Newsy

Psycholog dziecięcy: edukacja genderowa powinna być obowiązkiem szkoły i państwa

2014-01-28  |  06:00
Warsztaty w szkołach związane z kulturowo-społeczną tożsamością płci, czyli gender, od kilku tygodni wzbudzają kontrowersje i dzielą opinię publiczną. Kościół i środowiska prawicowe krytycznie podchodzą do tego typu zajęć. Obawiają się ich rodzice, nauczyciele i radni z wielu miast. Tymczasem znana psycholog dziecięca dr Aleksandra Piotrowska uważa, że w genderowych lekcjach nie ma nic złego i powinny być one obowiązkowe w każdej szkole. Państwo powinno także zadbać o wprowadzenie nowych podręczników w oparciu o gender. 

Niektóre opcje polityczne traktują słowo seks i wszystko, co jest z tym związane, mniej więcej tak jak diabeł święconą wodę. Boją się tego niewiarygodnie. Doprowadzono do jakiejś zupełnie paradoksalnej i obłąkanej sytuacji – komentuje sprawę dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięca z Uniwersytetu Warszawskiego.

Ekspertka uważa, że zajęcia w szkołach w oparciu o naukowe podejście do gender są potrzebne, bo tradycyjny podział ról na kobiece i męskie nie sprawdza się w obecnych czasach i godzi w równość oraz poszanowanie wolności człowieka.

Chłopcy i dziewczynki mają dokładnie takie same prawa i dokładnie takie same możliwości. Nikt nie powinien twierdzić, że to obowiązkiem dziewczynki jest sprzątać, gotować i chuchać na ognisko domowe, a obowiązkiem chłopca jest w przyszłości królować – mówi  psycholog agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Jej zdaniem tylko szkoła może pokazać dzieciom, że mają równe prawa i wolność w wyborze tego, co chcą robić, bo w wielu domach wciąż funkcjonuje tradycyjny podział ról.

Wychowanie naszych dzieci jest konsekwencją naszych przekonań i naszych poglądów, z których całkiem spora część funkcjonuje u nas nieświadomie. Nie kontrolujemy tego na poziomie świadomym. Dochodzi zatem do takich paradoksów, że kobieta głosząca hasła równościowe, jeśli chodzi o traktowanie płci w swoim domu, jako matka w intuicyjny sposób przez całe lata różnicuje swoje zachowania wobec syna i wobec córki. Na przykład syn jest starszy o trzy lata od córki, a jednak to obowiązkiem córki jest, jak dzieci przychodzą ze szkoły, podgrzać i podać obiad braciszkowi. Następnie ma sprzątnąć ze stołu, bo to przecież dziewczynka – wyjaśnia psycholog dziecięcy.

Dr Piotrowska uważa, że o zajęcia genderowe w szkołach powinno zadbać państwo, przygotowując m.in. nowe podręczniki.

Obowiązkiem współczesnego państwa jest dbać o to, żeby bohaterami czytanek nie były tylko dziewczynki latające ze szczotami, sprzątające kuchnię, a chłopcy siedzący przy komputerze, bo to jest standard dzisiaj dla większości szkolnych podręczników – uważa dr Piotrowska – Czytanki szkolne, podręczniki muszą zawierać określone treści.
Na początku stycznia burzę wywołały warsztaty genderowe, które odbywały się w warszawskich szkołach. Organizatorem była Fundacja Wolontariat Równości. Olga Johann (PiS), radna i wiceprzewodnicząca Rady Warszawy napisała nawet pismo do prezydent Warszawy z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego rodzice nie są informowani o tego typu zajęciach i wyraziła zaniepokojenie tematem. Niedawno niektórzy poznańscy radni również zbuntowali się przeciw zajęciom gender, które mają być prowadzone przez stowarzyszenie „Jeden Świat" w tamtejszych podstawówkach. Krytycznie do tego typu zajęć podchodzą kościół i środowiska prawicowe. Przeciwko warsztatom gender w szkołach protestują również związkowcy z Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania „Solidarności”.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.