Newsy

Leszek Lichota: Na planach polskich produkcji ludzie zaczęli być bardziej skupieni na swojej robocie. Skończyły się anegdotki i pogaduszki

2019-10-10  |  06:16

Leszek Lichota z dużym zaciekawieniem obserwuje organizację pracy na planach polskich produkcji i dostrzega widoczną zmianę na plus. Jego zdaniem osoby odpowiedzialne za poszczególne kwestie bardziej skupiają się na swoich zadaniach, grafik na poszczególne dni jest wypełniany zgodnie z założeniami i wszyscy dokładają wszelkich starań do tego, by efekt końcowy był jak najlepszy. Aktor chwali też coraz bardziej wciągające i przemyślane scenariusze, które skutecznie wypierają buble pisane w pośpiechu na kolanie. 

Leszek Lichota przyznaje, że od jakiegoś czasu komfort pracy na planie polskich produkcji systematycznie się poprawia. Jest większa dbałość o szczegóły, są konsultacje merytoryczne i więcej czasu na dopracowanie pewnych kwestii.

Ostatnio brałem udział w produkcjach, gdzie było dużo czasu na realizację, były duże środki i duży potencjał ludzki na to, żeby zrobić coś jakościowego. I tutaj widzę pewną zmianę. Porównując np. poprzednie produkcje, w których miałem szansę uczestniczyć, to teraz nagle stało się coś takiego, że ludzie zaczęli być bardziej skupieni na swojej robocie. Przestało się anegdotki opowiadać, pogaduszki, tylko każdy ma swoją funkcję i stara się ją wypełniać profesjonalnie – mówi agencji Newseria Leszek Lichota.

Aktor niezwykle ceni sobie z góry ustalony harmonogram pracy i dyscyplinę na planie. Jego zdaniem priorytetowego zadania w żadnym razie nie powinny tu przesłaniać towarzyskie pogaduszki czy załatwianie jakichś prywatnych biznesów.

 Kiedyś to bywało tak, że wszyscy jesteśmy kolegami, koleżankami, a przy okazji sobie zrobimy jakiś filmik. A teraz na planie jest tak: dobra, ja jestem od tego, ja robię to, nie zawracam tobie głowy, nie przeszkadzam ci w twoim, czekam, kiedy będę potrzebny, a nie chodzę sobie bez sensu i przeszkadzam. Więc pod tym względem robi się to coraz bardziej profesjonalne, jak również sama materia, czyli scenariusz. Staramy się robić to coraz ciekawiej i lepiej ucząc się oczywiście na jakichś wzorcach, które podglądamy – mówi Leszek Lichota.

Lichota chciałby, żeby polskie seriale były nie tyle kalką zagranicznych produkcji, ile marką samą w sobie. Jego zdaniem warto się skupić na dobrych scenariuszach, wypracować oryginalny sposób realizacji i przyciągnąć widza ciekawą fabułą oraz dobrą obsadą aktorską.

Mam nadzieję, że nasze seriale będą bardziej słowiańskie. Zachłysnęliśmy się amerykańskim kinem, amerykańskimi serialami, brytyjskimi również, na razie się uczymy, natomiast mam nadzieję, że znajdziemy własny język. Weźmiemy od nich to, co najlepsze, czyli może pewnego rodzaju budowanie napięcia i suspens, natomiast historie, mam nadzieję, że będziemy opowiadać tu, nasze, współczesne, nie będziemy musieli kopiować. Jeszcze trochę kopiujemy, ale mam nadzieję, że znajdziemy tematy, które będą ciekawe dla nich, bo będą inne, a nie będą ich kopią – tłumaczy Leszek Lichota.

Leszka Lichotę można teraz oglądać w drugiej części „Pułapki”, gdzie wciela się w rolę komisarza „Czarnego”. Wśród widzów serial już zaskarbił sobie miano „ambitnego”. Aktor nie ma wątpliwości, że tego typu produkcji powinno być na rynku coraz więcej.

– Czy „Pułapka” jest ambitnym serialem, nie wiem, na pewno ma ambicję do tego, żeby być na poziomie, do którego widz się przyzwyczaił, oglądając seriale w sieci. I myślę, że to jest bardzo dobry kierunek i krok. Czy to się udało, nie wiem, mam nadzieję. Wszyscy o to walczyli, począwszy od scenarzystów, którzy starali się pisać każdy odcinek tak, żeby zostawić widza w niepewności, jak się to dalej potoczy, łącznie z nami na planie: z reżyserem, operatorem i aktorami, którzy znając te intrygi, staraliśmy się jak najbardziej mylić tropy. No, ale najważniejszy jest tu montaż, jak to zostanie pokazane – mówi Leszek Lichota.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.