Newsy

J. Kwaśniewska: Pożyczki ogromnym problemem wśród osób starszych. Szczególnie tzw. chwilówki

2014-11-18  |  06:50

W Polsce ponad 130 tys. seniorów jest zadłużonych w bankach. W 2013 roku liczba zadłużonych emerytów wzrosła aż o jedną piątą w stosunku do roku poprzedniego. Rośnie także liczba egzekucji komorniczych rent i emerytur. Przyczyną jest zbytnia naiwność pożyczkobiorców oraz nieumiejętne czytanie umów bankowych. W uświadamianiu seniorów ma pomóc kampania społeczna „Bo jeden podpis może przekreślić drugą młodość”.

Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że aż 11 proc. osób biorących kredyty ma co najmniej 65 lat. W 2013 roku łączny dług polskich seniorów wynosił 495 mln zł, a średnie zadłużenie przypadające na jednego emeryta to ponad 5,1 tys. zł. W całej Polsce zadłużonych jest 135 tys. starszych osób.

Dla banku seniorzy są dobrymi klientami, bowiem biorą niewysokie pożyczki i rzetelnie je spłacają, tak długo jak mają stabilną sytuację finansową. Często emeryci biorą kredyty, aby pomóc rodzinie. Zdarza się jednak, że bliscy wymuszają pożyczkę, obiecując spłacanie rat, po czym nie wywiązują się z umowy. Spłaty długu bank domaga się od pożyczkobiorcy, czyli emeryta.

– Ogromnym problemem wśród osób starszych jest korzystanie z różnego rodzaju pożyczek, tzw. chwilówek,  czy branie kredytów bez dokładnego przeczytania warunków. Rzeczą nie do przyjęcia jest to, że te osoby, które żyją z bardzo niewielkich kwot, uzyskiwanych w formie emerytur czy rent inwalidzkich (średni poziom świadczeń to 1,7 tys. zł), są bardzo często namawiane do brania kredytów, pożyczek. Te osoby często nie mają świadomości, że potem muszą spłacić o wiele większe kwoty i że prawdopodobnie nie spłacą tych zaciągniętych zobowiązań do końca życia – mówi Jolanta Kwaśniewska, prezes Fundacji „Porozumienie Bez Barier”, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

Emerytom chce pomóc Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej we współpracy z Krajową Radą Komorniczą. Wspólnie organizują kampanię „Bo jeden podpis może przekreślić drugą młodość”, która rozpoczęła się 15 listopada. Na potrzeby akcji stworzono „Dekalog”, w którym zawarte zostały zasady bezpiecznego zarządzania własnym majątkiem.

Pierwszy punkt jest najbardziej istotny – pożyczaj z głową. Każdy z nas może pożyczać pieniądze, bo czasem znajdujemy się w takich sytuacjach, że musimy to zrobić. Nie ma nic złego w pożyczaniu gotówki, pod warunkiem że wiadomo, od kogo i na jakich zasadach. Im lepiej brzmi proponowana oferta, tym uważniej należy czytać to, co z reguły jest dopisane małym druczkiem. To może spowodować, że znajdziemy się w znacznie trudniejszej sytuacji, niż gdybyśmy poszli do najbardziej renomowanych banków – mówi Jolanta Kwaśniewska.

W ramach kampanii 20 listopada podczas IV Dnia Otwartego Komorników, w przeszło 500 placówkach na terenie całego kraju, będzie można zgłosić się do komorników, którzy wytłumaczą, na czym polega sensowne branie kredytów oraz podpowiedzą, jak wyjść z zadłużenia. Uczestnicy dnia otwartego otrzymają także porady, jak współpracować z komornikiem, oraz dowiedzą się, jaka część świadczeń emerytalno-rentowych może zostać objęta egzekucją komorniczą. Z danych ZUS wynika, że w 2013 roku znacząco wzrosła liczba interwencji komorniczych mających na celu zajęcie renty lub emerytury na poczet długu. W bydgoskim oddziale ZUS egzekucją komorniczą objętych jest blisko 13 tys. emerytur i rent, o 2 tys. więcej niż w roku ubiegłym. W oddziale ZUS w Lublinie zajętych jest ponad 6,5 tys. świadczeń emerytalno-rentowych, a w Rzeszowie – 2 tys.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.