Newsy

Grażyna Szapołowska: Aby dostać skrajną rolę, to trzeba być Charlize Theron i mieszkać w Stanach Zjednoczonych. W naszym kraju myśli się schematami

2021-08-05  |  06:17

Grażyna Szapołowska stworzyła niezapomniane kreacje aktorskie w filmach wielu wybitnych polskich reżyserów, m.in. Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Kieślowskiego, Filipa Bajona i Magdaleny Łazarkiewicz. Mimo wielu sukcesów i nagród gwiazda czuje jednak pewien niedosyt. Chodzi o to, że polscy twórcy filmowi przede wszystkim eksponowali jej urodę, czyniąc z niej czołową amantkę polskiego kina. Ona natomiast sama zawsze marzyła o tym, by zagrać kogoś zupełnie innego.

Reżyserzy najczęściej powierzali Szapołowskiej role pięknych, zmysłowych i eleganckich kobiet, które bez problemu mogą zdobyć każdego mężczyznę. Gwiazda przekonuje jednak, że jej aktorski potencjał nie został do końca wykorzystany. Ze swoją paletą umiejętności z powodzeniem mogłaby bowiem zagrać czarny charakter, postać kontrowersyjną, niejednoznaczną i skomplikowaną.

– Aby dostać taką rolę, to trzeba być Charlize Theron i mieszkać w Stanach Zjednoczonych. Tam się dostaje takie role, zupełnie skrajne. Natomiast u nas,  w naszym kraju myśli się schematami – mówi Grażyna Szapołowska.

Aktorka ma jednak nadzieję, że jej talent i nieprzeciętną osobowość dostrzegą jeszcze twórcy hollywoodzkich produkcji.

Nie marzę, to się zdarzy – mówi.

Grażyna Szapołowska zaznacza, że w zasadzie to w polskim kinie już nie czeka na taką charakterystyczną rolę. Teraz realizuje się na innych płaszczyznach.

– Staję już po drugiej stronie kamery. Na razie wyreżyserowałam dwie opery we Wrocławiu, trochę piszę, wznowiłam życie swojej płyty „Kochaj mnie”, która o dziwo zaczęła żyć swoim życiem w mediach społecznościowych – mówi aktorka.

Gwiazda ciągle stawia na swój rozwój i próbuje swoich sił w różnych dziedzinach. Niedawno postanowiła poznać zasady jednej z najpopularniejszych gier strategicznych.

– Marzę o tym, żeby zacząć dobrze grać w szachy, więc zaczynam się uczyć tej gry internetowo, bo jestem w wieku, w którym trzeba cały czas ćwiczyć swój mózg, więc gra w szachy może dobrze robić, podobnie jak gra w punto banco czy brydża. I coraz częściej spotykam się ze znajomymi, z którymi staramy się zaprzyjaźnić poprzez brydża, może coś nas połączy – dodaje Grażyna Szapołowska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.

Prawo

Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.