Mówi: | Judyta Fibiger (reżyserka) Tomasz Ossoliński (projektant) Dominika Kulczyk (założycielka i prezes Kulczyk Foundation) |
Film o projektancie Tomaszu Ossolińskim na ekranach kin
Na ekrany kin wszedł film dokumentalny przedstawiający kulisy pracy Tomasza Ossolińskiego – jednego z najlepszych polskich projektantów, który od 20 lat niezmiennie pozostaje w czołówce polskiej mody. Reżyserka Judyta Fibiger wybrała Ossolińskiego na bohatera swojego filmu ze względu na jego imponujący warsztat krawiecki i filmowe predyspozycje. Dzięki temu widzowie mają okazję nie tylko przyjrzeć się z bliska sylwetce projektanta, lecz także poznać takie nieznane dotąd fakty, jak to, że swój pierwszy pokaz miał w wieku zaledwie 16 lat.
Autorka filmu, Judyta Fibiger, zdecydowała się zrobić film o Tomaszu Ossolińskim ze względu na jego osiągnięcia, talent i warsztat. Przy okazji okazało się, że projektant ma ciekawą osobowość, odznacza się charyzmą, co jest bardzo ważne dla filmu. Praca z Tomaszem Ossolińskim to dla reżyserki drugie spotkanie z modą na planie filmowym.
– Ten pomysł był kontynuacją mojego pierwszego filmu „Political dress”, który opowiadał o historii mody w czasach PRL-u. Tym razem chciałam pokazać kogoś, kto jest teraz ważny przez to, że jest rzemieślnikiem, że jest prawdziwym krawcem. Poczułam, że Tomasz jest jedną z nielicznych osób ze swojego pokolenia, który ma tak niesamowity warsztat, że nadaje się na film – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Judyta Fibiger, reżyserka filmu „Tomasz Ossoliński. Before the show”.
Swój film Fibiger określa mianem intymnego portretu projektanta, który nie opiera się na sensacjach, lecz na istotnych szczegółach z jego życia jako twórcy mody i człowieka w ogóle. Tomasz Ossoliński sam wyjawia w obrazie te tajemnice, które mogą ujrzeć światło dzienne. Reżyserka przyznaje, że nie spodziewała się, że projektant będzie aż tak dobrym materiałem na filmowego bohatera.
– To jest historia człowieka, który ma ogromny warsztat i jest profesjonalistą. Na początku nie byliśmy przyjaciółmi, trochę się badaliśmy. To nie jest film dwojga przyjaciół, którzy się bardzo dobrze znają. Szczerze mówiąc nie wiedziałam, że mam aż tak dobry materiał na film. Tomasz jest na tyle sprawny, że często pracował pode mnie, wiedział, czego ja potrzebuję. To była taka bardzo profesjonalna więź – dodaje Judyta Fibiger.
Projektant ujawnia w filmie między innymi to, że pierwszy pokaz miał w wieku lat 16. Zdecydował się powiedzieć o tym dopiero teraz, bo uznał, że moment pracy nad filmem jest do tego najbardziej odpowiedni. Przyznaje, że wciąż pamięta emocje, które mu towarzyszyły podczas tamtego pokazu i że w zasadzie wciąż go nie opuszczają.
– Te emocje są nadal strasznie bliskie każdemu aktowi tworzenia pokazu. Pamiętam, że to wszystko zawsze mnie stresowało i mam nadzieję, że dopóki będę miał ten stres, to tak długo będę to robił. Bo jak się pozbędę tego stresu i wpadnę w rutynę, to przestanę to robić – mówi Tomasz Ossoliński
Grażyna Szapołowska, muza i przyjaciółka Tomasza Ossolińskiego, wystąpiła w zwiastunie filmu. Od lat nie opuszcza żadnego pokazu projektanta, więc nie mogło jej także zabraknąć na pierwszym pokazie filmu, który wzbudził w niej duże emocje.
– To było coś niesamowitego, dlatego że czuło się bardzo intensywną energię, która była rozliczeniem tych 20 lat. Podbija moc tych strojów, moc ich przekazu i wyjątkowa artystyczność tego wszystkiego, co zobaczyliśmy. To były obrazy, rzeźby, rzeczywiście coś pięknego – wyznaje Grażyna Szapołowska.
Film dokumentalny „Tomasz Ossoliński. Before the show” można oglądać w kinach od 13 czerwca. Jego reżyserką jest Judyta Fibiger, która ma już na swoim koncie produkcję związaną z modą – film „Political dress” z 2011 roku. Fibiger jest też producentką wykonawczą filmu „Beats of freedom” (2010).
Czytaj także
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-09-30: Grzegorz Krychowiak: Wydaje mi się, że Wojtek Szczęsny zrezygnował z gry w reprezentacji, bo po prostu stwierdził, że już mu się nie chce
- 2024-10-01: Margaret: Wymowa języka francuskiego jest dla mnie bardzo wymagająca. Teraz znowu zaśpiewam w tym języku i mam nadzieję, że pójdzie mi lepiej
- 2024-09-18: Magda Bereda: Boję się o moich znajomych z Wrocławia. Dostali ostrzeżenie, że może ich zalać
- 2024-09-19: Muzycy zespołu Enej: Technika i budżety od wielkiej powodzi sprzed 27 lat poszły w górę. A jednak nadal nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z żywiołem i go przewidzieć
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
- 2024-10-02: J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Żywienie
Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
Uczestnicy „Azja Express” przyznają, że jeśli chodzi o kulinarną stronę wyprawy, to mają różne doznania i spostrzeżenia. Jedne smaki przypadły im do gustu, inne – w ogóle, a czasami nawet nie było kiedy się zatrzymać i zjeść coś konkretnego. Jan Błachowicz docenia, że mieszkańcy tamtych terenów dzielili się z nimi jedzeniem i częstowali ich, czym tylko mogli, bo za jednego dolara, podobnie jak w Polsce, można tam kupić jedynie drożdżówkę.
Konsument
Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
Już 97 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady – wynika z badania SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton. To o 5 pkt proc. więcej niż w 2023 roku. Rośnie również świadomość dotycząca recyklingu kartonów do płynnej żywności, a 58 proc. osób deklaruje, że prawidłowo wyrzuca je do żółtego pojemnika. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości co do tego, jak segregować poszczególne odpady do konkretnych pojemników. – Frakcje z poszczególnych pojemników są niekiedy zanieczyszczone innymi odpadami, co utrudnia proces sortowania i obniża jakość surowca do recyklingu – ocenia Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.
Konsument
Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
Smartfony, monitory komputera, telewizory podłączone do sieci lub konsoli do gier mogą negatywnie wpływać na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne – twierdzą lekarze. Dodatkowo nadużywanie elektronicznych gadżetów może niekorzystnie wpływać na nawyki żywieniowe. Między innymi z tego powodu coraz więcej mówi się o potrzebie higieny cyfrowej. Jej brak może prowadzić do poważnych konsekwencji.