Newsy

Eksperci Instytutu Żywności i Żywienia: owoce i warzywa powinny stanowić połowę dziennego jadłospisu

2016-05-20  |  06:00
Mówi:prof. Wiktor Szostak
Funkcja:specjalista z zakresu chorób wewnętrznych i dietetyki
Firma:Instytut Żywności i Żywienia, członek Rady Naukowej Twoja Klinika
  • MP4
  • Codzienna dieta powinna być bogata w witaminy, składniki mineralne, wapń, wysokowartościowe białko i wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-6 i omega-3. Naukowcy z Instytutu Żywności i Żywienia zachęcają jednak przede wszystkim do spożywania jak największej ilości warzyw i owoców oraz regularnej aktywności fizycznej. Ma to duże znaczenie w profilaktyce miażdżycy, nowotworów i choroby Alzheimera.

    By zapobiegać rozwojowi groźnych chorób i utrzymać organizm w dobrej kondycji, trzeba codziennie dostarczać mu kilkudziesięciu składników odżywczych. Dlatego konieczne jest włączenie do swojego menu wielu produktów o zróżnicowanych właściwościach. 

    – Wprowadziliśmy warzywa i owoce do podstawy najnowszej Piramidy Żywienia dla podkreślenia, że ich spożycie jest bardzo ważne i powinno być większe niż aktualnie w Polsce się praktykuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle prof. Wiktor Szostak, specjalista z zakresu chorób wewnętrznych i dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, członek Rady Naukowej Twoja Klinika.

    Ta zmiana podyktowana jest m.in. dużą liczbą publikacji, które dowodzą głównej roli warzyw i owoców w profilaktyce miażdżycy. Te produkty są również bardzo ważne w zapobieganiu rozwojowi takich schorzeń, jak zwyrodnienie plamki żółtej na dnie oka czy zaćma. Dlatego warzywa i owoce muszą być spożywane jak najczęściej i w jak największej ilości. Powinny stanowić co najmniej połowę codziennego menu. Ważne są także właściwe proporcje: ¾ – warzywa i ¼ – owoce.

    Co najmniej 400 gramów warzyw i owoców z przewagą warzyw, daje nam szansę uniknięcia zawału serca, a być może również i innych groźnych chorób takich, jak choroba niedokrwienna serca, jak nowotwory, jak choroba Alzheimera i wiele innych chorób cywilizacyjnych – mówi prof. Wiktor Szostak.

    Produkty zbożowe powinny być spożywane w ilościach odpowiadających zapotrzebowaniu energetycznemu. Przy zapotrzebowaniu 1500 kcal dziennie zaleca się 5 porcji po 100 kcal, czyli na przykład 5 kawałków chleba pełnoziarnistego o wadze 40 g. Do codziennego menu trzeba też dołączyć co najmniej 500 ml mleka. Preferowane są fermentowane produkty mleczne takie, jak jogurt, kefir oraz sery. Są one głównym źródłem wapnia. W następnej grupie żywieniowcy umieścili ryby, mięso, drób, jaja i nasiona roślin strączkowych. Ich wspólną cechą jest wysoka zawartość wysokowartościowego białka. Na wierzchołku piramidy znajdują się tłuszcze. Preferowane są oleje roślinne zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-6 i omega-3. Są to głównie oleje rzepakowy i sojowy. Zalecone spożycie wynosi 2 łyżki stołowe dziennie.

    U podstawy Piramidy Żywienia 2016 zostały także zaznaczone różne formy aktywności fizycznej dla przypomnienia, że pomaga ona w profilaktyce otyłości, cukrzycy i miażdżycy.

    Podkreślamy duże znaczenie aktywności fizycznej. Ta aktywność fizyczna powinna być codzienna. Człowiek o umiarkowanej aktywności w pracy powinien jeszcze poświęcić co najmniej godzinę dziennie na jakieś inne ćwiczenia fizyczne – mówi prof. Wiktor Szostak.

    Ważny jest każdy rodzaj aktywności, zarówno bieganie, jazda na rowerze, jak i spacery czy wchodzenie po schodach. Istotne, żeby wysiłek był regularny. Powoduje on wydzielanie korzystnych dla zdrowia substancji i dobrze wpływa na przemianę materii. Działa podobnie jak cenne składniki pokarmowe, wchodzi z nimi w korzystne interakcje, chroni przed nadwagą i otyłością.

    Badania naukowe dotyczące wszystkich krajów świata potwierdzają, że grozi nam epidemia otyłości i to głównie otyłości brzusznej. Już w Polsce w badaniach populacyjnych mamy zarejestrowany wyraźny wzrost odsetka dzieci otyłych, a otyłość zaczynająca się u dziecka jest szczególnie groźna, bo z wiekiem ona się coraz bardziej rozwija ze wszystkimi groźnymi skutkami, w szczególności ze skłonnością do chorób układu krążenia – tłumaczy członek Rady Naukowej Twoja Klinika.

    Zgodnie z nowymi wytycznymi żywieniowców spożycie mięsa, zwłaszcza czerwonego, i przetworzonych produktów mięsnych powinno być ograniczone do 0,5 kg tygodniowo. Tłuszcze zwierzęce warto zastępować olejami roślinnymi. Trzeba też unikać cukru, słodyczy i soli.

    Czytaj także

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Gwiazdy

    Małgorzata Leitner: To, że byłam modelką, to jest mit, który funkcjonuje od lat w mediach. Z wykształcenia jestem ekonomistką

    Małgorzata Leitner jest założycielką i prezesem agencji Avant Management. Od 13 lat promuje modelki i gwiazdy showbiznesu. Ma na swoim koncie współpracę m.in. z Kasią Struss, Magdaleną Mielcarz, Sandrą Kubicką, Anną Jagodzińską, Karoliną Pisarek i Joanną Krupą. Menadżerka tłumaczy, że każdemu swojemu podopiecznemu wytycza indywidualną ścieżkę kariery i na każdego ma inny pomysł. Intuicja rzadko ja zawodzi, a artyści mogą na nią liczyć zawsze, nawet wtedy, kiedy przytłaczają ich prywatne problemy.

    Gwiazdy

    Kamila Porczyk: Jeśli byłaby propozycja z „Playboya”, to na pewno rozważyłabym ją pozytywnie. Świetnie czuje się we własnym ciele i lubię je pokazywać

    Mistrzyni fitness przez wiele lat ciężko pracowała na swoją figurę i dziś nie ma się czego wstydzić. Jest świadoma tego, że szczupła, zgrabna i wysportowana kobieca sylwetka pobudza męskie zmysły. Ona sama nie ma żadnych oporów, by pokazywać swoje ciało światu, gdyby więc padła propozycja sesji dla „Playboya”, przyjęłaby ją bez wahania.

     

    Zdrowie

    Lepsze wyniki w leczeniu cukrzycy możliwe dzięki nowoczesnym metodom pomiaru glikemii. Dostęp do systemu skanowania na razie ograniczony do dzieci i młodzieży w wieku 4–18 lat

    Nie ma skutecznej walki z cukrzycą bez systematycznej samokontroli pacjentów. Regularne monitorowanie poziomu glikemii sprzyja wyrównaniu metabolicznemu i redukuje ryzyko wystąpienia groźnych powikłań. Jest jednak czasochłonne, bolesne i inwazyjne, dlatego wielu chorych rezygnuje z jego wykonywania. Rozwiązaniem są nowoczesne systemy monitorowania, niewymagające kilkakrotnego nakłuwania palca w ciągu dnia, a jednocześnie dające lepsze wyniki: ciągły zapis poziomu glukozy oraz możliwe kierunki jego zmian. W Polsce dostępne są jednak wyłącznie dla niewielkiej grupy pacjentów.

    Robotyka i SI

    Opracowana przez Polaków „opaska życia” udoskonali opiekę na SOR-ach. Rozwiązanie jest już testowane w szpitalach

    Szybkie wykrycie pogorszenia parametrów życiowych czy upadku u pacjentów przebywających na szpitalnych oddziałach ratunkowych będzie możliwe dzięki specjalnej opasce stworzonej przez polski start-up. Dzięki udoskonaleniu i zautomatyzowaniu systemu triage można odciążyć personel medyczny i skierować go do pacjentów wymagających pilnej opieki medycznej. Coraz więcej inteligentnych rozwiązań sprawdza się w zastosowaniu u chorych przebywających na SOR-ach.