Newsy

Obroty ze sprzedaży dzieł sztuki na aukcjach przekroczyły 15 mld dolarów. To 300 proc. więcej niż 10 lat temu

2015-04-08  |  06:30
Mówi:Karolina Nowak
Funkcja:zarządzająca inwestycjami w dzieła sztuki
Firma:Wealth Solutions
  • MP4
  • Po raz pierwszy w historii obroty na światowym rynku sztuki przekroczyły 15 mld dol. Rynek wzrósł w stosunku do roku ubiegłego o 26 proc., ale w ciągu ostatniej dekady obroty wzrosły o 300 proc. Na aukcjach sprzedano rekordową liczbę ponad pół miliona dzieł sztuki. 80 proc. to transakcje poniżej 5 tys. dolarów, ale najdroższe dzieła osiągają wartość kilkudziesięciu milionów dolarów.

    Rynek sztuki na świecie rozwija się niezwykle dynamicznie. Według raportu Artprice w 2014 roku obroty na świecie przekroczyły poziom 15 mld dol. Wzrost względem roku poprzedniego wynosi 26 proc., natomiast względem 2004 roku aż 300 proc. – mówi agencji Newseria Karolina Nowak, zarządzająca inwestycjami w dzieła sztuki Wealth Solutions.

    Od kilku lat największy jest rynek chiński, który pod względem wielkości obrotów stanowi ponad połowę światowego rynku sztuki. W bardzo dobrej formie pozostaje zwłaszcza segment ultra-high, głównie dzięki aktywności kolekcjonerów z Chin, USA i niektórych państw europejskich. Rośnie także zainteresowanie rynkiem sztuki w Rosji, Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie. Prym nadal wiodą dwa domy aukcyjne: Sotheby’s i Christie’s.

    2014 rok był także rekordowy pod względem liczby sprzedanych dzieł sztuki. Na aukcje trafiło 505 tys. dzieł sztuki o łącznej wartości 15,2 mld dolarów. W ubiegłym roku sprzedano ponadto rekordową ilość dzieł za kwotę większą niż 1 mln dol. – było ich aż 1,7 tys., a więc czterokrotnie więcej niż 10 lat temu. Największy udział w rynku miała sztuka nowoczesna – dała ona 43 proc. obrotów. Na kolejnym miejscach znalazła się sztuka powojenna oraz współczesna.

    Najdrożej sprzedaną pracą była rzeźba Alberta Giacomettiego „Rydwan”. To rzadkość, bo zazwyczaj najwyższe kwoty osiąga malarstwo. Artystą, który sprzedał najwięcej i najdrożej w tym roku, był Andy Warhol. Od wielu lat w czołówce znajdują się Andy Warhol i Pablo Picasso, tylko zamieniają się miejscami – mówi Karolina Nowak.

    W 2014 roku zlicytowano łącznie 1,4 tys. dzieł Andy'ego Warhola na sumę 560 mln dol., natomiast rzeźba „Rydwan” została sprzedana za 90 mln dol. Zdecydowana większość rynku sztuki należy jednak do drobnych kolekcjonerów. 80 proc. tego rynku stanowią transakcje poniżej 5 tys. dol.

    Wśród klasy średniej w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej nadal istnieje tradycja kupowania dzieł sztuki i to właśnie ci kolekcjonerzy są autorami większości transakcji.

    Polski rynek aukcyjny też się bardzo dynamicznie rozwija. Nie mamy danych ze wszystkich domów aukcyjnych, ale największy w Polsce dom aukcyjny Desa Unicum miał zeszłoroczne obroty na poziomie 45 mln zł i zorganizował sześć razy więcej aukcji niż w roku 2013. Ale i tak jeszcze jesteśmy małą kropelką w tym morzu – mówi Karolina Nowak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Psychologia

    Media

    Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

    Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.