Newsy

Daria Widawska: w Polsce wciąż mamy problem z przyznaniem się do bycia chorym

2018-01-18  |  06:22

Aktorka namawia do regularnego wykonywania badań profilaktycznych. Jej zdaniem w Polsce wciąż istnieje problem z otwartym mówieniem o chorobie, głównie ze względu na wstyd i konieczność przyznania się do słabości.

Polacy coraz bardziej dbają o swoje zdrowie. Z raportów Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że stale zwiększa się liczba osób wykonujących badania profilaktyczne, zwłaszcza morfologię krwi. Wciąż jednak zbyt mało Polaków poddaje się takim badaniom jak cytologia oraz mammografia w przypadku kobiet czy badanie prostaty u mężczyzn. Zdaniem Darii Widawskiej w Polsce istnieje problem z otwartym mówieniem o chorobach i konieczności profilaktyki, zwłaszcza nowotworowej.

– Mamy wstyd, że coś nam dolega. Mamy wrażenie, że to będzie postrzegane jako nasza słabość, a tak nie jest, to, że ktoś podupadł na zdrowiu, nie jest jego winą, to jest przypadek losowy czy genetyczny – mówi aktorka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Gwiazda przypomina, że regularne wykonywanie badań profilaktycznych pozwala na wczesne wykrycie choroby, to natomiast zwiększa szanse na całkowite wyleczenie. Aktorka uważa ponadto, że Polacy mają zbyt małą wiedzę na temat możliwości zachorowania na nowotwory, nie zdają sobie sprawy zwłaszcza z genetycznych czynników ryzyka.

– Czasami wiemy, że nasza mama lub tata odeszeli, dziadkowie odeszli z powodu nowotworu, nie powoduje to jednak tego, że my częściej się badamy, a powinniśmy, bo jesteśmy w grupie ryzyka – mówi Daria Widawska.

Aktorka chętnie wspiera kampanie przypominające Polakom o wadze profilaktyki zdrowotnej. W grudniu wzięła udział w projekcie Pomagam, stworzonym dla Fundacji Drużyna Szpiku. W ramach projektu wydany został album Business & Prestige Excellence, z którego dochód zostanie przekazany dzieciom z chorobami nowotworowymi.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.