe lalki mają kaukaskie i afroamerykańskie rysy twarzy
Nowa linia lalek Barbie ma pokazywać dziewczynkom etniczną różnorodność świata. Wśród 23 modeli znalazły się lalki czarnoskóre, piegowate i z kręconymi włosami. Zmienił się także kształt stopy najpopularniejszej lalki świata – nowa Barbie może wreszcie nosić trampki i baleriny.
Od momentu powstania lalki Barbie minęło 56 lat. Przez ten czas – mimo krytyki ze strony środowisk feministycznych i niektórych psychologów – pozostawała ona ulubioną zabawką dziewczynek na całym świecie. Przeciwnikom nie podoba się konsumpcyjny styl życia Barbie oraz nierealne wymiary ciała, które mogą wpędzać w kompleksy bawiące się nimi dziewczynki. W 2015 roku Barbie przeszła metamorfozę, która jest odpowiedzią na potrzeby współczesnych dziewczynek pragnących posiadać lalki, z którymi mogłyby się identyfikować.
– Świat dookoła się zmienia i zmienia też się Barbie. Jak spojrzymy na nią dzisiaj, to ma zdecydowanie delikatniejszy makijaż, bardziej naturalne rysy i co jest taką ciekawostką – po raz pierwszy wyrzuca swoje szpilki, wskakuje w baleriny i nosi płaskie buty – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Agnieszka Kossakowska, kierownik regionalny marki Barbie.
Dotychczas kształt stopy Barbie sprawiał, że mogła ona nosić wyłącznie buty na wysokim obcasie. Nowe lalki mają płaskie stopy, zostały też wyposażone w wiele rodzajów sportowego obuwia, m.in. tenisówki, baleriny i sandały. Najważniejsza zmiana zaszła jednak w sferze kulturowej. Linia Barbie, która pojawi się na rynku w 2015 roku, to 23 lalki z czternastoma różnymi rysami twarzy i ośmioma kolorami skóry.
– Pojawią się lalki o rysach afroamerykańskich, kaukaskich, z kręconymi lub prostymi włosami, o cerze bardziej alabastrowej albo piegowatej. Wszystko po to, żeby pokazać tę różnorodność nie tylko w aspekcie mody i wyrażania siebie, lecz także poprzez różnorodność etniczną i kulturową – mówi Agnieszka Kossakowska.
Barbie zmienia się także w superbohaterkę. Dostępne na rynku nowe Barbie z linii Super Księżniczki ubrane są w wieczorową suknię i diadem, które łatwo zmieniają się w błyszczącą pelerynę oraz maskę super bohaterki. Wśród najmłodszych dziewczynek największą popularnością cieszą się lalki syrenki, księżniczki i wróżki. Starsze dziewczynki sięgają po lalki, które mogą ubierać w modne ubrania i kreować ich stylowy wizerunek.
– Jest też bardzo ciekawa grupa konsumentów Barbie, kolekcjonerów. Mamy specjalną linię właśnie dla fanów w każdym wieku. Są to niesamowite projekty, często tworzone we współpracy ze znanymi domami mody czy znanymi markami, jak Karl Lagerfeld czy Moschino, jest ich naprawdę bardzo dużo – mówi Agnieszka Kossakowska.
Lalkę Barbie stworzyła amerykanka Ruth Handler w 1958 roku. Kobieta zauważyła, że jej córka Barbara lubi wycinać z gazet sylwetki dorosłych kobiet, a następnie przebiera je i tworzy scenki rodzajowe. Handler zrozumiała, że obecne na rynku lalki bobasy nie spełniają do końca oczekiwań dziewczynek. Stworzyła więc lalkę będącą urzeczywistnieniem marzeń małych dziewczynek o życiu dorosłej kobiety.
Czytaj także
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-03-13: Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
- 2025-02-17: K. Śmiszek: Działania USA to atak na sądownictwo międzynarodowe. To zagrożenie dla praw ofiar zbrodni wojennych
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-18: Maciej Rock: „Must Be the Music” to jeden z moich ulubionych programów. Szczególnie wspominam Korę
- 2025-01-03: Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.