Mówi: | Kamil Kasiak |
Funkcja: | ekspert ogólnopolskiej kampanii Bezpieczny Maluch |
Przy zakupie fotelika samochodowego należy zwrócić uwagę na certyfikaty i wyniki testów zderzeniowych. 85 proc. z nich montowana jest nieprawidłowo
Źle wykonany i nieprawidłowo dobrany fotelik samochodowy nie tylko nie zapewni dziecku komfortu, lecz także ochrony. Dlatego przy zakupie fotelika – najlepiej w sklepie stacjonarnym, a nie przez Internet – warto zwrócić uwagę przede wszystkim na to, czy ma on wszelkie niezbędne certyfikaty i czy miał wykonywane testy zderzeniowe. Koniecznie trzeba go też przymierzyć go w samochodzie i sprawdzić, czy układa się pod kątem ok. 40 stopni. Ze statystyk wynika, że 85 procent fotelików dla dzieci montowanych jest nieprawidłowo.
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2016 roku w Polsce miały miejsce 2 973 wypadki drogowe z udziałem dzieci w wieku 0–14 lat. W zdarzeniach tych 72 dzieci poniosło śmierć, a 3 260 doznało obrażeń.
– Wypadki komunikacyjne mogą się zdarzyć w każdym momencie, nawet kiedy przewozimy dziecko w foteliku. Jednym z przykładów na to, jak ważny jest dobry fotelik, może być niedawny wypadek, jaki miał miejsce na autostradzie. Przy prędkości 120 km/h pękła w samochodzie opona i uderzył on czterokrotnie w inne pojazdy na drodze. Dziecko podczas tego wypadku nie doznało żadnego poważnego urazu. Praktycznie wyszło z tego zdarzenia bez szwanku, dzięki temu, że jechało w odpowiednim foteliku – mówi agencji Newseria Kamil Kasiak, ekspert ogólnopolskiej kampanii Bezpieczny Maluch.
Foteliki, które nie przechodzą żadnych testów, są ogromną pułapką. Nie wiemy bowiem, jak zachowają się one podczas wypadku.
– Odpowiedni fotelik to taki, który przechodzi testy bezpieczeństwa, czyli jest testowany pod katem tego, jak się zachowuje podczas wypadku, czy wytrzymuje wypadek i czy odpowiednio chroni dziecko. Fotelik musi być także dobrze dopasowany do samochodu. To bardzo ważne, ponieważ mamy różne skorupy fotelików, a fotele samochodowe też mają różne kształty, kąty pochylenia. To wszystko trzeba dopasować w sklepie, najlepiej pod okiem eksperta – tłumaczy Kamil Kasiak.
Choć ceny używanych fotelików kuszą na portalach aukcyjnych, to warto zainwestować w nowy sprzęt, by mieć gwarancję, że nie brał on udziału w kolizji i jest całkowicie bezpieczny. W sklepie stacjonarnym warto też poprosić eksperta, żeby przymierzył model, który chcielibyśmy zakupić do naszego samochodu.
– Nie należy zwracać uwagi głównie na wygląd czy cenę. Ważne, czy fotelik układa się pod odpowiednim kątem – a bezpieczny kąt dla dziecka w foteliku, mierząc od pionu, jest zbliżony do 40 stopni. Zwróćmy uwagę na to, czy fotelik zamontowany na siedzeniu jest stabilny i czy nie chwieje się na boki. Zwróćmy też uwagę na systemy bezpieczeństwa, w które jest wyposażony fotelik. Jednym z nich jest system LSP – to są takie teleskopy pneumatyczne, które pochłaniają energię powstałą podczas wypadku przy zderzeniu bocznym, dzięki czemu chroni dziecko przed urazami podczas takiego wypadku – wyjaśnia Kamil Kasiak.
Producenci radzą, by wybierać modele z 5-punktowymi pasami, bo są dużo bezpieczniejsze od tych z 3-punktowymi. Pasy powinny być pokryte miękkim materiałem chroniącym przed obtarciami. Ważna jest także ich odpowiednia regulacja. Najlepiej, aby wnętrze fotelika wykonane było z mikrofibry, bo zapewnia ona skórze dziecka doskonałą wentylację.
– Kolejną ważną rzeczą, którą niestety rodzice lekceważą, jest prawidłowe zapięcie dziecka w foteliku, czyli prawidłowe ściągnięcie uprzęży fotelika. Musimy tak zaciągnąć uprząż, żeby była ona napięta jak struna w gitarze. Nie zapinamy jej na grubą kurtkę – kurtkę należy zdjąć do fotelika. To są elementy, które zagwarantują naszemu dziecko bezpieczeństwo przy ewentualnym wypadku – mówi Kamil Kasiak.
Foteliki są podzielone według poszczególnych grup wagowych: 0 – dla dzieci o wadze do 10 kg, 0+ – dla dzieci o wadze 10–13 kg, I – dla dzieci o wadze 9–18 kg, II – dla dzieci o wadze 15–25 kg i III – dla dzieci o wadze 22–36 kg.
– Zwracajmy też uwagę na to, czy nasze foteliki pasują do naszego dziecka. Pierwszy zwykle kupujemy przed narodzinami malucha, natomiast po zakup drugiego, kiedy dziecko już wyrasta z pierwszego, najlepiej udać się z dzieckiem, by przymierzyć je do fotelika, a następnie przymierzyć fotelik do auta. Podobnie przy zakupie kolejnego – dodaje Kamil Kasiak.
Po zmianie przepisów w 2015 roku konieczność przewożenia pociech w fotelikach zależy od ich wzrostu. Dopóki dziecko nie będzie miało więcej niż 150 cm wzrostu, będzie musiało podróżować w taki właśnie sposób.
Czytaj także
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-11-29: W tym roku liczba nowych zakażeń wirusem HIV sięgnie w Polsce 2 tys. Większość z nich rozpoznawana jest na późnym etapie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
Artysta promuje obecnie swój najnowszy singiel zatytułowany „Szybkie tempo” i właśnie z taką prędkością od trzech lat podbija polski rynek muzyczny. Piosenkarz zdaje sobie jednak sprawę z tego, jakie wyzwania narzuca życie w ciągłym biegu, dlatego on sam, mimo że prężnie rozwija swoją karierę i czerpie ogromną radość ze śpiewania, od czasu do czasu zatrzymuje się i patrzy na to, co robi z innej perspektywy, by złapać tak potrzebny dystans. Wiktor Dyduła przyznaje bowiem, że w branży muzycznej nie brakuje osób, które skarżą się na zbyt duże obciążenie psychiczne i wypalenie zawodowe.