Mówi: | Rafał Rutkowski |
Funkcja: | aktor |
Rafał Rutkowski: Karierę w aktorstwie nierzadko robią ludzie o mniejszym talencie, a wybitnie utalentowani często przepadają
Według Rafała Rutkowskiego absolwenci szkół filmowych i aktorskich nie mają łatwego startu. W tej branży trudno się bowiem przebić, a skończone studia, talent i predyspozycje nie zawsze są przepustką do sławy. Bywa, że większe wzięcie mają osoby, które nie mają zawodowego przygotowania, ale są pewne siebie, charyzmatyczne i nie boją się ryzyka, jakie niosą ze sobą zmiany. Doświadczony aktor radzi młodszym kolegom, by nie czekali biernie na telefon od producenta czy reżysera, tylko sami wymyślali jakieś projekty i swoim działaniem udowadniali, że warto w nich zainwestować.
Rafał Rutkowski podkreśla, że lista młodych, zdolnych polskich aktorów z każdym rokiem się wydłuża, a projektów, w których mogliby pokazać swój potencjał, nie przybywa. On sam zna branżę od podszewki i doskonale wie, że aktorstwo to ciężki kawałek chleba. Nic nie jest pewne i nic nie jest dane raz na wiele lat. Ciągle od nowa trzeba się starać o kolejne projekty i udowadniać swoje umiejętności. Ważna jest tutaj przede wszystkim determinacja i upór w dążeniu do celu, bo nie każdy od razu po studiach gra wymarzone role. Poza tym, by dostać angaż, trzeba być nie tylko zdolnym, lecz przede wszystkim przebojowym. Często też na castingach odpadają aktorzy, którzy nie zawsze są słabsi, ale którzy po prostu nie wpisują się w wyobrażenie twórcy filmu.
– Przebić się w zawodzie aktora jest bardzo trudno, bo tych aktorów jest moim zdaniem za dużo, a pracy nie jest aż tyle, bo Polska jest bardzo małym rynkiem. Poza tym często ludzie niezwiązani z branżą patrzą na filmy czy seriale i mówią, że ciągle widzą te same twarze. Okazuje się, że ludzie teoretycznie o mniejszym talencie robią karierę w tej branży, a ludzie wybitnie utalentowani często przepadają, ponieważ nie mieli siły przebicia, hartu ducha czy po pierwszej porażce się poddawali i zarzucali aktorstwo na kołku – mówi agencji Newseria Lifestyle aktor.
Rafał Rutkowski tłumaczy, że nawet doświadczeni aktorzy z bogatym portfolio wciąż muszą walczyć o kolejne role czy projekty, a co dopiero ci, którzy nie mają na swoim koncie żadnych znaczących ról. Przed nimi niezwykle trudne zadanie, by zainteresować swoją osobą producentów, a kiedy już dostaną propozycje współpracy – nie zawieść ich oczekiwań.
– Młodzi aktorzy przede wszystkim szukają teraz pracy i to jest podstawa, bo tych aktorów, o dziwo, produkujemy bardzo dużo, a miejsca i roboty nie jest za dużo. Najważniejsze dla nich jest teraz cały czas szukanie wyzwań i możliwości. Jest ich teoretycznie sporo: teatr, kino, telewizja, dubbing i mnóstwo innych projektów. Każda forma jest dla nich, jeżeli motywuje ich do pracy. Tak naprawdę chyba najważniejsza jest siła charakteru i pracowitość – mówi Rafał Rutkowski.
Aktor podkreśla, że oczywiście można wierzyć w to, że prawdziwy talent wcześniej czy później obroni się sam, ale po co tracić czas. Lepiej go wykorzystać na dalszy rozwój, dodatkowe warsztaty czy prywatne projekty. Szybciej zostanie zauważony ten, kto coś robi, niż osoba biernie czekająca na swoją szansę.
– Pamiętam, jak zaczynałem, to braliśmy sprawy we własne ręce. Założyliśmy Teatr Montownia i działaliśmy w zupełnym offie, bo nie chcieliśmy czekać na telefon, na propozycje. Przebije się ten, kto nie czeka na telefon, nie czeka na szansę, tylko sam ją sobie organizuje, sam szuka, sam kreuje projekty, sam się zgłasza – mówi Rafał Rutkowski.
Rafał Rutkowski wziął pod swoje skrzydła młodych twórców, którzy chcą spróbować fascynującej, ale i trudnej formy, jaką jest stand-up comedy. Efektem tej współpracy jest show pt. „Bez granic”, który można oglądać w Teatrze WARSawy.
Czytaj także
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-11-13: Katarzyna Dowbor: Mamy z synem umowę, że nie rozmawiamy o pracy. Cieszę się, że został ciepło przyjęty przez widzów TVN i ma dobre wyniki oglądalności
- 2024-10-09: Qczaj: Siedem lat temu pod wpływem jesiennej chandry rozpocząłem swoją karierę. Teraz dostaję od życia dużo fajnych niespodzianek
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-10-08: Magda Bereda: Chcę się totalnie poświęcić muzyce. Właśnie Piotr Rubik w Miami, a ja w Warszawie tworzymy wspólną płytę
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.