Newsy

Daria Ładocha: Każdy powinien znaleźć własną definicję ekologii. W mojej rodzinie oszczędzamy wodę i częściej wybieramy rower niż samochód

2021-08-19  |  06:40

Prezenterka zauważa, że trudno jest jednoznacznie zdefiniować słowo „ekologia”.  Pod tym pojęciem kryje się bowiem wiele postaw i zachowań, dzięki którym można zadbać o środowisko. Daria Ładocha zapewnia, że ona sama bardzo pilnuje tego, by członkowie jej rodziny oszczędzali wodę. Dzięki zagranicznym podróżom jej córki mogły się przekonać, jak trudno żyje się bez dostępu do bieżącej wody, i zrozumiały, że przez nierozsądne gospodarowanie zasobami również i w naszym kraju może jej kiedyś w kranach zabraknąć.

Daria Ładocha jest jedną z laureatek nagrody Skrzydła Ekologii 2021. Prezenterka zaznacza jednak, że jeśli coś robi w temacie ochrony środowiska, to nie dla sławy i poklasku. Każde działanie jest przemyślane i zawsze zgodne z jej przekonaniami.

– Ekologia to bardzo szeroki termin, do którego ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Ostatnio dzieci mnie zapytały, co dla mnie to oznacza, i powiem szczerze, że jest to pewien element higieny życia, takiego, w którym jesteśmy okej nie tylko ze środowiskiem, ale też z własną rodziną, z tym jak postępujemy, jak się zachowujemy. Wszystkie nasze działania, które są w rytmie ekologii, są tymi działaniami, które popieramy, z którymi chcemy się utożsamiać, więc ekologia to jest bardzo pojemny worek. Natomiast myślę sobie, że jeżeli każdy z nas znajdzie w tym swoją definicję, to ekologia będzie się szerzyć, dlatego że my będziemy w zgodzie z nią bardziej niż ktoś, kto wynalazł ten termin i zdefiniował – mówi agencji Newseria Lifestyle Daria Ładocha.

Prezenterka stara się przekazywać dobre nawyki proekologiczne swoim dzieciom. W każdej sytuacji tłumaczy im, co mogą zrobić, by zadbać o środowisko i jakich wyborów dokonywać. Zachęca je więc do segregowania śmieci, ograniczania zużycia plastiku, do przejażdżek rowerowych i zakręcenia kranu podczas mycia zębów.

– Nie powiem, że to jest łatwe i oczywiste. Ale myślę sobie, że pokazywanie dzieciom świata takim, jaki jest, np. byliśmy na Sardynii, gdzie była susza, i nagle się okazuje, że nie ma wody, nie możemy się wykąpać, nie możemy użyć jej w toalecie. I nagle moje dzieci mówią: okej, to nie jest tak, że woda zawsze leci strumieniem. To spowodowało, że one już nigdy nie zostawią tej wody otwartej w momencie, kiedy myją zęby – mówi Daria Ładocha.

Dziś jesteśmy jeszcze w uprzywilejowanej pozycji i nie musimy się martwić o dostęp do wody, ale z każdą dekadą ilość tej możliwej do wykorzystania zmniejsza się. Jeżeli więc nie zmienimy swoich przyzwyczajeń, za jakiś czas może stać się ona towarem deficytowym. Dlatego też warto o tym głośno mówić i tę wiedzę przekazywać najmłodszym, żeby wiedziały, że ekologia to nie tylko pusta definicja.

– Ja stawiam na to, żeby mniej podręcznika, więcej świata. W momencie, kiedy tego dotkną, poczują wszystkimi zmysłami: oko, ucho, dotyk, to wtedy to jest zupełnie inna historia. I wtedy ta ekologia zaczyna być ekologią przez prawdziwe E – mówi prezenterka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.